Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:46:54 GMT

بهار گردشگری در فصل پاییز

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۴۹۰۸

بهار گردشگری در فصل پاییز

بیرجند - ایرنا - کشور پهناور و چهار فصل ایران در تمام سال هر گوشه ای از آن مقصدی برای گردشگری محسوب می شود و هوای مطلوب فصل پاییز بهترین زمان مسافرت را برای استان کویری خراسان جنوبی فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا جاذبه های خراسان جنوبی به خصوص کویر این استان را در فصل پاییز برای گردشگران داخلی و خارجی دل انگیز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استان جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی زیبایی دارد به طوری که سالانه گردشگران خارجی و داخلی را به سمت خود جذب می کند.

**پاییز بهترین زمان برای سفر به گرم ترین نقطه زمین
یک کارشناس اکوتوریسم در خصوص جاذبه های خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اقلیم گرم و خشک در فصل پاییز و اوایل بهار شاهد حضور مسافران ورودی خارجی و داخلی به استان هستیم.
احسان درستکار بیابان لوت را یکی از جاذبه های مهم استان خراسان جنوبی برشمرد و اظهار داشت: ریگ یلان به عنوان گرم ترین نقطه زمین در بیابان لوت قرار دارد که فصل پاییز بهترین زمان مسافرت به این نقطه از زمین است.
وی با اشاره به برداشت محصولات راهبردی خراسان جنوبی از جمله زرشک و زعفران در اوایل پاییز گفت: فصل برداشت این محصولات جاذبه و پتانسیل خاصی برای گردشگران خارجی محسوب می شود.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: کویر سه قلعه که جزو آسمان های تاریک جهان است با زیرساخت اقامتگاه های بومگردی پذیرای گردشگران در فصل پاییز خواهد بود.
وی به جاذبه های طبس به عنوان وسیع ترین شهرستان خاورمیانه اشاره کرد و گفت: کپرها ،کال جنی و روستای ازمیغان در فصل برداشت همزمان شالی ، مرکبات و خرما برای گردشگران جذابیت های خاصی دارد.
درستکار افزود: همچنین در شهرستان طبس بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور و زیستگاه یوز پلنگ آسیایی واقع شده که برای جذب گردشگر موفق عمل کرده است.
وی آب و هوای معتدل روستاهای نهبندان از جمله دهسلم را در فصل پاییز یاد آور شد و گفت: نخلستان های این شهرستان که ثبت ملی شده ، قلعه شاه دژ، آسبادهای خان شرف و کوه های مریخی بسته کاملی را برای سفر گردشگران به این منطقه دربرگرفته است.

** تلفیق کویر و کوهستان در زیرکوه
این کارشناس اکوتوریسم بیان کرد: علاقه مندان به هنر عکاسی نیز می توانند با سفر به تالاب کجی نهبندان از جاذبه های این مکان تصویرهای زیبا ثبت کنند.
وی با بیان اینکه کویر سایر شهرستان ها از جمله زیرکوه نیز مناسب سفرهای پاییزی گردشگران است افزود: دره های تجنود و رودخانه دایمی ، رشته کوه آهنگران و رویشگاه تمشک پدیده های منحصر به فرد این شهرستان است که گردشگران در 10 دقیقه زمان می توانند از کویر به سمت این جاذبه ها سفر کنند و از این تلفیق کویر و کوهستان لذت ببرند.
درستکار با اشاره به زیرساخت های مناسب به خصوص کمپ های عشایری گفت: گردشگران می توانند با سفر به نقاط مختلف استان طعم لذت بخش زندگی اصیل و عشایر را به همراه خوراک های محلی بچشند.
وی با گذری به جاذبه های شهرستان خوسف نیز اظهار داشت: نیزار خور و سرمنشا رود شور لوت، جاذبه منحصر به فرد شهرستان خوسف است که با سیر در بخشی از لوت شمالی گردشگران می توانند از مجتمع آب درمانی این کویر ، کلوت ها و تاغ های آن دیدن کنند.
این کارشناس حوزه گردشگری استان یکی دیگر از جاذبه های شهرستان خوسف را پیاده روی بر روی رمل های دق اکبرآباد دانست و افزود: مزارع پنبه رنگی و بادام در این فصل از سال دیدنی است.
وی با بیان اینکه روستای ماخونیک در شهرستان سربیشه نیز مقصدی برای گردشگران محسوب می شود اظهار داشت: با سفر به این روستا می توان به عمق زندگی بیش از 700 ساله مردم آنجا رفت و از نزدیک فرهنگ غنی آنها را لمس نمود.
درستکار زندگی بکر روستای چنشت و مراسم های خاص آنها به همراه غارنوری را از دیگر جاذبه های شهرستان سربیشه برای گردشگری پاییز نام برد.
وی خاطر نشان کرد: مرکز خراسان جنوبی نیز در کنار جذابیت های تاریخی و دیدنی می تواند روستای خراشاد را که در آستانه ثبت جهانی شدن قرار گرفته به معرض دید گردشگران قرار دهد.

** تورگردانی در مزارع زرشک و زعفران
یک فعال گردشگری نیز با بیان اینکه زوایه تابش خورشید و دمای مطلوب پاییز فرصت حضور گردشگران را در استان کویری خراسان جنوبی فراهم کرده است؛ به خبرنگار ایرنا گفت: علی رغم اینکه امسال فصل پاییز و برنامه های گردشگری استان با محرم و صفر مقارن شده اما بازهم برنامه های سالم در چهارچوب اعتقادات محلی برای گردشگران اجرا می شود.
احمد کاشانی بازدید از مزارع زرشک و زعفران را یکی از برنامه های تورگردانی برای گردشگران عنوان کرد و افزود: گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی دنیا در این فصل به خراسان جنوبی سفر می کنند و چون آنها این محصولات را فقط در رستوران ها بر روی برنج مشاهده کرده اند دیدن بوته زرشک یا گل های بنفش زعفران برایشان جذاب است.
وی با بیان اینکه برنامه های متنوعی برای کویرنوردی تدارک دیده شده است اظهار داشت: البته پیش بینی می شود به خاطر شرایط بین المللی امسال خراسان جنوبی نیز مانند سایر نقاط کشور متاثر از کاهش ورود گردشگران خارجی باشد.
این فعال بخش گردشگری یادآور شد: زیرساخت های اقامتی بسیار خوبی در روستاهای هدف گردشگری و کویرها آماده شده که قطعا سفر گردشگران با این زیرساخت ها راحت تر خواهد شد.
وی از برنامه ریزی برای تورهای پایان هفته در استان خبر داد و گفت: برنامه منظمی هدف گذاری شده و اگر درخواست جدید هم باشد آماده برگزاری تور هستیم.

** نواقص جزئی نیازمند توجه مسئولان
کاشانی با بیان اینکه سه گروه گردشگر به خراسان جنوبی هر ساله سفر می کند افزود: قسمتی از این افراد بومی خود استان محسوب می شوند ، برخی گردشگران ایرانی سایر نقاط کشور و عده ای هم گردشگران خارجی هستند که این استان را مقصد سفرهای پاییزی خود قرار می دهند.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت تورهای گردشگری بر لذت مسافران تاثیر گذار است گفت: در کنار زیرساخت های مناسب اقامتی ، اما کاستی هایی هم در برخی بخش ها به خصوص قسمت راه وجود دارد که انتظار می رود مسئولان به رفع این نواقص کمک کنند.
این برگزار کننده تورهای گردشگری یاد آور شد: رفع مشکلات موجود در برخی نقاط نیاز به هزینه های هنگفت ندارد بلکه می توان با زیرسازی مناسب، راه ورود گردشگران را به خصوص در نقاط کویری هموار کرد.
وی با تاکید بر تعامل بیشتر نمایندگان مجلس و مسئولان حوزه عمرانی استان اظهار داشت: مشکل کنسلی پروازهای فرودگاه بیرجند نیز نیازمند یک تعامل جدید با ایرلان هاست که در این زمینه نیز مدیران استان می توانند از بخش خصوصی کمک فکری دریافت کنند تا راهکارهای جدید برای این مشکل ارایه شود.

** رونق خراسان جنوبی در گرو توجه به گردشگری
کاشانی توجه به گردشگری را در رونق اقتصاد استان موثر دانست و افزود: پتانسیل های بی نظیری در خراسان جنوبی وجود دارد که در صورت معرفی و بهره وری می تواند به اندازه صد ها چاه نفت درآمدزایی داشته باشد.
وی با تاکید مجدد بر اینکه اقتصاد استان با گردشگری متحول می شود گفت: برای لمس این موضوع توصیه می شود مسئولان استان به خصوص شخص استاندار سفر به کویر را در اولویت قرار دهند و از شگفتی های طبیعی آن لذت ببرند.

** افزایش ورود گردشگران خارجی به استان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: ورود گردشگران خارجی به استان از شروع امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته علیرغم شرایط ارزی و پروازی 38 درصد افزایش یافته است.
حسن رمضانی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی تقویم گردشگری استان از اواخر شهریور آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.
حسن رمضانی ورود تور گردشگران سوئیسی ، لهستانی و ایتالیایی در هفته های گذشته به استان را یاد آور شد و افزود: این گردشگران خارجی از جاذبه های مختلف استان دیدن کردند.
وی بیان کرد: تمایل گردشگران برای حضور در خراسان جنوبی نشان می دهد که جذابیت های استان در حد بین المللی شناخته تر شده است اما باید برای معرفی بیشتر تلاش کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، متوسط اقامت گردشگران خارجی را در این استان یک تا سه شب عنوان کرد و گفت: تلاش شده اقامت گردشگران خارجی در خراسان جنوبی از هشت ساعت به 2 شب افزایش یابد البته باید فعالیت ها برای ماندگاری بیشتر گردشگران گسترده تر شود.
وی ادامه داد: هم اکنون خراسان جنوبی در لیست سفرهای شرکت های گردشگری مارکوپولو، علاالدین، پاسارگاد و اسپیلت وجود دارد.
رمضانی از ساخت اولین کمپ بیابانی استان در دهسلم (کنار بیابان لوت) خبر داد و گفت: ساختمان پایگاه جهانی بیابان لوت در دهسلم نیز با امکاناتی مستقر شده که گردشگران برای سفر به این بیابان می توانند از آن استفاده کنند.
گزارش : عصمت برزجی
9893 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گردشگري فصل پاييز خراسان جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۴۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،علیرضا جیلان افزود: دهیاران می‌توانند با سامان‌دهی مناطق گردشگری از گردشگران ورودی دریافت و درآمد آن را هزینه بهبود زیرساخت‌های آن منطقه کنند.
وی افزود: روستای دوپلان بخش ناغان شهرستان کیار از سایت‌های گردشگری بین‌المللی بوده که مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
جیلان گفت: قرارداد این طرح دو سال دیگر زمان دارد و سعی شده است با نصب آلاچیق زیرساخت بهتری برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم شود.
وی یادآور شد: سایت گردشگری دره‌عشق دهستان مشایخ شهرستان کیار نیز هنوز کامل نشده و پیمانکار در حال کار است، اما می‌توان به‌طور موقت از آن بهره‌برداری کرد.
جیلان گف: توسعه باغات گردشگری نیز موضوع مهمی بوده که در دستور کار کارگروه گردشگری چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و متقاضیان بخش ناغان شهرستان کیار نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری