Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی شجاعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از برگزاری سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون به میزبانی این شهرستان خبر داد و گفت: این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی و شورای راهبردی تئاتر استان با همکاری کانون نمایش‌های آئینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران به صورت منطقه‌ای با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این جشنواره منطقه‌ای در 4 بخش برگزار می‌شود، توضیح داد: بخش اول این جشنواره ویژه نمایش‌های صحنه‌ای آیینی و سنتی و نمایش‌هایی است که برگرفته از پژوهش در آئین‌ها و رسوم منطقه جنوب ایران با الهام از تکنیک‌های نمایش‌های آیینی و سنتی و نمایش ایرانی تولید شده باشند.

شجاعی ادامه داد: بخش دوم، ویژه معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی است که به جهت شناسایی، حفظ و احیای معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی منطقه جنوب ایران در دو گروه: «آیین ها و نمایش‌های میدانی» و «بازی‌های قهوه‌خانه‌ای» اجرا خواهند شد. بخش سوم، نقالی و روایت‌های ملی و بومی است و به نمایش‌هایی اختصاص دارد که با طرح قصه‌های ملی و بومی منطقه جنوب کشور با موضوع آزاد در قالب گونه‌های مختلف نقل سنتی به معاصرسازی الگوهای کهن و منطقه جنوب کشور می‌پردازند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان گفت: بخش چهارم این جشنواره ویژه سمینار پژوهشی و درباره محورهای: آیین‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده استان‌های تحت پوشش جشنواره، بررسی نشانه شناختی و مردم شناختی آیین‌ها و مراسم‌ها، نقش و تاثیر حضور زنان در آیین‌ها و سنن، بررسی شاهنامه‌خوانی بومی استان‌های تحت پوشش جشنواره، طبیعت و آیین‌ها و تاثیر این دو بر هم، نقش مهاجرین در شکل‌گیری و توسعه آیین‌های سوگ و سور در جنوب ایران اعلام شده است.

به گفته وی 20 آذر ماه آخرین مهلت دریافت آثار در بخش صحنه‌ای، 25 آذر آخرین فرصت ارسال اثر در در بخش معرکه و بازی‌های نمایشی و بخش نقالی و همچنین 30 آبان آخرین مهلت برای ارسال چکیده مقالات در بخش سمینار پژوهشی است.

براساس فراخوان اعلام شده  علاقه‌مندان به شرکت در سومین جشنواره نمایش‌‎های آئینی و سنتی ارغون ویژه منطقه جنوب کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی خوزستان، بهبهان، بلوار شهید عبدالهی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، دبیرخانه جشنواره آئینی و سنتی ارغون ارسال و یا با شماره تلفن 06152724550 و 06152723851 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فرهنگی جشنواره آیین های سنتی بهبهان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، ترویج تئاتر دینی و مذهبی، تکریم پیر غلامان، صیانت از نمایش‌های بومی و ملی، تأثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، ترویج روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام حسینی، تأثیر عاشورا بر سایر ملل و ادیان، تکریم حجاب و عفاف عاشورایی از ️اهداف است.

این سوگواره در بخش‌های صحنه‌ای، میدانی و تعزیه، نقالی و پرده خوانی (کودکان و بزرگسالان) برگزار می‌شود.

سوگواره در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی یا معین البکاء، بازیگری و تعزیه خوانی و نقالی، طراحی صحنه و فضا، لباس و موسیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات اول و اهدای لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات دوم و سوم، تقدیر به عمل خواهد آورد.

آثار تا ۱۵ خرداد ماه جمع آوری و تا ۲۵ خرداد ماه بازبینی خواهد شد که شروع اجراهای عموم از ۱۷ تیر تا ۳ مرداد و اجراهای داوری سوگواره هفته سوم محرم خواهد بود.

هنرمندان آثار خود را به نشانی دبیرخانه این سوگواره واقع در تبریز بلوار ۲۹ بهمن، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، طبقه دوم، سازمان بسیج هنرمندان آذربایجانشرقی ارسال و یا با شماره ۰۴۱۳۳۳۰۵۷۹۴ تماس

و با پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۹۰۴۸۲۴۹۱۰ ارتباط حاصل کنند.

مقررات جشنواره به شرح زیر است؛

-هرکارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیر خانه ارسال کند.

- اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و اعتقادات شیعیان و نمایش‌های بومی منطقه و استان تولید شده و از هرگونه نگاه سطحی و شعاری به دور باشد.

- آثار شرکت کننده صرفاً اختصاص به نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی و نسخه‌ها و طومارهای قدیم و جدید دارد.

- طرح و ایده و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر (به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود) خواهد بود و هنرمندان می‌توانند با رعایت این مهم در جشنواره حضور داشته باشند و در غیر اینصورت دبیرخانه می‌تواند در هر مرحله اثر مربوطه را حذف کند.

- آثار انتخابی توسط هیأت بازبینی می‌بایست قبل از حضور در روزهای داوری سه نوبت اجرا به تشخیص دبیر جشنواره در سطح شهر تبریز و یا شهرستان‌های تابعه داشته باشد.

-ستاد برگزاری سوگواره هیچگونه تعهدی نسبت به تأمین دکور، لباس و ابزار صحنه نخواهد داشت.

- بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی این سوگواره مربوط به اجرای مجالس مربوط به سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین و یاران با وفای ایشان خواهد بود.

- کلیه متقاضیان حضور در سوگواره باید سه نسخه لوح فشرده تصویری اثر را به همراه مشخصات کامل و درخواست کتبی سرپرست یا کارگردان به دبیر خانه ارسال کنند

-ارائه مدارک لازم جهت حضور در سوگواره به منزله پذیرش تمامی شرایط حضور می‌باشد.

- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای ذکرشده در این فراخوان مشاهده گردد، دبیر خانه نسبت به اخذ هرگونه تصمیمی مختار خواهد بود.

- آثار ارائه شده نباید در هیچ جشنواره یا سوگواره دیگری شرکت کرده باشد.

کد خبر 6097181

دیگر خبرها

  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان