Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه اراک با بیان این که ۳۰ درصد پذیرفته‌شدگان در این دانشگاه ریزش داشته است گفت: باتوجه به این که امسال از یک خوابگاه ۵۰۰ نفری بهره‌برداری شد اما همچنان دانشگاه از مسئله کمبود خوابگاه رنج می‌برد که یکی از عوامل ریزش دانشجویان است. ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴ استانها مرکزی نظرات

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سعید حمیدی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان مرکزی اظهار داشت: امسال 2 هزار و 100 دانشجو در دانشگاه اراک پذیرش شده که 40 درصد آن در مقطع تحصیلات تکمیلی بودند و از افراد معرفی‌شده به دانشگاه 30 درصد ریزش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عامل این ریزش مشکلات خوابگاهی و نبود امکانات بوده است، باتوجه به این که امسال از یک خوابگاه 500 نفری بهره‌برداری شد اما همچنان دانشگاه از مسئله کمبود خوابگاه رنج می‌برد، از دیگر مشکلات دانشگاه می‌توان کمبود مواد غذایی برای تامین سلف، تامین مواد اولیه آزمایشگاه به سبب گران بودن و گاها وارداتی بودن آن و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی را نام برد.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: با توجه به این که 80 تا 85 درصد اعتبارات دانشگاه‌ها هزینه پرسنل می‌شود، همچنین مشکلات اقتصادی کنونی و نبود اعتبارات کافی سبب شده‌اند مشکل فضای فیزیکی دانشگاه بعد از گذشت 10 تا 15 سال همچنان باقی بماند و علی‌رغم ساخت ساختمان‌های دانشکده‌ها و خوابگاهی در پردیس دانشگاه، نتوان آنها را تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار داد.

حمیدی اضافه کرد: در تمام دنیا مهم‌ترین ذخایر، ذخایر انسانی برای توسعه پایدار است که عدم توجه  به این ذخایر و در اولویت قرار گرفتن مدرک‌گرایی سبب عدم توانایی و دانایی می‌شود.

سهم دانشگاه علوم پزشکی اراک از پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری 846 دانشجو بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این جلسه با اشاره به تعداد پذیرش تعداد دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی استان گفت: تعداد  دانشجویان ورودی امسال استان 2 هزار نفر بوده که از این تعداد سهم دانشگاه علوم پزشکی اراک 846 دانشجو بوده است.

حسن طاهر احمدی  با اشاره به تعداد کنکوری‌های امسال و درصد قبولی‌های آن گفت: از بین یک میلیون و 150 هزار نفر شرکت‌کننده کنکور سراسری امسال بیشترین آمار شرکت‌کنندگان مربوط به رشته تجربی با رقمی بیش از 600 نفر بود که با انگیزه قبولی در رشته پزشکی شرکت کرده بودند.

وی افزود: با توجه به این که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی 5 هزار نفر است، بیشتر کسانی که در این رقابت با هدف قبولی در پزشکی شرکت می‌کنند بعد از اعلام نتایج و قبول نشدن ضمن ایجاد مشکل در خانواده‌ها، خود دواطلبان هم دچار سرخوردگی می‌شوند که لازم است در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود تا شاهد کاهش داوطلبان این رشته باشیم.

دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی به منظور اجرای بند واو تبصره 5 قانون بودجه 97 همکاری کنند

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به بند(و) تبصره پنج قانون بودجه سال 97 گفت: بخش خصوصی و تعاونی استان با توجه به کمبود منابع که منابع عمومی دولتی را داشته است از دولت طلبکار و بدهکار هستند، برای برطرف شدن این مشکل بند(و) تبصره پنج قانون بودجه سال 97 ظرفیت خوبی را به وجود آورده بود تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت مشکلات بخش خصوصی و تعاونی استان را برطرف کنیم.

حسن میرزاخانی افزود: بیشترین رقم مطالبات و بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی شناسایی و مشخص شده است، بخشنامه‌ها و فرم‌های اجرای این بند به بانک‌ها ارسال شده است، تعداد زیادی از پیمانکاران و صنعتگران برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کرده‌اند، برخی محدودیت‌هایی داریم که درحال برطرف شدن هستند و تاکنون نه در استان مرکزی و نه در دیگر استان‌ها اقدامات اساسی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید طلبکاران و پیمانکاران خود را توجیح کنند، نیازمند درخواست آنان هستیم، تا با همکاری اداره کل از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.

انتهای پیام/ ت

R41371/P1336/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟

گروه اقتصاد و درآمد : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، امروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس، برای بررسی علل کمبود دارو جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشته است، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند و مجلس چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرده، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است.

به گزارش جماران، قالیباف در نشست علنی مجلس تاکید کرد: آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد. بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

 

انتقادات نمایندگان مجلس از عدم اجرای تعهدات در تامین نیازهای دارویی کشور تا جایی پیش رفت که نمایندگان کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ دانستند و ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه را به رای گذاشتند.

این اظهارات ریس مجلس در حالی مطرح شد که در آخرین روز فروردین ماه، بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، در جریان بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان «کوثر سمنان»، خبر خوشی برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنها داشت. او با بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه ریزی است، گفته بود در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوار‌ها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم. به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.

با اینکه جامعه و نظام سلامت کشور نیاز فراوانی به تحقق این وعده ها دارد و اجرایی شدن آن خصوصا برای اقشار محروم که بعضا به دلیل ناتوانی در تامین داروی مناسب که با قیمتهای گزافی به فروش می رسند، جان خود را از دست می دهند، اهمیت زیادی دارد، اما انتقاد از وضعیت بغرنج تامین دارو و هزینه درمان در ماه ها و هفته های پیش، پرتکرارتر از گذشته مطرح می شود.

حتی حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس در ماه های گذشته گفت: در برخی از بیمارستان‌ها تا وقتی از بیمار سکه و دلار نگیرند بیمار را عمل و درمان نمی‌کنند، باید وزارت بهداشت فکری کند چون این موضوع مشکل اساسی در کشور است.

علاوه بر این، گزارشها حاکی از این است که در هفته های گذشته، قیمت داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی رشد چند برابری داشته و تامین آن با مشکلات متعددی برای خانواده ها همراه است.

رایگان شدن درمان انواع سرطان ها در حالی نوید داده می شود که بررسی ردیف های بودجه ای سال 1403 که در جریان لایحه ای به مجلس تقدیم شده، نشان می دهد ردیف های بودجه ای مرتبط با تامین دارو و امور بیماریهای خاص هم حال و روز خوشی ندارند.

هر چند که بودجه قابل توجهی برای توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور درنظر گرفته شده است، اما این بودجه در راستای تامین تجهیزات است و نه کمک به تامین ارز واردات دارو یا درمان بیماران خاص و صعبت العلاج، همچنان که ردیف بودجه کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو، واکسن، یرخشک، کیت و کیسه خون و مواد مصرفی پزشکی رد 3درصدی داشته و به سازمان بیمه سلامت مرتبط با اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده با پوشش بیمه درمان، هیچ بودجه ای تعلق نگرفته است.

علاوه بر اینها، رشد بودجه کمک به انواع خیریه های مرتبط با درمان بیماریهای خاص، سرطانی و ام. اس. که اسامی آنها در ردیف بودجه ای ذکر شده، منفی بوده است. براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس ، در شرایطی که کشور با تورم رسمی بالای 40درصد روبرو است، رشد بودجه 23 درصدی برای وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

         

دیگر خبرها

  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • تهیه بانک اطلاعاتی دارو در چهارمحال و بختیاری
  • بهره برداری از فاز نخست بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد