در گفتگو با دکتر سنگری بررسی شد: سرانجام رزمندهای که امام حسین(ع) را یاری نکرد
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۶۲۰۴
چهره شناختهشدهای بود؛ رزمندهای بود که مدتی در کنار حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام قرار داشته و بعد از مدتی، از آن حضرت جدا شده و به سپاه معاویه پیوست. ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مرور خط سیر زندگی حاضرین در صحنه کربلا و گرایش آنها از سپاه یزید به سمت امام حسین علیهالسلام و بالعکس، درسهای مهم و آموزندهای برای زندگی امروز ما دارد و تطبیق آن شرایط تا روزگار ما کار مشکلی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم برای آشنایی با یکی از چهرههای خاکستری و ابهامآمیز در واقعه کربلا با دکتر محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و نویسنده مذهبی، گفتگو کرده است تا مطالب کمتر گفته شده درباره این شخصیت چند وجهی در تاریخ صدر اسلام را مرور کرده تا از تزلزل شخصیتی و شبهات ذهنی او، درسی برای تعیین مسیر در جهان امروز بگیرد.
لازم به توضیح است که امام حسین علیهالسلام برای رسیدن به کربلا 25 منزل را طی کردند. یک منزل پیش از کربلا که کاروان عاشوراییان در روز اول محرم به آن رسیدند، قصر بنیمقاتل نام داشت. در آن محل بود که امام حسین علیهالسلام با خیمه بسیار مجلل و باشکوهی مواجه شدند که متعلق به شخصی به نام «عبیدالله بن حر جعفی» بود. عبیدالله چهره شناختهشدهای بود؛ رزمندهای بوده که مدتی در کنار حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام قرار داشته و بعد از مدتی از آن حضرت جدا شده و به سپاه معاویه پیوست.
ابنحر بعد از مرگ یزید و فرار عبیدالله بن زیاد از کوفه هم با مختار ثقفی هم صدا شد. اما بعد از مدتی به مصعب بن زبیر پیوست و با مختار جنگید! بعد از مدتی مصعب به او مشکوک شد و او را حبس کرد. مدتی بعد گروهی او را شفاعت کرده و آزاد شد. ولی چون همچنان در تعقیب زبیریان بود، با بدنی مجروح بر خواست از طریق فرات فرار کند. درنهایت برای اینکه به اسارت گرفته نشود، خود را در آب انداخت و کشته شد.
دکتر سنگری در این گفتگو تأکید کرده است که «تزلزل شخصیتی در شناخت امام زمان و تشخیص حق از باطل، زمینهای برای سردرگمی در زندگی خواهد شد. چنانکه عبیدالله بن حر جعفی به چنین بحرانی دچار شد و با وجود برخورداری از ثروت و قدرت بسیار، نتوانست سعادت حقیقی را درک کند و در تمام دوران زندگیاش در گمراهی و سردرگمی به سر برد.»
فاصله معنوی و فکری میان سپاه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام تا سپاه معاویه بسیار زیاد است. چگونه عبیدالله این فاصله را گذرانده و در اثر چه رویدادی این اندازه از لحاظ فکری تنزل کرده است؟
درباره پیوستن عبیدالله به سپاه معاویه و جنگ طولانی صفین، سرنوشت این فرد در هالهای ابهام قرار گرفت. در جریان جنگ صفین مشخص نبود که عبیدالله کجاست. چون این جنگ طولانیترین تا آن روزگار در تاریخ اسلام بود. جنگی که حدود 520 روز طول کشید. این جنگ شبهای وحشتناکی داشته که به لیلهالحریر معروف بوده، یعنی شبهای زوزه کشیدن و ناله کردن. روزها جنگ برقرار بود و به رسم عربهای آن زمان تا روشنایی روز میجنگیدند و با غروب آفتاب، جنگ را خاتمه میدادند تا روز بعد. به این ترتیب فرصتی برای رسیدگی به زخمیها نبود. این زخمیها در یک محل جمع بودند و چون امکان تیمار آنها وجود نداشت، ناگزیر باید دردهای ناشی از زخم شمشیرها و نیزهها را تحمل میکردند. جالب اینکه در جنگ صفین گاهی سربازان دو سپاه در تاریکی شب به دیدار یکدیگر هم میرفتند؛ یعنی آنهایی که روز با هم میجنگیدند، چون آشنا و گاه قوم و خویش بودند، شبانه با هم ملاقات میکردند.
در زمان این جنگ طولانیمدت بود که عبیدالله بن حر جعفی در تاریخ گم شد تا اینکه جنگ 520 روزه صفین تمام شد و بعد از جنگ هم وضعیت این شخص معلوم نیست.
عبیدالله در تاریخ گم شد یا اطرافیان و خانوادهاش هم وضعیت او بیخبر بودند؟
خانوادهاش و حتی همسرش هم از او بیاطلاع بودند. مفقود بودن این فرد بهقدری طول کشید که همسر او قصد ازدواج مجدد کرد. درست هنگامی که قرار بود ازدواج صورت بگیرد، عبیدالله بن حر پیدا شد. در آن زمان فوراً سراغ حضرت امیرالمؤمنین اما علی علیهالسلام رفت و از عدالت و قضاوت بر حق آن حضرت کمک خواست. عرض کرد که درست است من به تو خیانت کردهام و رها کردهام، ولی به عدالت تو ایمان دارم و انتظار دارم همسرم را به من برگردانی. آن حضرت نیز او را بر طبق عدالت کمک کرد و همسرش را به او برگرداند.
رویکرد و نحوه مواجهه امام حسین علیهالسلام با عبیدالله بن حر جعفی چگونه بود؟
امام حسین علیهالسلام در قصر بنیمقاتل، این ماجرا را به او یادآوری کرده و فرمودند که تو گذشته بسیار تاریکی داری. این مطلب به ابهام گفته شده است. هر کسی که مقتل عاشورا را بخواند، به این جمله امام حسین علیهالسلام در برابر عبیدالله بن حر میرسد، اما باید مشخص شود که منظور از آن گذشته بسیار تاریک، همین رویگردانی و خیانت به سپاه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام و ناپدید شدن او است.
انتهای پیام/
با این وجود آیا امام حسین علیهالسلام، او را هم به یاری حق دعوت کردند؟
بله، امام حسین علیهالسلام او را دعوت کردند اما عبیدالله قبول نکرد و گفت: من از کوفه بیرون نیامدهام مگر برای اینکه نه با تو باشم و نه بر تو!
این شخص هم رسمی داشته که همیشه نیزهاش را کج در جلوی خیمهاش نصب میکرد. در عرب این کار مفهومی داشته به این معنا که من بهطور دائم در حال آمادهباش برای جنگ هستم. حدود پانصد نفر هم زیر نظر او آماده جنگ بودند.
با این توضیحات عبیدالله بن حر جعفی در جنگ عاشورا نهتنها امام حسین علیهالسلام را یاری نکرد، بلکه اصلاً در میدان مبارزه حضور نداشت. در دوران انتقامگیری توسط مختار ثقفی چه کرد؟
این شخص در دوران مختار هم ماجرایی داشته است که در فیلم مختارنامه مقداری از آن نمایش داده شد. مدتی به غارت اموال پرداخت، بعدها به مختار نزدیک شد و از او دور شد و درنهایت خودکشی کرد. درواقع زندگی و خط سیر مشخصی نداشت. فردی متزلزل و مذبذب بود که گاهی به سمت حق و گاهی برخلاف حق بوده است.
R1522/P1439/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم امام حسین (ع) موکب تسنیممنبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه محرم امام حسین ع ماه محرم امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۶۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
حجتالاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد شاگردان امام جعفر صادق (ع) گفت: امام جعفر صادق علیهالسلام به عنوان یک شخصیت ویژهی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح هستند.
وجود مبارک امام صادق علیهالسلام در دوران خود از عظمتی برخوردار بودند که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت علیهالسلام همیشه معترف بودند. شخصیتهایی مثل ابوحنیفه، مالک و شخصیتهای دیگری که بعضاً از شاگردان امام جعفر صادق علیهم السلام در میان شیعه محسوب میشدند. مثل جناب جابر حیان که دانشمندی اهل طوس بود و برای ادامه تحصیل به ری رفت و سپس، از آن جا عازم مدینه شد و به محضر امام جعفر صادق علیه السلام رسید و دو سالی در محضر حضرت علیهالسلام شاگردی کرد و علوم فراوانی را فرا گرفت و وقتی برای دستگیریاش داخل منزلش رفتند و دستگیرش کردند مقداری از علوم خود را در کتابهای خود منتقل کرده بود که این کتابها توسط دشمنان زمان ازبین رفتند و بخش اندکی از علوم و رسالهها و کتابهای ایشان در اختیار شیعیان باقی ماندند و همین مقدار اندک از کتاب و رسالههای ایشان باعث شدند تا این دانشمند بزرگوار به عنوان پدر علم شیمی در دنیا مطرح شود.
حجتالاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: مفضل، یکی دیگر از شاگردان امام جعفر صادق (ع) و از اندیشمندان زمان خود بودند و حضرت علیه السلام عنایت ویژهای به ایشان داشتند که در یک مقطعی هر روز صبح، امام جعفر صادق علیه السلام به ایشان مباحث توحیدی را در قالب معارف زیست محیطی و انسان شناسی و علوم مختلفی از این قبیل آموزش میدادند و این شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام، کتابی را به نام «توحید مفضل» نوشت که حقیقتاً امروز، یکی از آثار فاخر علمی در جهان به ویژه نزد شیعه و مسلمانان است و وقتی این کتابها و آثار شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام و افرادی که به دست حضرت علیه السلام تربیت شده و رشد پیدا کردهاند را نگاه میکنیم عظمت کار امام جعفر صادق علیه السلام، خودش را نشان میدهد.
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هشام بن حَکَم از دیگر افرادی بود که از شاگردان و پرورش یافتههای امام جعفر صادق علیه السلام به شمار میآمد که هارون عباسی درمورد ایشان میگفت زبان هشام در دلهای مردم از هزاران شمشیر موثرتر است.
وجود مبارک امام جعفر صادق علیه السلام علاوه بر تربیت شاگردان نسبت به رسیدگی به امور جامعه خود تلاش و همت ویژهای داشتند؛ به طوری که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بخشی از درآمدهای خود را صرف نیازمندان جامعه کرده و حتی بخشی از آنها را با بردن آذوقه درب منزلشان به صورت گمنام تأمین میکردند. به همین دلیل، به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی میکردند که اگر نیاز ندارند کار و تلاش کرده و با آن، دیگران را تأمین کنند.
حجتالاسلام والمسلمین مشیری خراسانی افزود: یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام نقل میکند که در مسجد مشغول عبادت بوده است و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و دیدند که دوست حضرت (ع) مشغول عبادت و دعا هستند.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که این وقت روز، این جا چه میکنی؟ آن فرد عرض کرد: آقا. الحمدالله وضع مالی بنده خوب است و دیگر، نیازی به کار کردن ندارم و به اندازه کافی، دارایی دارم و به همین دلیل، میخواهم بقیه عمرم را به عبادت صرف کنم.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خیر. برو و کار کن و با انجام کار و بدست آوردن درآمد خود، زندگی دیگران که نیاز دارند را تأمین کن.
این نشان دهنده نگاه عمیق اسلام به کسب و کار و ایجاد درآمد در سطح جامعه است؛ یعنی به گونهای کسب درآمد کنیم که اگر خودمان به آن نیازی نداریم حداقل، دیگران بهرهمند شوند. بنابراین، افراد در هر فضای اقتصادی که باشند موظف هستند برای تأمین جامعه و نیاز دیگران کار کنند و از درآمد و ثروت بدست آمده، دیگران را مورد بهرهمندی قرار دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت