Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   هورمون تستوسترون در زنان از تخمدان و غدد فوق ‌کلیوی ترشح می ‌شود و میزان آن در دوره بلوغ و بارداری به طور طبیعی بالاست و با افزایش سن و شروع یائسگی کاهش می ‌یابد. این در حالی است که کاهش ناگهانی این هورمون بر میزان انرژی و خلق ‌و خوی زنان تاثیر مستقیم می ‌گذارد:

 

مشکلات خواب: سطوح پایین هورمون تستوسترون در زنان همچنین الگوهای سالم خواب را قطع می کند و به عنوان مثال زنان مبتلا به این عارضه از حملات بی خوابی، و آپنه خواب رنج می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آپنه خواب در این میان جدی ترین اختلال ناشی از کاهش سطح تستوسترون است و در طولانی مدت خطر ابتلا به مشکلات قلبی را نیز افزایش می دهد.

 

عدم کنترل وزن: کاهش سطح تستوسترون از علل اصلی افزایش وزن در میانسالی زنان است و بیشتر باعث افزایش چاقی شکمی و چاقی دور کمر می شود. میزان اندک تستوسترون بر توانایی شما در ساخت عضله نیز تاثیر می‌ گذارد و حتی می ‌تواند موجب از دست رفتن عضلات موجود در بدن شما شود.

 

افسردگی: نوسانات خلقی و سایر علائم احساسی غیر قابل توضیح را می توان با کاهش سطح تستوسترون مرتبط دانست. دیگر علائم شامل فقدان کلی انگیزه و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره است. علائم مبتنی بر خلق و خوی ناشی از کاهش سطح تستوسترون را اغلب می توان با داروهای ضد افسردگی و هورمون درمانی کنترل کرد.

 

ریزش مو: تستوسترون یکی از عوامل مهم تولید موهای سالم و تعمیر و نگهداری از آنها است. علائم ریزش مو ناشی از کاهش تستوسترون بیشتر بر روی سر خود را نشان داده و حتی منجر به طاسی در زنان می شود.

 

پوکی استخوان: تستوسترون نقش مهمی را در تولید استخوان و نگهداری از آن ایفا می کند و کاهش سطح آن باعث می شود بدن دیگر قادر نباشد استخوان را حفظ کند. در واقع کاهش تستوسترون یکی از علل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است و میلیون ها زن را در سنین بالای ۵۰ سال تحت تاثیر قرار می دهد.

 

قاعدگی ‌های نامرتب: افت ناگهانی هورمون تستوسترون ممکن است باعث قطع قاعدگی شود. این مساله همچنین ممکن است باعث بروز علائم دیگر یائسگی مانند زودرنجی، تحریک‌پذیری و حالت گرگرفتگی شود.

 

اضطراب: تستوسترون نقش مهم را در خلق و خوی و تنظیم عصبی دارد و نوسانات آن منجر به تغییرات در شیمی مغز و آغاز نشانه های افسردگی و اضطراب می شود. در عین حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد مکمل های تستوسترون نه تنها علائم اضطراب را کنترل نمی کند بلکه منجر به وخامت علائم آن نیز می شود. در مصرف این مکمل ها باید نهایت احتیاط را زیر نظر پزشک متخصص به خرج داد.

 

خستگی: برخی زنان صبح ‌ها به سختی از رختخواب جدا می ‌شوند یا این ‌که مدام احساس کسالت می‌ کنند. کمبود تستوسترون یک علت مشخص برای احساس خستگی روزانه است البته شرایط دیگر پزشکی نیز منجر به احساس خستگی مزمن می شوند و برای تشخیص علت باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

 

بهداشت نیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: هورمون مردانه گوناگون ریزش مو جام نیوز افسردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد

برای رشد و تکامل عضلات وجود سطح کافی از ویتامین D اهمیت دارد. نبود مقادیر لازم از ویتامین D در بدن می‌تواند منجر به ضعیفی شود که فرد را مستعد ابتلا به بیماری، شکنندگی استخوان‌ها و سایر مشکلات جسمی دیگر می‌کند.

به گزارش روزنامه تایمزآو ایندیا، اما این پرسش مطرح است که وقتی سطح ویتامین D در بدن از میزان طبیعی خود فراتر رود چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش سطح کلسیم خون: از آنجایی‌که ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، سطح بالای این ویتامین به طور خودکار منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می‌شود. سطح بالای کلسیم با علائمی مانند ناراحتی گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و درد معده نشان داده می‌شود. سرگیجه، توهم، بی اشتهایی، سنگ کلیه، فشار خون بالا، کم آبی بدن و ناهنجاری‌های قلبی از دیگر علائم بالا بودن سطح کلسیم به حساب می‌آیند.

تغییر وضعیت روانی: از آنجایی‌که بالا بودن سطح کلسیم پیامد مستقیم وجود سطح بالایی از ویتامین D است، می‌تواند به تغییر وضعیت ذهنی و روانی منجر شود که با حالت گیجی، روان پریشی و افسردگی خود را نشان می‌دهد.

مشکلات کلیوی: مسمومیت با ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب کلیه یا گاهی اوقات نارسایی آن شود. بالا رفتن سطح کلسیم ناشی از افزایش سطح ویتامین D منجر به از دست دادن آب بدن از طریق تکرر ادرار و انباشت کلسیم در کلیه‌ها می‌شود.

مشکلات گوارشی: علائمی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کم اشتهایی همگی از پیامد‌های افزایش سطح کلسیم خون هستند و این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. داشتن علائم گوارشی نشانه مسمومیت احتمالی ویتامین D است.

دیگر خبرها

  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • جمع آوری روغن زیتون با نام تجاری «سابرسو»
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • رازهای خوش تیپی مردان
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • دلیل خال قرمز روی پوست + علائم خطر
  • بارتون: مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد