Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن شرکا، رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اصلی‌ترین علت بروز احتکار در اقتصاد اظهار کرد: به نظر من علت اصلی بروز احتکار در یک اقتصاد زیاده‎خواهی افراد است. همچنین عدم احساس امنیت نیز در بروز احتکار بی‌تأثیر نیست اما عمده دلیل آن زیاده‌خواهی است.
وی ادامه داد: کسانی که در اقتصاد یک کشور ضعف روانی دارند و به دنبال زیاده‌خواهی هستند از هر فرصتی برای پول‌اندوزی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی افزود: احتکار در نتیجه یک ضعف روانی در اقتصاد پدید می‌آید. در جامعه‌ای که منسجم باشد و مردم به دولت و حاکمان حکومت اعتماد داشته باشد، احتکار رخ نمی‌دهد.
شرکا خاطرنشان کرد: چیزی که مسلم است انسجام و وحدت در یک جامعه باعث توسعه می‌شود اما متأسفانه دولت‌ها اعتماد مردم را نسبت به خودشان ضعیف کردند.
وی بیان کرد: اختلافات، فراز و نشیب‌ها، تصمیمات یکهویی در اقتصاد در ایجاد بی اعتمادی در بین مردم بی‌تاثیر نیست. اینکه یک نفر بخواهد فعالیتی داشته باشد و نتواند برنامه‌ریزی انجام دهد؛ همچنین عدم سیاست‌ها و ده‌ها دلیل دیگر نیز در این امر دخیل است.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این موارد نکاتی مانند نزول‌خواری بانک‌ها و نظام مالیاتی ممیز محور که سال‌های سال است به دولتمردان خود گوشزد می‌کنیم و اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته نیز اعتماد مردم را هر روز کمرنگ‌تر می‌کند.
شرکا تأکید کرد: در حال حاضر بین مردم اعتمادی وجود ندارد و زمانی که این اعتماد وجود نداشته باشد، یقینا دچار مشکل خواهیم شد. کشوری که مردم آن به دولت اعتماد داشته باشند و دولتی که همواره پشتیبان مردم خود باشند، یقینا به طور منطقی در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در پاسخ به اینکه دولت چگونه می‌تواند اعتماد را به مردم خود بازگرداند، گفت: به هرحال جمع کردن روغن ریخته شده کار سختی است. دولت باید در این امر هزینه زیادی انجام دهد و در کنار آن حامی و امانت‌دار مردم خود باشد می‌تواند تا حدودی اعتماد را به مردم بازگرداند.
شرکا اظهار کرد: همچنین دولت باید به وعده‌هایی که به مردم می‌دهد به هر قیمتی که شده عمل کند. هیچکدام از دولت‌های ما تا به امروز آن وعده‌هایی را که قبل از انتخابات به مردم داده است را عملیاتی نکرده و امروز بدترین مریضی که می‌تواند در جامعه اتفاق افتد، همین عدم اعتماد است.
وی اضافه کرد: این عدم اعتماد گسستگی اجتماعی ایجاد می‌کند و این گسستگی اجتماعی بلایی را بر سر جامعه می‌آورد که امروز همه درگیر آن هستند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی سیاست و اقتصاد احتکار قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحت عنوان «آسیب‌شناسی شهرک‌های صنعتی در ایران» موانع کسب و کار در شهرک‌های صنعتی را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با واحدهای تولیدی بیرون از شهرک‌های صنعتی هم‌پوشانی دارد، اما برخی مشکلات نیز مختص به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی است. در این گزارش بیشتر بر موانع کسب و کارها در مرحله راه اندازی متمرکز شده و بر این اساس مشکلات مربوط به تأمین زمین مورد نیاز و تمهیدات و امکانات زیرساختی مورد توجه قرار گرفته است.

تأمین برق هم در مرحله راه اندازی کسب و کار و هم در طول دوره فعالیت بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی، از جمله مهم‌ترین معضلات به شمار می‌رود. معضلات مربوط به تأمین برق نه فقط راه اندازی واحدهای صنعتی را معطل نگه داشته، بلکه واحدهای فعال را نیز با چالش‌های پرشماری مواجه ساخته است. به دلیل ارتباط بین زیر ساخت‌های لازم برای تأمین گاز و برق، مشکلات مربوط به تأمین برق، برای زیرساخت گاز نیز صدق می‌کند.

گفتنی است هر سال معمولاً در فصل گرما، شهرک‌های صنعتی با قطعی برق مواجه می‌شدند و درخواست همیشگی تولیدکنندگان این است که قطعی برق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی باشد تا به تولید آسیب نزند. به همین دلیل در سال‌های اخیر شهرک‌های صنعتی به دنبال تأمین بخشی از برق مورد نیاز شهرک‌ها از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک بوده‌اند.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که محدودیت‌های زیست محیطی در برخی از استان‌ها، به‌ویژه در استان‌های تهران و مرکزی موانع متعددی هم در مرحله آغاز فعالیت و هم در حین فعالیت و مرحله توسعه کسب و کار ایجاد کرده است.

با این حال این گزارش تاکید می‌کند که بسیاری از نقصان‌ها و موانع کسب و کارهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، به نبود سیاست‌گذاری زمین در ایران بازمی‌گردد و این نقصان یکی از عوامل اصلی فلج شدن کل تولید است. از جمله در شهرک‌های صنعتی در حال حاضر، زمین به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، نه کالای مصرفی و در این وضعیت صنعتگر یا هر فرد دیگر با هدف صرف خرید زمین و کسب سود آتی از فروش زمین، اقدام می‌کند و نه با انگیزه تولید؛ به ویژه آنکه در حال حاضر در ایران می‌توان بدون پرداخت مالیات یا عوارض زمین‌ها را در شهرک صنعتی با اهداف سوداگرانه احتکار کرد و به فروش رساند.

بدین ترتیب، خرید زمین در شهرک‌های صنعتی در موارد بسیاری، با هدف سوداگری زمین و نه تولید صورت گرفته است. اصلاح سیاست زمین، مستلزم تغییر اساسی رویکردها و نگرش‌ها در این حوزه است. این رویکرد و اصلاحات شامل طیف گسترده‌ای از قوانین، مقررات و رویه‌ها در موضوعات قیمت گذاری، تخصیص زمین، فروش یا اجاره و نوع بهره برداری و غیره را در بر می‌گیرد.

کد خبر 6097926 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • پرداختن به ۱۹۷۴ حادثه توسط هلال احمر در گلستان باعث امنیت شد
  • واکنش نوری قزلجه به احتمال بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس /کسی با تمامیت خواهی و زیاده‌طلبی نمی‌تواند در این دوره رییس مجلس شود
  • سازمان تامین اجتماعی در تحقق شعار سال نقش کلیدی دارد
  • اعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است 
  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است