Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ رضا جعفری، مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور طی نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کودک، با تأکید بر رشد توجه به کودکان در عصر حاضر، دلیل این توجه را نقش مهم کودکان در توسعه عنوان و اظهار کرد: هر چه کودکان ما سالم‌تر باشند عامل توسعه بیشتر در آینده خواهند بود بر همین اساس همه سیاست‌های سازمان بهزیستی معطوف به حمایت و مصلحت کودکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از تأثیر مثبت حضور اورژانس اجتماعی در شهرها سخن گفت و اظهار کرد: حضور اورژانس اجتماعی موجب تغییر نگاه و رفتار سنتی در حوزه کودکان می‌شود.

جعفری اعلام کرد: در سال 96 یک میلیون و 100 پذیرش در اورژانس اجتماعی، پایگاه‌های خدمات اجتماعی و ... داشته‌ایم که 30 درصد مربوط به خشونت‌های خانگی، همسرآزاری، کودک‌آزاری، والد آزاری و معلول آزاری بوده است و به طور کلی 12 درصد آنها مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

4 درصد کودک‌آزاری‌ها جنسی است

وی در خصوص مهم‌ترین دلایل کودک آزاری در کشور گفت: 50 درصد به دلیل غفلت و بی‌توجهی آموزشی، درمانی، پوشاک و ... بوده است، 33 درصد آزار جسمی، 15 درصد آزار روانی و عاطفی و 4 درصد آزار جنسی بوده است و کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند 16 درصد زیر دو سال، 25 درصد زیر چهار سال، 60 درصد بین پنج تا 13 سال و 15 درصد بالای 14 تا 18 سال سن داشته‌اند.

57 درصد عاملان خشونت پدران و 5/8 درصد ناپدری و نامادری است

جعفری عاملان خشونت علیه کودکان را 57 درصد پدران، 26 درصد مادران، هشت و نیم درصد ناپدری و نامادری و یک و نیم درصد خواهر و برادر عنوان و اعلام کرد: تنها یک و نیم درصد عاملان خشونت افراد غریبه بوده‌اند و 98 درصد و نیم افرادی که کودک را آزار داده‌اند از اعضای خانواده کودک هستند و 52 درصد دختران و 48 درصد پسران آزار دیده‌اند.

یک درصد کودک‌آزاری‌ها به دلیل اعتیاد به الکل است

وی افزود: 1/51 درصد عامل کودک‌آزاری را اعتیاد اعلام کرد که یک درصد آن مربوط به اعتیاد به الکل و مابقی اعتیاد به مواد مخدر است و هفت درصد اختلال روانی فرد عامل کودک‌آزاری است. همچنین 1/5 درصد نیز به دلیل بیکاری بوده است.

31 درصد مداخلات خودکشی مربوط به افراد زیر 18 سال است

جعفری از موفقیت 95 درصدی مداخلات در خودکشی‌ها که منجر به نجات و عدم خودکشی موفق فرد شده است خبر داد و گفت: 31 درصد مداخلات در حوزه خودکشی مربوط به افراد زیر 18 سال بوده است.

وی در ادامه به بیان شرایط کودکان کار و خیابانی کشور پرداخت و اظهار کرد: در این حوزه دو برنامه و مداخله داریم که شامل نگه‌داری کودکان در مراکز شبانه‌روزی دولتی به صورت کوتاه مدت و میان مدت و تأسیس مراکز حمایت از کودک و خانواده است که نگاه در این مراکز خانواده محوری است و 12 هزار کودک کار و خیابانی در مراکز حمایتی ما خدمات دریافت می‌کنند.

جعفری اعلام کرد: 5/69 درصد بچه‌های خیابانی پسر و 5/30 درصد آنها دختر بوده و 32 درصد آنها ایرانی هستند و بیشتر کودکان کار اتباع خارجی (حدود 74 درصد) فاقد اسناد هویتی هستند که همین مسئله ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه می‌کند. البته بسیاری از این کودکان در حال تحصیل هستند.

محیط خیابان امن‌تر از کارگاه‌های زیرزمینی برای کودکان است

وی افزود: تلاش داریم ساعت حضور کودکان خیابانی را در خیابان‌ها کاهش دهیم. 8/33 درصد کودکان کار یک تا چهار ساعت، 2/51 درصد بین چهار تا هشت و بقیه بیش از هشت ساعت در خیابان حضور دارند که این حضور زمینه‌های آزار جسمی، روانی و جنسی کودکان را ایجاد می‌کند البته خود بچه‌ها در یک پیمایش اعلام کرده‌اند که محیط خیابان برای آنها امن‌تر از محیط کارگاه‌های زیرزمینی است.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: 31 درصد والدین کودکان کار بی‌کار یا از کار افتاده هستند، 40 درصد کارگر دستفروش، هفت درصد دارای مشاغل فصلی و 5 درصد کودکان هم بی‌سرپرست هستند.

جعفری در پاسخ به این سؤال که زمان رسیدن اورژانس اجتماعی به محل حادثه چه قدر است؟ گفت: به صورت میانگین پنج تا 10 دقیقه اما بستگی به وسعت شهر دارد. البته باید خاطرنشان کنم حادثه کودک‌آزاری که در اصفهان رخ داده پس از فوت کودک به اورژانس اجتماعی خبر داده شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی کودک ازاری رضا جعفری بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۰۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی بازارهای روز، راهکار ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم شهری در ارومیه

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: راه‌اندازی بازارهای کوچک روز و هفتگی می‌تواند در کاهش و ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم در معابر اصلی به ویژه خیابان امام خمینی (ره) و عطایی نقش اساسی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، مرتضی منافی، امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جلسه کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه با گلایه‌مندی از موضوع سد معبر در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر و به ویژه خیابان‌های امام خمینی (ره) و عطایی اظهار کرد: امروز مردم از موضوع سد معبر و مشاغل مزاحم ناراضی هستند.

وی افزود: ترافیک شهر ارومیه، سد معبر و مشاغل مزاحم را به خیابان‌های فرعی کشانده و این موضوع شهروندان را دچار مشکل کرده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: امروز مردم از موضوع سد معبر و مشاغل مزاحم معترض هستند و متأسفانه در اکثر نقاط شهر سد معبر به وضوح قابل مشاهده است.

منافی با اشاره به تدابیر لازم و اساسی برای ساماندهی مشاغل مزاحم تصریح کرد: راه‌اندازی بازارهای کوچک روز و هفتگی می‌تواند در کاهش و ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم در معابر اصلی به ویژه خیابان امام خمینی (ره) و عطایی نقش اساسی داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرداری ارومیه در سال‌های گذشته اقدامات زیادی نسبت به رفع مشاغل مزاحم انجام داده است اما کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

کد خبر 751130

دیگر خبرها

  • دلیل اصلی پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • راه‌اندازی بازارهای روز، راهکار ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم شهری در ارومیه
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • پروژه دریافت لیست هوشمند حق بیمه کارگاه‌ها در استان فارس آغاز شد
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!