Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@19:17:05 GMT

مبارک باد، گرامی باد، تسلیت باد!

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۵۶۴۴۲

مبارک باد، گرامی باد، تسلیت باد!

هیچ مناسبت تاریخی و تقویمی نمی گذرد مگر اینکه انبوه بنرها و تابلوها با پول بیت المال از در و دیوار شهرها بالا می روند و فرا رسیدن ایام خاص ملی و مذهبی را برای مردم شهر یادآوری می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، در روزگار امروز، بنرها و تابلوهای شهری بخش مهمی از فعالیت های فرهنگی سازمانها و نهادها را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ مناسبت تاریخی و تقویمی نمی گذرد مگر اینکه انبوه بنرها و تابلوها با پول بیت المال از در و دیوار شهرها بالا می روند و فرا رسیدن ایام خاص ملی و مذهبی را برای مردم شهر یادآوری می کنند.صرف بزرگداشت این ایام مصداق حفظ شعائر است و فی نفسه اشکالی ندارد، اشکال کار آنجاست که محتوای غالب این بنرها و تابلوها چیزی نیست جز عبارات شعاری و کلیشه ای «مبارک باد، گرامی باد، تسلیت باد»!

آیا صرف هزینه برای چنین پیام های کلیشه ای، که هیچ بار محتوایی ندارند و هیچ مخاطبی را به فکر و تامل و فهمی جدید وا نمی دارند، توجیه منطقی دارد؟! یا صرفا فقط نوعی رد تکلیف و انجام وظیفه سازمانی است؟!

آیا نمی توان با کمی خلاقیت و بهره مندی از آثار هنرمندان، ضمن تذکر تاریخی مناسبتها، مخاطب را نیز به فکر و تامل وا داشت و حتی نوعی لذت و حظ بصری و فکری برایش فراهم نمود؟!
به جای پیام های شعاری و کلیشه ای در بنرها و تابلوها، می توان از محتواهای فرهنگی و هنری از قبیل اشعار، داستانکها،خاطرات،عکس ها و حتی طنز وکاریکاتور هم استفاده کرد.حتی می توان با استفاده از آثار هنرمندان بومی هر منطقه، علاوه بر تولید محتوای فرهنگی، به معرفی مفاخر فرهنگی و هنری منطقه، در میان عموم مردم نیز پرداخت.

به عنوان نمونه، در هفته دفاع مقدس به جای چاپ عناوین تکراری «آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد» و تیترهایی شبیه این در بنرها و تابلوها، موارد زیر را به عنوان راهکار عملی جهت تولید محتوای مفید فرهنگی و استفاده در تبلیغات شهری، پیشنهاد می کنم:

۱-استفاده از اشعار حماسی شاعران،داستانکهای جنگی نویسندگان و خاطرات کوتاه و جذاب راویان رزمنده.
۲-چاپ عکسهای خاطره انگیز رزمندگان، متن نامه های شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس و حتی کاریکاتورهای طنزآلود مجلات در دوران جنگ.
۳- معرفی آثار شاخص و هنرمندان دفاع مقدس(با تکیه بر آثار بومی) در زمینه های خاطره،شعر، عکس و...
۴-شرح رویدادهای مهم تاریخی دفاع مقدس در مناطق و محلات شهر(اعزام ها،بمباران ها،ترورها و...)

و دهها محتوای دیگری که با کمی فکر و خلاقیت می توان به آنها رسید و امکانات بیت المال را در جهت مفید و  موثر هزینه کرد.

متاسفانه مسئولین و کارشناسان فرهنگی ما در سازمانها و ادارات، غالبا اهل چنین ظرایفی نیستند و بیشتر دنبال رفع مسئولیت خود هستند تا تلاش برای خلاقیت و تولید محتوا در تبلیغات شهری!

یک تابلو هنرمندانه و جذاب، گاه بیشتر از یک کتاب می تواند مخاطب را درگیر خود کند، باید این امکان فرهنگی را قدر دانست و با عبارات کلیشه ای و شعاری آن را هدر نداد! اگر دوستان و کارشناسان مدیریت شهری، به این اهمیت و تاثیر واقف هستند، که هیچ! اما اگر واقف نیستند، هنوز هم دیر نشده...ماهی را هر وقت از آب بگیرند، تازه است!

مهدی نورمحمدزاده

 

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: دفاع مقدس مجلس وزیر بهداشت حادثه تروریستی اهواز اهواز حسن روحانی دولت ارتش کانون های مساجد مسجد گرامی تبریک تسلیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش راویان دفاع مقدس در استان مرکزی

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: در بحث کیفی سازی آموزش‌هایی برای راویان برنامه ریزی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک سردار محسن کریمی عصر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: توجه به حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه امری ضرری است و لازم است تمام ظرفیت‌ها در این زمینه به کار گرفته شود. هر آنچه برای آموزش و پرورش هزینه شود در آینده نه چندان دور از آن بهره برداری می‌شود. 

وی افزود: دشمن می‌خواهد ذهن جوانان و نوجوانان را تغییر دهد. دشمن در جنگ سخت و نیمه سخت کم آورده اما در جنگ نرم دشمن از ما پیش تر است چراکه از گذشته برای تکنولوژی خود فکر کرده است که اردوهای راهیان نور یکی از برنامه‌های شاخص و اثربخش در حوزه فرهنگی و معارف تربیتی است.

فرمانده سپاه روح اله استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی 7 اردوگاه شهرستانی دارد که سه اردوگاه آن تجهیز شده است، همچنین استان سه اردوگاه در شهرهای اندیشمک، اهواز و خرمشهر برای اردوهای دانش آموزی راهیان نور دارد و اقدامات خوبی در حوزه تجهیز اردوگاه‌ها انجام شده همچنین در بحث کیفی سازی آموزش‌هایی برای راویان برنامه ریزی شد. استان مرکزی ظرفیت‌های بی نظیری دارد که می‌توان برای اوقات فراغت و اردوهای دانش آموزی از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شد.

کریمی بیان کرد: اردوهای راهیان نور ادامه دفاع مقدس است، راهیان نور خواسته مقام معظم رهبری است و این اردوها با راهبرد ایشان این عنوان را گرفت، تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و آشنایی دانش‌آموزان با ارزش‌های دفاع مقدس هدف اصلی اجرای اردوی راهیان نور است.

وی خاطرنشان کرد: راهیان نور را بهترین فرصت برای جهاد تبیین است و برگزاری رزمایش فرهنگی در یادمان شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی و روایتگری با هدف تبیین دستاوردها و ارزش‌های دوران دفاع مقدس از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این اردوها است که توسط دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/711/

 

دیگر خبرها

  • آموزش راویان دفاع مقدس در استان مرکزی
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می شود
  • حضور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می‌شود
  • رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو برگزار می‌شود
  • پیام تسلیت آیت الله نورمفیدی در پی شهادت مامور گلستانی فراجا
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران