Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس بررسی‌های انجام شده تنها راه حل و بهترین شیوه برای مدیریت پسماند شمال ایران، احداث نیروگاه‌های زباله سوز است.  میزان رطوبت در پسماندهای  مناطق شمالی کشور زیاد استب

با توجه به این موضوع که میزان رطوبت در پسماندهای جمع‌آوری شده در مناطق شمالی کشور زیاد است و مساحت مورد نیاز برای دفن بهداشتی پسماندهای شهری هم دست‌کم در طول یک سال از 40 هکتار فراتر می‌رود، دپو کردن، تنها راهکاری بوده که تاکنون به‌ صورت فراگیر از آن استفاده می‌شد و همچنان هم مورد استفاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهرداری‌های مازندران با صرف هزینه 500 ریالی به ازای هر کیلوگرم زباله در مجموع روزانه یک میلیارد ریال را به مدیریت پسماندهای شهری اختصاص می‌دهند که با این شیوه مدیریت پسماند بازگشت هزینه‌ای نیز در پی نخواهد داشت. این در حالی است که اگر این مقدار زباله سوزانده شود به ازای سوزاندن هر یک تن زباله، 2.7 تا 2.8 مگاوات برق تولید می‌شود که اگر 2 هزار تن پسماندهای شهری استان سوزانده شود، 5 هزار مگاوات برق، روزانه می‌توان تولید کرد و با فرض هرکیلو وات ساعت 5 هزار ریال، در نهایت روزانه 25 میلیارد ریال از محل سوزاندن زباله درآمد کسب می‌شود.
اگر پسماندهای یکهزار تنی در روز مناطق روستایی مازندران نیز به این مقدار افزوده شود می‌توان روزانه 40 میلیارد ریال کسب درآمد کرد.
همسو با این رویکرد پیش‌بینی می‌شود که مازندران به تعداد زباله سوزهای بیشتر با ظرفیت بالاتری نیاز دارد تا از این طریق بتواند ضمن حفظ زمین‌ها، مراتع و جنگل‌ها انرژی برق تولید کرده و از این طریق بتواند قسمتی از هزینه‌های مدیریت پسماند در سطح استان را تأمین کند.
در حال حاضر مدیریت زباله و پسماند مازندران به 9 منطقه تقسیم شده و این تقسیم‌بندی هم مبتنی بر راه حل‌های اندیشیده شده برای حل معضل است.
طبق برنامه، مشکل پسماند مازندران قرار است با ایجاد 2 نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر و احداث کارخانه کمپوست و زباله سوز در 7 منطقه دیگر حل شود. مبلغ کل قرارداد هر کارخانه زباله سوز ساری و نوشهر 44 میلیون دلار است که به‌صورت مشارکتی 40 درصد آورده یک شرکت و 60 درصد نیز از سوی دولت است که شهرداری‌های نوشهر و ساری نمایندگان دولت محسوب می‌شوند.
«بهروز امامی»، مجری پروژه کارخانه‌های زباله سوز ساری و نوشهر در تشریح آخرین وضعیت بودجه‌ای و ساخت این دو کارخانه گفت: این شرکت از زمان افتتاح و بهره برداری تا 7 سال درآمدهای ناشی از فروش برق را کسب می‌کند و پس از مدت اتمام 7 ساله بهره برداری، کارخانه دریک شرایط مناسب تحویل شهرداری‌ها می‌شود.
امامی با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز 200 تنی نوشهر در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، افزود: اکنون صددرصد تجهیزات آن در محل سایت وارد شده و در حال نصب است. این زباله سوز ظرفیت تولید 14هزار مگاوات ساعت برق در سال را دارد وهزینه ساخت این نیروگاه 14 میلیون دلار است.
مجری پروژه کارخانه‌های زباله سوز مازندران با بیان اینکه هزینه ساخت کارخانه ساری 30 میلیون دلار است، گفت: این کارخانه با سوزاندن 450 تن زباله در روز ظرفیت تولید 30 هزار مگاوات ساعت برق در سال را دارد.
امامی با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات وارد سایت زباله سوز ساری شده، بیان داشت: از آنجایی که 31درصد عملیات ابنیه و ساختمانی آن پیشرفت دارد، تا یک ماه دیگر عملیات نصب تجهیزات آن شروع خواهد شد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

محمد رضا علیپور آزاد در بررسی مشکلات پسماند شهری با بیان اینکه ۷۰ درصد از زباله‌های تولیدی "تر" و ۳۰ درصد آن "خشک" است گفت: با توجه به اثرات مخرب پسماند بر سلامت انسان و محیط زیست و پرهیز از اسراف ضروری است شهروندان علاوه بر کاهش استفاده از تولیدات و فراورده‌های پلاستیکی از جمله نایلون و ظروف زباله های‌تر و خشک را در مبدا جداسازی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • سهم ۱۲ درصدی نایلون‌ها در پسماندهای شهر قم
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد