Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@11:56:38 GMT

خاندان قذافی دست از سر لیبی برنمی‌دارند

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۵۴۰۴۹

در زمانی که لیبی برای برگزاری انتخاباتی آماده می‌شود که احتمالا اندکی صلح و آرامش را برای این کشور به ارمغان آورد، سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی برای شرکت در این انتخابات تلاش می‌کند. سیف الاسلام در سال ۲۰۱۱ پیش از سقوط حکومت پدرش در مصاحبه با شبکه یورونیوز گفت که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه باید پول‌هایی را که لیبی برای حمایت از کمپین تبلیغاتی‌اش اختصاص داده بود به لیبی پس بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیف الاسلام در این موضع پسر دیکتاتوری است که برای انتقام تلاش می‌کند. او پول‌های مردم را از شخصی می‌خواهد که "جنگی را برای مخفی کردن اقداماتش به راه انداخته بود."

سیف الاسلام پیش از سرنگونی دولت پدرش، پیروزی‌های دیپلمات زیادی دارد که از جمله آن موفقیتش در رهبری مذاکرات ۲۰۰۴ درباره پرداخت غرامت به قربانیان انفجارهای لاکربی و انفجار هواپیمای فرانسه است که لیبی به انجام آن‌ها متهم شده بود. همچنین تلاش‌هایش در سال ۲۰۰۷ درباره پرونده پرستاران زن بلغارستانی موفقیت آمیز بود.

تحلیلگران معتقد بودند که سیف الاسلام یک روز جانشین پدرش خواهد شد. او برخلاف برادرش ساعدی که یک ورزشکار ماجراجو بود، ویژگی‌های رهبری را داشت اما بهار عربی بیشتر رؤیاهای سیف الاسلام برای در اختیار گرفتن اداره کشور را به باد داد. حوادث به سرعت اتفاق افتاد و وی خواست عرض اندام کند اما بعدا با شکست‌های پی در پی روبرو شد. سیف الاسلام در صحبت‌های تلویزیونی مشهور خود در جریان جنگ گفت: لیبی شاهد سَیلی از خون است. ما تا آخرین نفر و آخرین گلوله خواهیم جنگید.

با تداوم جنگ و سنگین شدن کفه ترازو به سمت مخالفان، سیف الاسلام هم ناپدید. بعدا که معمر قذافی کشته شد، سیف الاسلام نیز در نوامبر ۲۰۱۱ بازداشت و به اعدام محکوم شد که البته بعدا عفو شد.

بعد از سرنگونی قذافی، لیبی وارد مرحله تاریکی شد. شبه‌نظامیان مسلح در هر منطقه‌ای از کشور مشغول جنگ شدند که هنوز هم ادامه دارد. دولت شکست‌خورده و مفلس شده و سازمان ملل از حل بحران کشور عاجز مانده است.

سیف الاسلام در ژوئن ۲۰۱۷ و بر اساس قانون عفو عمومی آزاد شد و از آن زمان در سکوت و به دور از رسانه‌ها به کارش ادامه می‌دهد و مواضعش را به واسطه وکلا و حامیانش اعلام می‌کند.

آوریل ۲۰۱۸ بود که وی مجددا سارکوزی را متهم کرد و از تصمیمیش برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری که دسامبر برگزار می‌شود، پرده برداشت. آنچه که می‌تواند برای سیف الاسلام در نامزدی‌اش در انتخابات مفید باشد مشروعیتی است که قبایل به او می‌دهند هرچند که مسیر پیش روی او برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری طولانی است.

از سوی دیگر خالد الزائدی، وکیل سیف الاسلام خواهان اجرا کردن قانون عفو عمومی برای آزادی تمامی بازداشت‌شدگان نظام سابق شده است. وی گفت: آشتی ملی و آتش‌بس در کشور تنها با توازن و هماهنگی در اجرای قانون ممکن است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: لیبی انتخابات مصاحبه رئیس جمهور فرانسه دولت جنگ معمر قذافی سازمان ملل قانون جنگ رئیس جمهور لیبی قذافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس کل دادگستری قزوین منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصطفوی‌نیا را به سِمت ریاست کل دادگستری استان قزوین و ریاست شعبه اول دادگاه تجدیدنظر این استان منصوب کرد.

کد خبر 6091211

دیگر خبرها

  • پرسپولیس دست از سر بازیکن سپاهان برنمی‌دارد
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در پیرانشهر
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • رییس کل دادگستری قزوین منصوب شد
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • کابوس اونانا دست از سر یونایتد برنمی‌دارد! (عکس)
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است