Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،در اين همايش  منانی از اساتيد حوزه و دانشگاه اصفهان و از شاگردان سيده نصرت بيگم امين معروف به بانو امين گفت:اين همايش با هدف معرفی بهتر اين بانو بزرگ در حوزه و دانشگاه و الگو گرفتن از وی و بررسی كتاب های  منتشر شده از او برگزار شد.

وی محور های اين همايش را بانوی ايرانی و اخلاق و معنويت ، بانوی ايرانی در جامعه ،بانوی ايرانی و خانواده و بانوی ايرانی و كسب دانش عنوان كرد و افزود: مقالات برتر بررسی و در اختيار طلاب گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دكتر منانی در حوزه علمیه الزهرا  همدان افزود: یکی از بانوانی که توانست با تکیه بر تلاش و پشتکار خود و همچنین توکل بر خداوند متعال در عصر کنونی به مقام مقدس اجتهاد برسد، سیده نصرت بیگم امین اصفهانی است که در سن 43 سالگی اجازه اجتهاد و روایت را از علمای اسلام دریافت کرد.

در اين همايش ازنویسندگان ٣ مقاله برتر ارسال شده به دبيرخانه همايش تقدير شد.

 سیده نصرت بیگم امین در سال 1265 (ه.ش) در یک خانواده مذهبی در شهر اصفهان دیده بر جهان گشود. پدرش محمدعلی امین التجار که از مردان مومن و سخاوتمند دوران بود، فرزندش را در سن چهار سالگی برای یادگیری قرآن و آموزش های مکتبی به مکتبخانه فرستاد.

 سیده امین از همان دوران کودکیش به خواندن کتاب عشق می ورزید، اما نه هر کتابی، بلکه کتاب هایی که جنبه معنویتشان زیادتر بود، بیشتر می توانست وی را مجذوب کند. در کودکی مانند همسن و سال های خود اهل تفریح و گردش نبود، بلکه بیشتر شوق تنهایی را داشت تا بتواند گمشده ای را که در وجودش احساس می کرد، بیابد؛ حتی در مجالس عمومی نیز در حال تفکر بسر می برد تا مبادا پا از جاده شریعت بیرون گذارد.

بانوی ایرانی که از او به عنوان اولین مجتهده عصر حاضر یاد می شود، پس از آن که صرف، نحو، بلاغت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول و فلسفه را آموخت، به مطالعات خود در سطوح عالیه ادامه داد و مدت 20 سال از محضر استادانی چون آیت الله سید علی نجف آبادی، حاج آخوند زفره ای، میرزا علی اصغر شریف و شیخ مرتضی مظاهری کسب علم کرد.

 این بانوی بزرگوار توانست در طول زندگی پربرکتش 9 عنوان کتاب را به رشته تحریر درآورد؛ اولین کتاب بانو «اربعین هاشمیه» نام دارد که در سن 40 سالگی آن را به زبان عربی نگاشت و عظیم ترین کتاب او «مخزن العرفان» است که تفسیری از قرآن مجید در 15 جلد می باشد و بانو توانست آن را در مدت 20سال بنگارد.

 پس آن که کتاب اربعین او به حوزه نجف رسید، علمای نجف از آن استقبال کردند و پس از مکاتباتی که با حاجیه خانم امین داشتند درجه اجتهاد را در سن 43 سالگی به او عطا نمودند.

 آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی، آیت الله سید محمدکاظم شیرازی، آیت الله محمدرضا نجفی و آیت الله ابراهیم حسینی شیرازی استهباناتی از جمله علمایی بودند که به ایشان اجازه اجتهاد و روایت را دادند و خود ایشان نیز بعدها اجازه نقل روایت و اجتهاد را به بزرگانی چون آیت الله مرعشی نجفی، زهیر الحسون و بانو علویه همایونی عطا کرد.

 بانو آن چنان به تحصیل علاقه مند بود که حتی مرگ فرزندانش هم نمی توانست او را از مسیر کسب علم منحرف کند تا جایی که گفته اند در جریان جنگ جهانی اول دو فرزند کوچک ایشان در فاصله زمانی چند روز از دنیا رفتند و آیت الله نجف آبادی که آن روزها استاد بانو بود به این مناسبت سه روز کلاس درس را تعطیل نمود و برای تدریس به خانه بانو نرفت، اما روز چهارم بانو امین شخصی را در پی استاد فرستاد و هنگامی که آیت الله نجف آبادی حضور پیدا کرد علت تعطیلی درس را از او جویا شد و گفت: خدا نعمتی را به من داد و خودش هم از من گرفت.

بانوی ایرانی بهترین جهاد برای زنان در عصر حاضر را حفظ پوشش عنوان مي كرد و مبارزه با نفس در مورد زیورآلات و طرز لباس پوشیدن را در درجه اول اهمیت می دانست؛ بانو همواره با نقل قول از عقلا و علما شرافت زن را در عفت و شرافت مرد را در شجاعت می خواند و همیشه از تحصیل زنان حمایت می نمود، اما حفظ نفس و پاسداری از آبروی اسلام را بر زنان واجب می دانست و عقیده داشت پاره کردن حجاب در حقیقت پاره کردن اوراق قرآن است.

بانو همواره به زنان توصیه می کرد تا دو صفت مذموم مکر و حسد را که در زنان بیشتر از مردان است از خود دور کنند.

 مجتهده امین پس از سال ها مبارزه و مجاهدت علمی و عرفانی سرانجام در روز دوشنبه، بیست و سوم خرداد ماه سال 1362 (ه.ش) دار فانی را وداع گفت؛ قبر نورانی اين بانوي مجتهده در تخت فولاد شهر اصفهان میزبان زائران اهل دل است.

 آثار باقی مانده از بانو سیده نصرت بیگم امین اصفهانی «مخزن العرفان»، «نفحات الرحمانیه»، «سیر و سلوک»، «جامع الشتات»، «اخلاق»، «روش خوشبختی»، «مخزن اللئالی» و «اربعین هاشمیه» است.

انتهاي پيام/ا

بانوی مجتهده امين الگوی برای بانوهای طلبه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طلاب بانو امین همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۰۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، عاطفه زارعی عصر چهارشنبه در اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و هر کجا خبری از تمدن، پیشرفت و توسعه به گوش می‌رسد سرنخ‌هایی از کتاب و کتابت به خوبی مشهود است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دومین اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان با حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محافل ادبی در کشور و استان‌ها شکل گرفته است افزود: هدف این جشنواره شناسایی استعدادها و پرورش اندیشه‌ها در راستای غنی‌سازی و ترویج فرهنگ و ادبیات ایران است‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه همچنین هدف از این جشنواره شناخت واقع‌بینانه از ادبیات کودکان و نوجوانان و تلاش مستمر برای پی بردن به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه آنهاست خاطرنشان کرد: حمایت، هدایت و راهبری بالیدن به نسل نوجوانی است که اندیشه ورز جستجو کند، بخواند، بپرسد، بنویسد و روی پای فرهنگ کشور خود بایستد.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت و مأموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؛ راه اندازی محفل‌های ادبی و از دل این محفل «جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب» متولد شد.

زارعی با بیان اینکه آئین «اختتامیه نخستین دوره جشنواره دوست من کتاب» تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد و امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دومین دوره اختتامیه هستیم ادامه داد: امروز گرد هم آمده‌ایم تا شعر و داستان‌های ارسالی درباره کتاب و اهمیت آن را تأکید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار محفل ادبی، محفل قرآنی نیز در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت خاطرنشان کرد: به همین دلیل بخش ویژه دومین دوره جشنواره با محوریت قرآن و عترت پیامبر اسلام (ص) تعریف شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در مرحله اول جشنواره دوست من کتاب ۱۹ استان مشارکت داشتند و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت کردند گفت: نقطه قوت این جشنواره حضور چهره‌های برجسته ادبی به عنوان داوران این جشنواره است که از تک تک آنها باید قدردانی کنیم.

زارعی در ادامه اضافه کرد: در این جشنواره ۸۵۰ اثر از ۳۱ استان ارسال و مورد داوری قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش شعر و داستان ۳۷ برگزیده دارد و در مجموع از ۴۲ نفر تقدیر می‌شود.

وی در پایان متذکر شد: امیدوارم با شناخت عمیق و واقع‌بینانه از کودک و نوجوان و با اشتراک دانش شخصی شاهد رشد، شکوفایی و مانایی ادبیات کودکان و نوجوان باشیم.

کد خبر 6094663

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • تدارک برگزاری هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان اردل + فیلم