Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@23:02:38 GMT

پوشش ریسک نوسانات قیمتی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۴۲۸۶

زمانی که اقتصاد به دلیل مسائل مختلف با نوسانات همراه است و امکان برنامه‌ریزی و پیش بینی قیمت کالاها برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دشوار است، شاهد رفتارهایی در اقتصاد هستیم که عده‌ای به منظور جلوگیری از زیان خود در آینده انجام می‌دهند این درحالی است که استفاده از ابزارهای نوین مالی قادر است تا ریسک نوسانات قیمت در آینده را به شیوه‌ای مطلوب پوشش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته از ظرفیت‌های بورس کالا در ایجاد شفافیت و عدالت معاملات استفاده شده که در کنار این معاملات به شیوه فیزیکی و نقدی، استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا نیز ضروری است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که زمان استفاده از روش‌های روز دنیا همچون بهره‌گیری از ابزارهای مالی بورس کالا برای تنظیم بازارها فرارسیده است، بطوری که می‌توان با استفاده از ابزارهای مالی، ریسک نوسانات قیمتی محصولات مختلف در آینده را پوشش داد که این روند در ساختار سنتی امکان‌پذیر نیست. وی اظهار داشت: بورس‌های کالایی به عنوان یکی از ابزارهای اقتصادی مهم در دنیای امروز به شمار می‌روند، بطوری که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی موجود در دنیا، در بورس‌های کالایی کشف می‌شود؛ در واقع در این مکانیسم، حجم عرضه و تقاضای خرید برای یک کالا و بودن و یا نبودن متقاضیان خرید، موجب تعیین قیمت آن خواهد شد. علاوه بر این، بورس‌های کالایی امروزه با انتشار اوراق گوناگون و استفاده از بازارهای مالی مانند معاملات آتی و آپشن، این امکان را فراهم می‌آورند تا به جای اینکه سفته‌بازان حاضر در بازار، کالا را به صورت فیزیکی مورد معامله قرار دهند، ریسک معاملات را به بازارهای مالی معطوف کرده و برای سود بردن از نوسان قیمت‌ها به این بازارها مراجعه می‌کنند. یوسفیان ملا گفت: می‌توان با فراهم کردن امکان راه‌اندازی بازارهای معاملات آتی و آپشن برای هر کالایی، ریسک بازار و فعالیت‌های سفته بازی را از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی بورس کرد؛ به عبارتی کسانی که می‌خواهند از نوسانات قیمت یک محصول سود ببرند به جای اینکه خود کالا را ذخیره و انبار کنند و موجب کمیابی محصول در بازار شوند، در بازار آتی و آپشن حضور پیدا خواهند کرد. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است، دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا در راستای سامان بخشی به بازارهای مختلف همچون کالاهای مهم و استراتژیک اقدام کرده و نوسانات و التهابات بازار را کنترل کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام اولین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی جرئی به  2 میلیون و 304 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی 1400 واحدی به ارتفاع 765 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «شپنا» و «شستا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «شگویا» و «تجلی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «کرمان» و «کرومیت» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 8 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 51 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 163 نماد در محدوده مثبت و 266 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 160 نماد در محدوده مثبت و 180 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است