Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر تماشاخانه مستقل در نشست خبری عصر تجربه گفت در حوزه تئاتر تجربی ممیزان این گونه تئاتری را تئاتر نمی‌دانند. ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مصطفی کوشکی در نشست خبری دومین عصر تجربه، در حضور کارگردان این رویداد، در محل تماشاخانه مستقل از شکل‌گیری این رویداد سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مهمترین بخش حرف‌هایش گفت: «سال گذشته دچار مشکلاتی شدیم ولی با رایزنی کار به اجرا بارگشند. به شورا گفته‌ایم که این آثار با اشکال دیگر متفاوت است و باید نکته کارشناسان باید متفاوت باشد به سبب جنس مخاطب ولی باز هم مشکلاتی داشتیم. اصولاً ممیزان با نگاه ممیزی به آثار نگاه می‌کنند اگرچه در حوزه کیفی ورود می‌کنند و این آثار را تئاتر نمی‌دانند. با صحبت‌هایی که با آقای امیری داشتیم امیدوار به نگرش حمایتی هستیم.»

گفت: «ما تئاتر تجربه‌گرای شهرستان‌ها و تهران را شناسایی کردیم. پارسال تجربه خوبی بود و خروجی مناسبی داشتیم. با توجه به استقبال مخاطب به دور دوم آن فکر کردیم. شرایط مالی مناسب نبود ولی با حمایت بچه‌های دعوت شده و اداره کل هنرهای نمایشی و سایت تیوال در یک سال گذشته دوستان هنرمند نمایش‌هایشان دیده شد و دعوت کردیم در این دوره حضور داشته باشند.»

وی با بیان آنکه دو هنرمند نیز از بچه‌های پارسال در این رپرتوار دعوت شده‌اند و چهار هنرمند دیگر تازه به عصر تجربه پیوسته‌اند، گفت: «نمایش‌ها در سه نوبت 17,21 و 23 روی صحنه می‌روند و اجراها به شکل چرخشی است.»

کوشکی درباره چگونگی انتخاب آثار گفت: «کارگردانان متعدیی مراجعه به مستقل داشتند و به دنبال چگونگی ورود به این رویداد بودند چون فکر می‌کردند می‌توانند در این برنامه باشند؛ ولی در سیاستگذاری مستقل برای عصر تجربه هیچ وقت فراخوانی منتشر نمی‌کنیم و درخواستی را نمی‌پذیریم. ما از گروه دعوت می‌کنیم. این براساس احترامی است که باید به هنرمند گذاشت چرا که تماشاخانه اعتبارش را از هنرمند می‌گیرد. این برخلاف رویه تئاتر دولتی است که هنرمند اعتبارش را از هنرمند می‌گیرد. برای ما مهم هنرمند بودن و داشتن اثر هنری است.»

وی با یادآوری اینکه تئاتر مستقل از یک پلاتو کوچک آغاز  شد گفت: «نمی‌خواهم مستقل مثل یک هتل باشد که هر کسی آن را اجاره کند.»

او این مسیر را یک تجربه توصیف کرد و اعلام کرد در نیمه دوم از هنرمندانی چون کوهستانی، ثروتی، مهین صدری و رضا بهاروند و اروند دشت‌آرای دعوت شده‌اند.

وی درباره کارگاه‌های مستقل گفت: «در دهه نود از نمایشنامه‌نویسی تهی شدیم هرچند در گذشته ادازه کل هنرهای نمایشی حمایت‌هایی می‌کرد. نمایشنامه‌نویسان خوب هستند ولی تبدیل به جریان تولید نمایشنامه‌نویسی نشده است. در حوزه آموزش به شهرام کرمی پیشنهادهایی دادم و منتظر هستم. دو کار انجام می‌دهیم یک کارگاه بلندمدت با عنوان آی با کلاه هستیم که منجر به اجرا می‌شود و در حوزه‌های متفاوتی رخ می‌دهد. این کارگاه بلندمدت است و دوره پنجم آن برگزار می‌شود. بین شش تا ده ماه زمان برده است.»

در این نشست کارگردانان عصر تجربه صحبت‌هایی داشتند. بهزاد غلامی، کارگردان «تن مرگ» گفت: «عصر تجربه یک گام به جلو است که مغایر با جریان‌های مرسوم است. تئاتر مستقل با فضاهای موجودش رویدادهای نادری را خلق می‌کند. مستقل از خلاقیت حمایت می‌کند.»

محمدرضا کبگانی، کارگردان «فروپاشی در وقت مقرر» گفت: «روزی خواهد رسید که تیاتر مستقل را با تئاتر تجربی بشناسیم. این برای نخستین بار است که یک مدیر تماشاخانه هنرمند را دعوت می‌کند و می‌گوید که این دعوت از گروه‌های تجربه‌گرا افتخار است.»

حمید باباشهابی، کارگردان «زمان سفر مطلق» گفت: «در دانشگاه به من می‌گفتند که تو دیوانه ای و چه می‌خوای بگویی؛ ولی کوشکی از من حمایت کرده است. در جشنواره تجربه هم چندان رویکرد تجربی رخ نمی‌دهد. مواجهه مستقل با تئاتر تجربی خودش یک عمل تجربی است.»

ندا قاسمیان، کارگردان «مده‌آ» گفت: «پایان‌نامه کارشناسی ارشد من در دانشگاه تهران بود و زمان اجرا در دانشگاه متاسفانه با موضع‌های محکمی مواجه شدم. در این زمان فکرم مشغول فارغ‌التحصیلی و چگونگی اجرا بود. اجرا در سالن خصوصی برای من امر دوری بود. وقتی کوشکی در تجربه کار را دید و از من دعوت کرد برای من عجیب بود که بخش خصوصی می‌خواهد حمایت کند. کاش تئاتر دولتی نیز ما را بپذیرد و از ما حمایت کند.»

حامد اصغرزاده، کارگردان «دانتون» گفت: «جامعه ما پویایی نظری ندارد و فقر در نقد داریم. بسیار سر اینکه تیاتر تجربی چیست یا مسیر کار کردن در تئاتر چگونه باشد بحث نمی‌شود. من نمی‌توانم به عنوان مؤلف اثرم را تجربی بنامم. منتقد باید از لحاظ نظری بحث کند. سر این قضیه باید ایستاد که ما داعیه‌دار تئاتر تجربی نیستیم.»

او با اشاره به  گروتفسکی، گفت :«پروژه‌هایی از این دست  اساساً باید متولیش دولت باشد چون همه جای دنیا همین است.»

دومین دور رپرتوار «عصر تجربه» با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و حمایت تبلیغاتی سایت تیوال، مهر و آبان ماه در تئاتر مستقل تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

R1369/P1439/S4,34/CT11 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر مستقل تهران تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تئاتر مستقل تهران تئاتر تئاتر مستقل تهران تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع همسر آیت‌الله مصطفی خمینی در قم

دیگر خبرها

  • کوشکی: فوتبال ایران نیازمند مربیانی مثل اوزونیدیس است
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تشییع همسر آیت‌الله مصطفی خمینی در قم