Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@15:00:49 GMT

صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۲۹۱۱

صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116 درصد افزایش یافت

شهرکرد- ایرنا- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: صادرات نمد این استان به خارج از کشور در نیمه نخست امسال 116 درصد رشد داشته است.

مهرداد رئیسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در نیمه نخست امسال 9 هزار و 150 کیلوگرم انواع تولیدات نمدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 4 هزار و 220 کیلوگرم بوده رشد 116.82 درصدی دارد.
به گفته وی، صادرات نمد چهارمحال و بختیاری تا سال قبل به ایالات متحده آمریکا انجام می شد که امسال برای نخستین بار این تولیدات به سوئد نیز صادر شده است.
رئیسی تصریح کرد: ارزش ریالی این میزان صادرات نمد در سال جاری 41 میلیارد و 170 میلیون ریال بوده است.
وی یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که 27 میلیارد و 500 میلیون ریال بود 49.7 درصد رشد را نشان می دهد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ارزش دلاری نمد صادراتی این استان به خارج از کشور 97 هزار دلار اعلام شد.
وی گفت: این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 85 هزار دلار بود 14 درصد رشد دارد.
رئیسی تاکید کرد: آمار صادرات نمد چهارمحال و بختیاری به خارج کشور از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت، تایید و اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تایید شد.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.
هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است.
سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.
تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
برخی تولید کنندگان نمد چهارمحال و بختیاری تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.
با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.
‌هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم به عنوان ماده اولیه، تولید این هنر دستی از قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری برخوردار است.
کارشناسان معتقدند شهرکرد توان تبدیل شدن به شهر جهانی نمد را دارد.
7362/2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي نمد چهارمحال و بختياري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۲۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با بیان این که باغات بادام، زردآلو و گردوی استان دچار سرمازدگی شدند، گفت: ۶۴۰ هکتار از باغات بادام استان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دچار خسارت سرمازدگی شدند.

فرشید شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: در سال جاری سرمازدگی ۳۸ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان در سطح دو هزار و ۳۹ هکتار به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: کمترین خسارت مربوط به شهرستان بروجن با پنج درصد سرمازدگی به مزارع کلزا و بیشترین خسارت مربوط به شهرستان کوهرنگ با ۳۵ درصد سرمازدگی به مزارع گندم بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه باغات بادام، زردآلو و گردو استان دچار سرمازدگی شدند، تصریح کرد: ۶۴۰ هکتار از باغات بادام استان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دچار خسارت سرمازدگی شدند که این باغات مربوط به شهرستان‌های اردل، بن، سامان، فارسان و شهرکرد است.

شبانی تاکید کرد: بیشترین سطح خسارت مربوط به باغات بادام شهرستان سامان بوده است، اضافه کرد: تاکنون سرمازدگی ۲۸ میلیارد ۵۲۶ میلیون تومان به باغات استان خسارت وارد کرده است که درصد خسارت وارد شده بر محصولات کمتر از سال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته دو موج سرمازدگی رخ داد، اما در سال‌زراعی جاری یک موج سرمازدگی در اواخر اسفند اتفاق افتاد که درختان زودگل دچار خسارات شدند.

کد خبر 751321

دیگر خبرها

  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • حمایت شرکت ملی مس از طرح‌های نوآورانه با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • کشت الیاف «وش و کنف»؛ اقتصاد سبز در مازندران
  • ۶۴۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شد
  • ۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند
  • شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • موافقت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با ۹۵ درصد درخواست انشعاب خاص
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید