Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «نقد و بررسی بازنمایی بحران‌ها در رسانه‌ها (با نگاه ویژه به حمله تروریستی اخیر در اهواز)» به همت انجمن علمی ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، روز سه‌شنبه دهم مهرماه با حضور «علی احمدی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و قائم مقام اسبق شبکه خبر، «فرشاد مهدی‌پور» استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیرمسئول و سردبیر روزنامه صبح نو و «مهدی جلیلی» مدیر چندرسانه‌ای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در محل این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فرشاد مهدی‌پور» در ابتدای سخنانش با اشاره به فاصله اندک زمان وقوع حمله تروریستی اخیر در اهواز با اعلام خبر آن از شبکه خبر، این مسئله را نشانه پیشتازی رسانه ملی و اقدامی قابل تقدیر خواند و گفت: این اقدام، در عین حال، خود مجوزی بود برای ورود سایر رسانه‌ها به این موضوع. تلویزیون با انتشار دو فیلم کوتاه از این حمله تروریستی آن هم به فاصله‌ای کم، خود به منبعی دست اول برای انتشار نخستین تصاویر از این رویداد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها به طور کلی در بازنمایی رویدادها، همزمان خود رویدادها را تنظیم می‌کنند و آنها را تقلیل می‌دهند، افزود: فیلم اولی که از این حمله تروریستی منتشر شد و نشان می‌داد سربازان مانند برگ درخت به زمین ریخته‌اند و بعضی هم در حال فرار هستند، به مخاطب مفهوم «فرار کردن سرباز از صحنه عملیات» را منتقل می‌کند؛ اما فیلم دوم نشان می‌دهد که این سربازان در خشاب‌های خود، فشنگی نداشته‌اند؛ این فیلم دوم، مظلومیت سربازانی را نشان می‌دهد که در فیلم اول، مخاطب خود را مایوس کرده بودند.

مدیرمسئول و سردبیر روزنامه صبح نو سپس گفت: بازنمایی دوم، مربوط به تصویر بسیار خوبی بود که خبرگزاری ایرنا از سرباز رشید و شجاعی منتشر کرد که در میانه‌ی این حمله، دو، سه بار در صحنه می‌آید و می‌رود و بازنمایی دیگر، مربوط به تصویر غلطی بود که خبرگزاری ایسنا منتشر کرد و متاسفانه عکاس هیجان زده‌ای که این تصویر را شکار کرده بود، آن را به رسانه‌های خارجی فروخت و به عکس صفحه اول برخی رسانه‌های خارجی تبدیل شد. با هر کدام از این سه سناریو، تفسیر و بازنمایی حادثه تغییر می‌کند.

مهدی‌پور با انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی که تمایل زیادی برای انتشار عکس‌های فجیع و خونین کشته‌های حوادثی از این دست از خود نشان می‌دهند، افزود: در ۵ سال گذشته و بعد از شکل‌گیری داعش، بالغ بر ۳۰۰ عملیات تروریستی در آمریکا انجام شده است اما شما حتی یک تصویر از کشته‌های این قبیل حوادث در رسانه‌های این کشور سراغ ندارید؛ آن هم کشوری که هلی‌کوپترهای خبری بر فراز شهرهایش دارد. ظاهراً این پروتکل در کشورهای آنگلوساکسون، وجود دارد؛ در حالی که ما در کشورهایی مثل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان، چنین قاعده‌ای نمی‌بینیم.

این روزنامه‌نگار همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حمله تروریستی اهواز، تصاویر نمادین پرقدرتی خلق شد که سویه‌های مثبت و منفی آنها، قابل بررسی است؛ به عنوان مثال تصویر «طاها اقدامی» ۴ ساله در آغوش سرباز سپاهی که در حال حمل اوست، این تصویر را به نمادی مثبت از همبستگی و حس نوع‌دوستی، از این حادثه تبدیل کرد؛ البته در آن سو هم، تصویر یگان موسیقی و شیپورهای به زمین افتاده، تصویر معکوس و منفی این ماجرا بود.

وی همچنین «بی‌طرفی رسانه‌ای» را «یک افسانه» خواند و با اشاره به قدرت واژه‌سازی‌ها در القای تصاویر رسانه‌ای از رویدادها به مخاطب، اضافه کرد: بدون استفاده از این واژه‌ها و در واقع بدون واژه‌سازی، حوادث، معنادار نمی‌شوند؛ در همین راستاست که مثلاً «بی. بی. سی» از حمله تروریستی اهواز با عنوان «حمله مسلحانه به نظامیان در اهواز» نام می‌برد؛ این شبکه فارسی زبان همچنین وقتی در لندن، اغتشاشی به وجود می‌آید، آن را «آشوب‌آفرینی» می‌خواند ولی اگر در تهران باشد، آن را «قیام» عنوان می‌کند.

ادامه دارد...

کد خبر 4419577 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: حمله تروریستی اهواز علی احمدی فرشاد مهدی پور ادبیات کتاب و کتابخوانی دفاع مقدس جنگ تحمیلی ترجمه گردشگری بازار نشر هفته دفاع مقدس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دفاع مقدس معرفی کتاب ادبیات دفاع مقدس نمایشگاه کتاب فرانکفورت بازار کاغذ ادبیات جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران در اولین روز هفته

به گزارش خبرآنلاین، کیفیت هوای شهر تهران در نخستین روز دومین هفته اردیبهشت ماه همچون روزهای گذشته در شرایط سالم یا همان قابل قبول قرار دارد.

ایرنا در خبری نوشت: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شهر تهران صبح شنبه و در ساعت انتشار خبر بر روی عدد ۷۷ و در شرایط قابل قبول یا همان سالم قرار دارد همچنین در ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن روی عدد ۹۰ در شرایط سالم بود.

بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران تمامی مناطق در وضعیت سالم قرار دارد.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان پنچ روز هوای پاک و ۳۴ روز هم هوای سالم استنشاق کرده اند.

سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی در مجموع ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900044

دیگر خبرها

  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • تازه داماد ۲۰ ساله‌ای که بعد از تیرخلاص جیش‌الظلم زنده ماند
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • انتشار سریال «حشاشین» در پلتفرم‌ها ممنوع است
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • کیفیت هوای تهران در اولین روز هفته
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»