Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@01:53:58 GMT

عکس/ برداشت سنتی برنج در الموت

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۱۱۰۲

برنج‌کاران معتقدند "برنج" در واقع «به رَنج» است و با این بازی زبانی می‌خواهند طاقت فرسا بودن کشت این محصول را بیان کنند.

به گزارش مشرق، برنج، قوت غالب مردم ایران است. منطقه الموت غربی و شرقی در استان قزوین دارای ۳۶۰۰ هکتار شالیزار است. متوسط عملکرد هر هکتار از این شالیزارها ۳۹۰۰ کیلوگرم شلتوک است. از ارقام مورد کشت برنج در الموت می‌توان به "هاشمی"، "علی کاظمی"، "حسن‌سرا"، "طارم"، "خنجری" و "موسی طارم" اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بیش از ۸۰ درصد این برنج به صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌شود. امسال با توجه به بارندگی و شرایط آب و هوایی در فصل بهار، برداشت برنج از این شالیزارها با تاخیر آغاز شده و احتمالا تا آخر مهرماه در برخی مناطق ادامه خواهد داشت. بعضی از شالیکاران الموتی از زمزمه‌های طرح ممنوعیت کشت برنج در این منطقه ابراز نگرانی می‌کنند. زمزمه‌هایی که بر اساس مصوبه  ۱۲ اسفند ماه سال ۹۶ هیئت وزیران بعد از برگزاری کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، شنیده می‌شود و در یکی از بندهایش به ممنوعیت کشت برنج به جز دو استان مازندران و گیلان اشاره شده است. برخی از کارشناسان حوزه کشاورزی نیز معتقدند که اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی بویژه در شرایط کنونی که کشور با بحران آب مواجه است، ضروری‌ست. سردرگمی کشاورزان الموت در حالی‌ست که آن‌ها معتقدند به علت وجود منابع آب مختلف همچون چشمه‌های طبیعی و همچنین عبور رود شاهرود از این منطقه، کمبود آب محسوس در الموت حس نمی‌شود، تنها منبع درآمد اکثر کشاورزان این منطقه کشت برنج است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز اربعین برنج شالیزار کشاورزی کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان

محمد برزعلی ضمن اعلام آمادگی استان برای برداشت محصولات کشاورزی، افزود: پیش بینی می‌شود امسال در بیش از یک میلیون تُن گندم و ۱۱۰ هزار تُن کلزا و یکصد هزار تُن جو در استان برداشت شود.

علی اکبر مهقانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان نیز از کشاورزان خواست: محصولات خود را فقط به مراکز مجاز تحویل دهند.

مریم برزنونی رئیس اداره فناوری و مکانیزه جهادکشاورزی گلستان هم با بیان اینکه سه هزار کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی در استان است، خاطرنشان کرد: پیش بینی سوخت کمباین‌ها از هم اکنون انجام شود.

وی تاکید کرد: حمل محصولات در ماشین‌های بدون کاور ممنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب + فیلم