Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@03:09:20 GMT

سي سال بعد، تکرار ايستادگي...

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۳۶۳۲

سي سال بعد، تکرار ايستادگي...

خبرگزاري آريا - موسيقي ما – 31 شهريور هر سال براي مردم ايران يادآور خاطرات غيورمرداني و شيرزناني است که از جان مايه گذاشتند و اجازه ندادند دشمن متخاصم ذره‌اي از خاک وطن را به يغما ببرد. مردماني در که جنوب و غرب ايران از خانه و کاشانه دست کشيدند و جنگيدند اما تن به ذلت ندادند و هنوز هم بعد از سي سال با وجود سختي‌هاي بسيار ايستاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شايد همين ايستادگي و رشادت‌هاي مردم خوزستان خاري به چشم دشمنان شد و صبح روز 31 شهريور 97 در جريان يک حمله تروريستي رژه نيروهاي مسلح در اهواز را به خاک و خون کشيدند. حمله تروريستي که بيست و پنج شهيد و بيش از شصت مجروح از نيروهاي نظامي و مردم عادي داشت و دل همه مردم ايران را به درد آورد. هنرمندان موسيقي هم مانند ساير مردم در پيام‌هايي ضمن عرض تسليت به مردم خوزستان با خانواده‌هاي بازماندگان ابراز همدردي کردند.
استاد کيهان کلهر ضمن انتشار شعري از ملک‌الشعراي بهار با مطلع: «اي خطه ايران مهين، اي وطن» من در صفحه شخصي خود نوشت: «عرض تسليت به هموطنان صبور و عزيزم.»
مجيد انتظامي: «به اميد روزي که ايران به آرامش برسد و همه کودکان در سراسر دنيا طعم خوش صلح را بچشند.»
مهدي يراحي که متولد و بزرگ‌شده اهواز است و دو سال پيش قطعه «خاک» را براي بيان مشکلات و دردهاي خطه خوزستان منتشر کرده بود به همراه طرح گرافيکي از اين اتفاق نوشت: «هنوزم زير بارون گلولس، دارم از غربت اهواز ميگم.»
محسن چاوشي ديگر هنرمند خوزستاني بود که نوشت: «قلب من خانه من، خانه زخم به تن، خسته‌ام از جاني، که گرفتار تن است.»
کارن همايونفر: «مي‌دانم اهواز سي و هشت سال است در جنگ و خون و آتش و دود و غبار و بي آبي و ساير بلاها گرفتار است. مي‌دانم تمام مردم ايران از واقعه‌ي هولناک امروز داغدار شده‌اند. نخواستم عکس هاي ترسناک و خون‌آلود امروز رسانه ها را اينجا بگذارم.به اندازه کافي اشک ريخته‌ايم از صبح. اهواز زيبا را ببينيد و براي مردم صبور و تک تک شهرهاي خوزستان هميشه قهرمان 
و هموطنان عزيزمان که امروز از ميان ما پرکشيدند شمعي روشن کنيم. .
خوزستان پاره‌ي تن ايران است و اين تن خسته است. مي‌دانم اين تن خسته است ديگر توان اين‌ همه مصيبت را ندارد اما ايران ما هزار بار هم که ويران شود باز مانند ققنوس از خاکستر خويش برمي‌خيزد. و باز ساحل زيباي کارون و پل اهواز آرامش را خواهد ديد. روزهاي سخت مي‌گذرد و زندگي جريان خواهد داشت. قطعه‌اي در کانال اينستاگرام گذاشته‌ام با صداي عليرضا قرباني عزيزم تقديم به هموطنان عزيز خوزستان باشد.»
هومن جاويد: «فردايت روشن باشد کودک وطنم، دور از تو انديشه بدان، ايران من تسليت.»
محمدرضا هدايتي با انتشار عکس سربازي که کودک مجروحي را در آغوش کشيده است نوشت: «همين عكس كافيست كه بگوييم تفنگت را زمين بگذار ، الاحوازى ياهر چى، احمق! با تفنگ هيچ ملتى به صلح واقعى نرسيده اگر بر حقى كتاب بخوان و قلم بردار، قلم بردار ! با تفنگ آنهم به روى مردم بى دفاع وسرباز وظيفه بدون فشنگ؟ تو يك تروريستى نه چيز ديگه، تسليت به اهواز تسليت به ايران.»
فريبرز لاچيني: «تسليت به تمام داغدارن و هموطنان ايران زمين.»
مسيح عدل‌پرور: «ايران من، اهواز، تسليت.»
پرواز هماي هم بخش‌هايي از ويدئوي «بشرکش‌ها» را به اشتراک گذاشت و در توضيحات آن گفت: «تسليت به مردم ميهن پرست اهواز 
روزى كه اين اهنگ رو ساختم و انتشار دادم خيلى ها به من بى حرمتى كردند اما اين روزها رو پيش بينى مى كردم كه پاى تروريست ها به اين خاك باز خواهد شد ... سال هاست كه شادى و ارامش مردم ايران رو نشانه گرفته اند و امنيت و اسايش خودشان رو در خراب كردن آرمان ها و ارزوهاى ما مى بينند ترور فقط جان سربازان و مردم بى گناه ما رو تهديد نمى كنه اين نامردمان خيلى وقته كارشون رو اغاز كردند همين گرانى ها و تَوَرُم ها ، بازى با اقتصاد و تحريم ها و ظلم ها و يك نوع ديگر از تروريسم هست كه همه ى مردم جهان رو تهديد مى كنه ...
خدايا سرزمينم رو از خيانت و كينه ها ى دشمنان در امان بدار ( امّين ).»
روزبه بماني بخشي از ترانه «خاک» که با صداي «مهدي يراحي» اجرا شده بود را به اشتراک گذاشت: «دارم از سرزمين داغ ديدم، از اين خاک پر از پرواز ميگم. هنوزم زير بارون گلوله‌ست، دارم از غربت اهواز ميگم.»
همايون نصيري: «لعنت به خشونت. تسليت به اهواز. تسليت به خانواده‌هاي داغ ديده.»
حسام‌الدين سراج: «تسليت به مردم داغدار اهواز. يا رب بلا بگردان.»
سهراب پورناظري: «اتفاق امروز اهواز بسيار تلخ بود و به گمانم پيام بسيار خطرناكى داشت. با تمامى آسيب ديدگان اين حمله تروريستى همدرد هستم و عميقا براى ملت ايران نگران...»
ايوب صادقي: «دلم از مرگ بيزار است. که مرگ اهرمن خو آدمي‌خوار است.»
سياوش کامکار: «چه کاري از دستمان بر مي آيد به جز ناراحتي و همدردي با خانواده هايي که عزيزشان رفت. و فقط آرزو ميکنم آنقدر همه چيز خوب شود که کنار کارون زيبا و مردم پر عشق اهواز همه ما با هم لب کارون بخوانيم و همه بدخواهان ايران از حسادت نابود شوند.»
مهدي يغمايي: «اهواز، ايرانم، تسليت. حرف بسيار است فعلاً به همين تسليت بسنده مي‌کنم.»
رضا يزداني: «اهواز تسليت. هموطن تسليت.»
بهنام باني: «تسليت واژه آشنايي شده متأسفانه. خدايا به خانواده بازماندگان رژه خونين اهواز صبر بده.»
يلدا انگالي: «به جز غم خبري نيست...»
علي پژوهشگر: «تسليت ميگم خدمت هموطنان عزيز و مظلوم اهواز و درود به شرف و غيرت سربازان وطن.»
عباس سجادي: «اهواز عزيز ، شب تلخ‌ات بخير !زخم کهنه خوزستان در سالگرد جنگ خونين و تلخ هشت‌ساله دوباره تازه شد. اين ننگ با هيچ رنگي از چهره‌ي‌خونريزان تاريخ پاک نخواهد شد.»
حامد عسکري: «توي تراس ايستاده ام، توي سرم چند مرد جنوبي برهنه با بدن‌هايي برشته و براق سنج و‌دمام ميزنند، شقيقه هايم نبض دارد، يک لقمه ابر بزرگ چرک روي خورشيد افتاده بالاي سرم حبابهايي باز مي شوند...
.
کام اول: ديشب پوتينهايش را با واکس وطن برق انداخته گذاشته بغل جاکفشي، پشت گردنش را خط کرده ته ريشش را آنکادر کرده دوش گرفته يک سلفي گرفته، فرستاده براي محبوبش و چند استيکر قلب و بوس دشت کرده.قرار گذاشته بعد از رژه سه روز تشويقي بدهند دوتايي عصري هوا خنکي بروند لشکر آباد فلافل بخورند با ترشي انبه... .
کام دوم؛ 
سالي يک بار يادش مي افتند شهريور به شهريور يک لباس پيکسلي نظامي تنش کرده ، ويلچرش را گذاشته اند صندوق عقب و آورده اندش براي رژه ...شيرآهن کوه قصه ما کم سختي نديده اين سالها و‌ غر نزده : که در طريقت ما کافريست رنجيدن ...
.
کام سوم: 
وقت سلماني گرفته بود فردا بايد پسرک ميرفت مدرسه گفت ببرد موهايش را مرتب کند، و همينطور که دست پسرش را گرفته از براقي موهاي لختش دلش ضعف رفته ...شايد پسرک گفته از زير کهور هاي پارک بروند ....
.
کام چهارم : 
شب ساکسيفونش را برق انداخته صبح مادرش از زير قرآن ردش کرده و‌ بعد بوسه اش گفته : ننه خيلي محکم فوت نکن تو مزغونت گلو درد ميشي جمعيتتون زيادن صداي مزغونت نبودم نبود ، گلودرد نشي کمپه گُلُم ...
کام پنجم : 
روي حرف مادر شوهرش نتوانسته بود حرف بزند که گفته بود دخترک را کچل کند، براي حفظ دخترانگي هايش گفته بود النگوي چشم روشني مادرش را دست بچه کند شلوار نخي ليمويي اش را پايش کرده بود که عرق سوز نشود، مي رفت به تماشاي سياوشان وطن...
.
کام ششم: 
گوشي را از جيبم در مي آورم . دود يک چشمم را تنگ ميکند ، يکي تيکه انداخته که عوضش امنيت داريم ... بي بي سي حرفي از ترور نزده ، شبکه خبر از زود بازده بودن پرورش شترمرغ حرف ميزند، بوي خون و باروت ميپيچد زير پره هاي بيني ام ... .
کام هفتم :
احتمالا جنازه ها را توي کاور کرده‌اند کاورها مثل پلاستيکهاي خيار از تو عرق کرده اند، از ظهري بازار بنر فروشها تکاني خورده، مادر پسرک ساکسيفون نواز نه تلگرام دارد نه اينستاگرام از ظهر دلش شور افتاده يک خروس نذر سدعباس کرده....
.
من بدبخت هزارتا قصه توي سرم شکل گرفته ، بيچاره ام ، آه ميکشم ... تلخي دهنم را تف ميکنم ، دندان خالي ام را ميمکم و به دختري فکر ميکنم که ديگر هيچوقت نمي تواند با مردش توي لشکرآباد فلافل بخورد.»
فريدون آسرايي: «شهادتِ تعدادي از هموطنان و سربازانِ عزيزمان در حادثه‌ي اهواز رو تسليت عرض مي‌کنم و آرزوي صبر دارم براي بازماندگان و خانواده‌هاي داغديده‌‌ي شهداي اين حادثه.
به اميدِ روزي که هيچ کجاي دنيا خونِ هيچ بي‌گناهي ريخته نشه و به اميدِ جهاني عاري از جَنگ و جَدَل و تروريست...

کنارِ لاله‌ها بنويس اسمي که
پناهِ خوابِ آرامِ پرستوهاست
شهيدِ بي‌پناهي‌هاي آدم‌ها
شهيدِ برکه‌ي آرامشِ قوهاست...
‌کنار لاله‌ها بنويس يک سرباز.»
اميد نعمتي بخش‌هايي از ويدئوي «اينجا شهر من نيست» که در آلبوم «شهر من بخند» با همراهي «گيزبرت زوکنيپهاوزن» منتشر شده بود را با هشتگ اهواز به اشتراک گذاشت.
خشايار اعتمادي: «درود به شرافتت سرباز وطنم.»
گروه چارتار: «اهواز بينوا، موسيقي اين شهر صداي گريه.»
صابر قديمي: «آقاي فرمانده! قلب تو از سنگ است جنگ آخرش خوش نيست؛ جنگ آخرش جنگ است. بميرم براي پدري که گفت فردا پسرمو مي‌خواستم ببرم مهدکودک...»
مجيد اخشابي: «باشد كه مهر تمام سختي ها و تلخي هاي گذشته را به گشايش و شيريني ختم كند و پناه و رحمت حضرت دوست سايه ساري امن براي روز هاي طلايي مان باشد .اولين هفته مهرتان به خير و نيکي.»
پريچهر خواجه: «ما را چه ميشود ، به كجا ميرويم ؟!هر روز تنش و اضطراب . چه كسي تاوان اين همه پليدي را خواهد داد ؟ ! چو ايران نباشد تن من مباد . همدردي با اهواز خسته دردمند ومردم بي دفاع بي گناه.»
وحيد تاج: «خون مردان ، زنان ، کودکان و سربازان ِ بي گناه و بي دفاع را به ناحق در اهواز ريختند. تسليت به بازماندگان اين عزيزان، تسليت به بازماندگان عزيزاني که از زادگاهم دزفول قهرمان در اين حمله ي تروريستي به شهادت رسيدند. تسليت به خوزستان ِ غيور و مظلوم و بي دفاع و بي گناه.»
هانا کامکار عکس‌هايي از سربازان رژه اهواز و سربازان گروه موسيقي اين مراسم به اشتراک گذاشت و نوشت: «سازها و رازها. اين پنج عکس سمبوليک ترين عکس هايي بوده که تا اين لحظه از فاجعەي امروز ديدم... پر از نماد و نشانه، پر از درد و بي گناهي، پر از حماسه و سپر بلا شدن...»
رضا صادقي: «از خون جوانان وطن لاله دميده... کاش آتش همه جنگ‌ها و تفنگ‌هاي جهان را ابراهيمي بود تا گلستان کند، دريغ.»
ياحا کاشاني: « در کفن هم اثر از وضع جنون خواهد ماند، دست ما با تيغ از خاک برون خواهد ماند. پى نوشت: بكشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر مي شود. ما ازمرگ نمي ترسيم ؛ و شما هم از مرگ ما صرفه نداريد. دليل عجز شماست ما را مي كشيد. براي اينكه منطق نداريد. اگر منطق داشتيد كه صحبت مي كرديد؛ مباحثه مي كرديد. لكن منطق نداريد، منطق شما ترور است !»
بهروز صفاريان: «اهواز تسليت.»
نيلوفر لاري‌پور: «اين شايد شروع همان ماجرايي باشد که از آن مي‌ترسيديم
شما يادتان نيست؛ يا سنتان قد نمي‌دهد يا در مناطق جنگ‌زده زندگي نکرده‌ايد که فاجعه را درک کنيد. شما بنشينيد و دنيا را از مونيتورهاي کج و کوله‌تان ببينيد و با مغزهاي آکبند بيانيه صادر کنيد و در بزرگترين رسانه‌اي که در اختيار داريد (کامنت پست آدم‌هاي مشهور) منتشرش کنيد و شما آقايان مسول، با دنيا بجنگيد؛ از دماغ زن و بچه‌تان که قرار نيست خون بيايد؛ مردمند که مي‌ميرند. عکس سوم را ببينيد و خوب به ويلچر گوشه کادر دقت کنيد. اين شهيد، جانباز هفتادوپنج درصد بود. ما از کدام قوم لعنتي بوديم که به چنين عذابي دچار شديم؟.»
مهرداد احمدزاده: «بر باعث و باني اين اتفاق دلخراش لعنت.»
اميد حاجيلي: «تسليت به همه خانواده‌هايي که عزيزشون و از دست دادن در اين اتفاق دردناک...»
مجيد رضازاده: «شهادت هموطنان عزيز رو در شهر اهواز تسليت عرض مي‌کنم.»
بابک جهانبخش: «از صميم قلب به خانواده‌هاي داغ ديده تسليت عرض مي‌کنم. اميدوارم به امنيت اين مرز و بوم توجه ويژه‌تري بشه.»
عليرضا آذر: «خاک بلاکش ..خاک دردمند .. هشت سال سينه تو سينه ي گلوله بسش نبود .. حال در اوج اندوه و غرور خونش را ميريزند .. در سال روز سينه سپر کردن جوان هاي لاغر و آفتاب سوخته و مادران داغ بر جگر .. باز هم کشتند ... سر آزادگي سلامت .پدر ظلم بسوزد.»
عليرضا عصار: «از اعماق وجودم تسليت ميگم به هموطنان عزيز و هميشه در عذاب اهوازيم.همه ما در اين غم شريكيم.خدا به شما صبر بده.خدا به همه ما صبر بده.»
عليرضا بديع: «کفش‌هايش ‌به ‌سمت ‌در چرخيد، شايد اين ‌آخرين‌ سفر باشد
همسرش آب پشت ‌پايش ‌ريخت ‌خواست ‌چشمان‌ كوچه ‌تر باشد 
به‌همين ‌سادگي ‌مسافر شد، پا به ‌متن‌سياه‌ جاده‌ گذاشت‌
او كه در ‌سطر زندگي‌ مي‌خواست، روي ‌هر واژه‌ ضربدر باشد 
بعد از آن‌ ماهيان‌ يتيم ‌شدند، آسمان «پا به ماه شد» در حوض
مادر پيرش ‌آرزو مي‌كرد: كاش نوزادشان پسر باشد 
همسرش ‌حرف‌هاي‌ سربسته پست ‌مي‌كرد: تا به كي بايد
چشم‌هايم ‌حصير پنجره‌ها، گوش‌هايم‌ كلون‌ در باشد؟ 
يك ‌كلاغ‌ سپيد رو به‌ جنوب ‌پر زد از كاج‌هاي ‌بعدازظهر
مادر پير او دعا مي‌كرد: كاش اين بار خوش خبر باشد
ايستاد آن‌چنان ‌كه ‌شاخة ‌سرو، رو به‌ اصرار باد بي‌مقصد
خواست‌ ثابت‌ كند كه‌ ممكن ‌نيست ‌ميوة ‌سرو‌ها تبر باشد 
خاكريز آسمان ‌هفتم‌ شد، ماه‌ برداشت‌ كوله‌بارش ‌را
چكمه‌ها رو به آسمان كردند شايد اين ‌آخرين‌ سفر باشد.»
حامد همايون: «تسليت به همه مردم ايران خيلي دلم گرفت خدا به همه صبر بده.»
امين حبيبي: «خدا لعنتتون كنه كه فقط زورتون به مردم مى رسه. ترسوهاى بى شرف.»
هوروش بند:« تسليت به تمام مردم سرزمينم که ديگه بار اين همه غم رو نميتونن به دوش بکشن . تسليت به اهوازيهايي که از همه بيشتر از صداي تير و گلوله بيزارن ، تسليت به مردمي که شنيدن واژه تسليت اين روزها براشون تکراري ترين واژه دنياست.»
حسين عليشاپور: «بمان و بزرگ شو دخترکم .. کسي چه مي داند ؟ شايد زماني برسد که برايت تعريف کنند و هر چه خودت را جست و جو کني ، يادت نيايد .. آن زمان مي تواني بگويي :تا جايي که من به ياد دارم ، کارون پاک و زلال بود .. بزرگ ترها درخت مي کاشتند ، آسمان آبيِ آبي بود .. و آن چه که من با دستان کوچکم لمس مي کردم ، ساقه ي سبز گُلي خوش بوي بود که تصوير مات لبخند سربازي بدون تفنگ را آذين بسته بود .. . بمان دخترکم و زود بزرگ شو..»
حامد فقيهي: «درد و رنج تا چه حد.»
اميرعباس حسن‌زاده: «تسليت ايران. تسليت اهواز. گنه ماران کنند.»
محمد عليزاده، شهاب مظفري، اشکان کمانگري و سياوش خواهاني هم از جمله هنرمنداني بودند که وقوع اين اتفاق را با انتشار عکس‌هايي نسبت به اين اتفاق واکنش نشان دادند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه اهواز: طرح «نور» محله به محله اجرا شود

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سیدمحمد عبدالنبی موسوی فرد ظهر امروز جمعه در جمع نمازگزاران اهواز با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری ۱۵ سال است شعار سال را براساس موضوعات اقتصادی اعلام می‌کنند، بیان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و مسؤولان باید با مشارکت مردم هر چه بیشتر در راستای جهش تولید و ایجاد اشتغال تلاش کنند.

امام جمعه اهواز اضافه کرد: مسؤولان باید در خصوص عملکرد خود در موضوعات اقتصادی و اشتغالزایی اطلاع رسانی کنند.

 موسوی فرد اظهار کرد: جوانان نباید تنها به فکر استخدام در ادارات دولتی باشند بلکه با فراگیری دوره‌های فنی و حرفه‌ای در راستای اشتغال و ورود به بازار کار تلاش و همت کنند.

وی با اشاره به اعتراضات دانشجویی در غرب علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: به برکت هدایت‌های مقام معظم رهبری در جبهه مقاومت چه تحول و پیروز‌های بزرگی ایجاد شده است.

موسوی فرد با تقدیر از فراجا برای اجرای طرح «نور» اظهار کرد: از طرح نور باید حمایت شود چرا که بحث حجاب مهم است و مردم و همه دستگاه‌ها باید کنار نیروی انتظامی باشند و در مقابل بی حجابی مقابله کنند و این طرح محله به محله اجرا شود.

وی با عنوان اینکه حجاب تنها مختص به دین اسلام نیست، تاکید کرد: پدران و مادران باید تمرین حجاب در کودکی به فرزندان خود بیاموزند.

امام جمعه اهواز اظهار کرد: هر روز می‌بینیم در غرب ظلم به زنان بیشتر می‌شود و درصد خودکشی در زنان آمریکایی ۵۰ درصد افزایش داشته و تمام قوانینی که در غرب اجرا کردند، همگی به ضرر زنان بوده است.

دیگر خبرها

  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • داوطلبان مورد حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی در زنجان و خدابنده
  • کاندیداهای موردحمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی درزنجان و خدابنده
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • مردم از تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند
  • هشدار فرماندار اهواز به مردم درپی رهاسازی آب سد دز
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • امام جمعه اهواز: طرح «نور» محله به محله اجرا شود