خشوعی مستحکم در تلاوتهای شنیدنی «شعیشع»
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۰۱۰۲
به گزارش ایکنا؛ ابوالعینین شعیشع یک قاری دوستداشتنی در بین خواص و عوام جامعه قرآنی مصر بود؛ بهگونهای که آثار وی نهتنها در میان عامه مردم، بلکه در بین صاحبنظران این عرصه نیز از اهمیت ویژهای برخوردار بود.
شعیشع ازجمله قاریانی است که خیلی زود یعنی در سن 17 سالگی وارد رادیو مصر شد. وی متولد سال 1922 در مصر بود و در سال 1939 نیز در برابر هیئت مهارتسنجی رادیو مصر قرار گرفت و وارد رادیو شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این قاری تلاوتهای خیلی قوی، حاذق و قدرتمندی را انجام داده که بهیادگار مانده است. شعیشع در میان قراء بزرگ مصری از لحاظ اینکه در سن خیلی کم و 17 سالگی وارد رادیو شد، تقریباً بینظیر است. بسیاری از اساتید مصری در سنین بالای بیست سال وارد رادیو شدهاند و هیچکدام مانند شعیشع در چنین سنی به رادیو راه پیدا نکردهاند.
شعیشع در این سن و سال کم، وارد رادیو میشود و بعدها نیز یکی از مناصب رسمی که در کشور مصر بهدست میآورد، عضویت در هیئت مهارتسنجی قاریان در رادیو و تلویزیون است که در این منصب نیز بسیار تأثیرگذار بود. وی ازجمله افرادی بود که همواره باید در این هیئت حضور پیدا میکرد و اجازه میداد تا خیلی از قاریان قرآن در رادیو حضور پیدا کنند.
این قاری مصری سال 1939 در سن 17 سالگی وارد رادیو میشود و در سن 18 سالگی نیز رادیو فلسطین که رادیویی با نام شرقالادنی بود، قراردادی با وی تنظیم و او را به فلسطین دعوت میکند. شعیشع ضمن سفر به فلسطین و زندگی در آنجا، تلاوتهای خیلی خوب و فاخری در رادیو فلسطین انجام میدهد؛ بهگونهای که بنا به نقل خود وی، این رادیو بود که صدای من را به جهان اسلام فرستاد و باعث شد تا من به کشورهای مختلف جهان اسلام مانند شام(سوریه)، عراق، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر دعوت شوم.
شعیشع با سفر به فلسطین، تأثیرات فراوانی از خود بهجا میگذارد، یعنی وی که برای اجرای تعهد و قرارداد خود با رادیو فلسطین عازم این کشور میشود، در کنار آن نیز کارهای خیلی خوبی انجام میدهد و یکی از افرادی میشود که باعث میشود دیگر قراء مصری مانند کامل یوسف و بسیاری از قاریان دیگر بهفلسطین سفر کرده و تلاوتهای بسیار خوبی را نیز با دعوتی که شعیشع از ایشان میکند، انجام دهند.
صوت متن بالا را با کارشناسی احمد فراهانی میشنویم؛
دانلود تلاوت آیات سوره مبارکه یوسف توسط ابوالعینین شعیشع دانلودگزارش ایکنا حاکی است در ادامه این برنامه سیدمحسن موسویبلده، پیشکسوت قرآنی کشور درباره ویژگیهای تلاوت ابوالعینین شعیشع میگوید: شعیشع از قراء صدر و نسل اول مصر بود که به نوعی نیز سبک اختصاصی مربوط به خود را داشت هر چند که از شیخ محمد رفعت نیز تأثیرات فراوانی را پذیرفته است. وی دارای صوت بسیار قوی، زنگدار، دارای بم و زیر کامل و مساحت صوتی کامل بوده و تحریرات فوقالعاده ریزدندانهدار داشته است. در مجموع وی دارای تلاوتی حزین، خاشع و در عین حال بسیار محکم است.
وی ادامه داد: البته حنجره ایشان در میانههای عمر دچار مشکل شده به طوریکه تلفظ برخی حروف و کلمات برای وی صعب و مشکل میشود که این آثار در یک برهه از زمان بسیار شدید بوده است. البته بعدها مقداری از این مشکل کمکم مرتفع میشود، اما نه بهطور کامل و برای مثال ایشان در ادای حروفی مانند همزه، قاف، کاف و طا بیشتر از سایر حروف دچار مشکل هستند. بههمین دلیل برخی مواقع خواندن ایشان دچار یک نوع تکلف است.
موسویبلده تصریح کرد: برخی از مقلدان وی تصور میکنند که تکلف شعیشع در ادای حروف جزء سبک وی است و هنگامی که از سبک ایشان تقلید میکنند، تکلف وی را نیز در تقلید ادا میکنند در حالیکه این تکلف عارضه ایشان بود و جزء سبکشان نیست، لذا ما در تقلید در سبک ایشان نباید تکلف وی را نیز مورد تقلید قرار دهیم. به هر حال تلاوت ایشان همواره تلاوتی مستحکم، فاخر و بسیار تأثیرگذار است.
وی در ادامه به تحلیل تلاوت آیات 87 تا 93 مرحوم شعیشع پرداخت و گفت: در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» که ادا میشود، حرف حاء مفخم و با تکلف ادا شده است. باید توجه کرد که اگر تلاوت قاری مورد نظر ما دارای حسن ادا بود، میتوانیم که به طور کامل از آن تقلید کنیم، اما اگر در جایی قاری مورد نظر ما حرفی را مطابق با علم تجویدی که ما خواندهایم، ادا نکرد، ما نباید از آن تقلید کنیم. در اینجا باید دقت کنیم که حرف حاء دارای صفت استفعال است و ترقیق میشود.
پیشکسوت قرآنی کشور اظهار کرد: شعیشع در آیه 87 بخش «إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ» را با مقام بیات تلاوت میکند و در آیه 88 یعنی از «فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ»، اوج تلاوت ایشان آغاز میشود. هر یک از قراء برای اوجگیری خود سبکی دارند که سبک مرحوم شعیشع در این رابطه نیز سبکی است که قاری را به سرعت از پردههای پایین به پردههای بالا سوق میدهد. در تکرار «قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ» که مقام رست را نشان داده و به بیات منتقل میشود که این اوجگیری صحیبح ایشان را نشان میدهد.
وی در پایان بیان کرد: در آیه 88 قسمت «وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا» که باز هم رو به اوج هستند، اما در «إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ» ایشان بهنوعی در اوج خود قرار گرفتهاند. در آیه 93 «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ» که ایشان با پرده بسیار بالا در پرده به اصطلاح «ر» این قطعه را بهزیبایی اجرا کردند. ما تلاوت این استاد بزرگوار را بهخاطر صوت قوی و تحریرهای بسیار زیبا مورد استفاده قرار میدهیم. دانلود یادآور میشود، این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبههای هر هفته با مجریکارشناسی «احمد فراهانی»، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوتهای شاخص قاریان مصری به روی آنتن میرود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحبسبک و تأثیرگذار پخش میشود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیکها و فنون تلاوت مواردی را مطرح میکنند. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی سیدمحسن موسوی بلده قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این صدا سالها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه میتوانید با شماره ۱۴۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ مسعود اسکویی
معدود چهرهها و حرفهایهای رادیو هستند که تا آخر عمرشان در همین رسانه مانده و به آن وفادار می مانند. بسیاری از این رادیوییها به دلایل مختلف بعد از مدتی به تلویزیون و یا حتی دیگر مدیوم های رسانه ای می روند. مسعود اسکویی گزارشگر و گوینده پیشکسوت از جمله همین حرفه ای های استثنایی بود که مدتی در حوزه گزارشگری ورزشی فعالیت کرد و سپس به رادیو رفت و سال ها در پشت میکروفن های رادیو صدایش درخشید.
اسکویی شاگردان بسیاری را هم در رادیو تربیت کرد و به صدای خاص رادیو معروف بود. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می کرد. او قدیمی ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صداوسیما بود که دوره تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی را در آلمان گذراند.
هنرمندان و گویندگان رادیو نسلی از فعالان را تربیت کرده اند اما کمتر شناخته شده اند و کمتر این اقبال را داشته اند که در مقابل دوربین های تلویزیون به چهره بدل شوند. مسعود اسکویی البته جزو نامدارها بود که از او هم تصویر اندکی در رسانه ها وجود دارد و بیشترین ویدیوهایی که در این چند روز از او دیده شد به برنامه های «چهل تیکه» و «خندوانه» مربوط می شد که باز هم غنیمتی است.
گمانه زنی هفته؛ غیبت بهرام افشاری از پایتخت
یکی از شخصیت های «پایتخت» که در فصل های اخیر در کنار تیم حضور داشت و بازی او به چشم آمد بهرام افشاری با نقش بهتاش بود.
یکی از رسانه ها این هفته خبر داد که بهرام افشاری در فصل جدید «پایتخت» حضور ندارد و بعد گزارش های ویژه ای در فضای مجازی منتشر شد و از چرایی این غیبت پرسش کردند.
برخی نیز نبود او در این سریال را با هوتن شکیبا مقایسه کردند که اگرچه در سینما و در فیلم های سینمایی بعد از «لیسانسه ها» به یک ستاره بدل شد و نقش های اصلی بازی کرد اما بعد از آن دوباره با «فوق لیسانسهها» به تلویزیون بازگشت و عوامل سریالی را که خود از شخصیت های اصلیاش بود تنها نگذاشت.
به این ترتیب بهرام افشاری این هفته به سوژه چندین گزارش خبری بدل شد و رسانه ها از همین زاویه او را رصد کردند. تمرکز بیش از حد برخی روی این موضوع هم کمی چالش برانگیز شد که ممکن است پروپاگاندایی برای این بازیگر بفروش این روزهای سینمای ایران باشد یا این که صرفاً یک مطالبه؟!
بهرام افشاری از سال گذشته با فیلم «فسیل» توانست به یک پدیده بدل شود و امسال هم فروش خوب «سال گربه» نشان داد که موفقیت فیلم های او چندان هم بی ربط به حضورش هم نیست.
حاشیه هفته؛ ممنوعیت حشاشین
سریال «حشاشین» مدتی است که به سوژه بحث برانگیزی بدل شده است. این سریال سوژه خود را روی حسن صباح گذاشته است که رهبر فرقه اسماعیلیه است. سریالی که در مصر ساخته شده و هزینه زیادی هم در میان سریال های عرب زبان برای تولیدش صورت گرفته است.
نگاه سریال به ایران و حتی رویکردهای نهایی آن در معرفی ایران در منطقه و پیوند زدن با برخی مسایل روز باعث شد تا سریال به دلیل آنچه تحریف از طرف ساترا اعلام شد، ممنوع شود.
پیمان جبلی رییس صداوسیما نیز در پی این حواشی به حذف سریال «حشاشین» از شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد و گفت: ساترا مسؤولیت دارد که جلوی هر آنچه که محتوای تحریف شده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند، بگیرد.
این سریال که در برخی سکوها و پلتفرم ها عرضه می شد با اعلام ساترا از این سکوها حذف شد. به این ترتیب دو روز بعد از ابلاغ نظر شورای صدور مجوز ساترا در خصوص ممنوعیت پخش «حشاشین» از سکوهای نمایش خانگی ایران، فیلیمو هم این سریال را از روی خروجی خود حذف کرد.
یک نکته نسبت به چنین آثاری اطلاع رسانی تحلیلی به دور از جنجال است. اعلام ممنوعیت صرف در چند روز گذشته بیشتر باعث شد این سریال بر سر زبان ها بیفتد و مخاطب بخواهد این مجموعه را ببیند و صرفاً بر هیجان دیدن سریال افزوده شود. در کنار این اعلام ممنوعیت اما ساترا لازم است با نگاهی آسیب شناسانه تر درباره این مجموعه و حتی تحریف های آن سخن بگوید.
خبر هفته؛ فعلاً «نون.خ ۶» نداریم
سوال اولیه از همه برنامه سازان، تهیه کنندگان و کارگردانان در انتهای پخش یک اثر باکیفیت و غنی این است که آیا این آثار فصل جدیدی خواهند داشت یا خیر. با همین رویکرد اولین سوال بعد از پایان پخش سریال ها همین است که به فصل بعدی هم می رسند؟
به ویژه سریال هایی مثل «پایتخت»، «نون.خ» و «زیرخاکی» که بعد از چند فصل هم محبوبیت کسب کرده اند و هم طرفدارانی پیدا کرده اند که مشتاقانه منتظر هر فصل از این سریال ها هستند.
در نشست خبری «نون.خ» که این هفته برگزار شد یکی از سوالات از مهدی فرجی تهیه کننده سریال همین بود که قرار است این مجموعه فصل بعدی داشته باشد یا خیر. فرجی هم با اشاره به پست سعید آقاخانی بیان کرد که این فعلاً پایان «نون.خ» است و قرار نیست سریال فصل جدیدی داشته باشد.
سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی در پنج فصل تاکنون ساخته شده است و فصل پنجم با اقبالی بیشتر نسبت به فصل قبل توانست امسال در صدر سریال های پربیننده تلویزیون قرار بگیرد.
این فصل علی رغم حواشی ای که داشت برگ برنده های مختلفی رو کرد؛ هم سراغ یک قومیت دیگر رفت و باعث شد سریال یک بار دیگر تنوع مناطق مختلف ایران را به نمایش بگذارد و هم با پرداخت به صنایع دستی بار فرهنگی سریال را بالا برد.
این مجموعه در عین حال تلاش کرد در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان فارغ از زیبایی های طبیعت این خطه از کشور، محرومیت های آنها را هم به تصویر بکشد و یا کولبرها را به دل قصه بیاورد.
پیشنهاد هفته؛ جعبه سیاه
برنامه «جعبه سیاه» با اجرای امیر عضد در ایام ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه افق پخش شد و عجیب است که هیچ اطلاع رسانی برای این برنامه نشد. این چند روز اما وایرال شدن برخی ویدیوهای این برنامه باعث شد بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد.
یکی از ویدیوهایی که این هفته باعث شد این برنامه مورد توجه واقع شود گفت و گو با احمد ابوالقاسمی قاری قرآن و داور «محفل» بود که درباره علاقه اش به موسیقی می گفت و ضمن یاد کردن از محمدرضا شجریان از علیرضا قربانی و نسبت فامیلی خود با او گفت که باعث شده در کنسرت هایش هم حضور داشته باشد.
همین بخش از برنامه باعث شد خیلی ها نسبت به برنامه کنجکاو شوند و بخواهند در جریان دیگر قسمت های آن قرار بگیرند.
هرچند «جعبه سیاه» برنامه رمضانی شبکه افق بود و پخش اصلی آن به پایان رسیده است اما بازپخش برنامه از شبکه افق در پنجشنبه شب ها ادامه دارد.
امیر عضد اجرای گفتوگوها را بر عهده دارد و داوود مرادیان تهیه کننده است.
کد خبر 6095094 عطیه موذن