Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - با ادامه از سرگیری مذاکرات مستقیم زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان با گروه تروریستی طالبان، بسیاری از مقامات دولتی و امنیتی این کشور چنین مذاکراتی را مشروع ندانسته و بر ادامه روند مذاکرات میان دولت با طالبان اعتقاد دارند.

به گزارش ایرنا، چند روز پس از تأیید طالبان مبنی بر دیدار نمایندگان این گروه با زلمی خلیل ‌زاد در قطر شماری از چهره‌های سیاسی و اعضای شورای ملی در این باره واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد اکرم خپلواک، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان ضمن تاکید بر اینکه تصمیم نهایی درباره صلح به دست افغان ها است نه کشورهای خارجی گفت: به مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان و دولت افغانستان نزدیک شده ایم.
به گفته محمد اکرم خپلواک، در دو سال گذشته برای مذاکره مستقیم با مخالفین مسلح روی اعتماد سازی کار کردیم؛ اکنون زمینه ها مساعد شده و ما به گفتگوها نزدیک شده ایم.
وی تاکید کرد که نظرات و پیشنهادات بزرگان و صاحب نظران افغانستان در طرح مذاکره با طالبان مسلح گنجانده خواهد شد.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان در خصوص نقش زلمی خلیلزاد در مذاکرات صلح گفت: آمریکا برای سرعت بخشیدن به روند صلح افغانستان زلمی خلیلزاد را به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان تعیین کرده است.
وی افزود: اخیرا گزارشاتی منتشر شده است که طالبان و ایالات متحده آمریکا در مورد خروج نیروهای آمریکایی صحبت کرده اند؛ تاکنون درباره این موضوع بحثی نشده است اما موضوعی است که باید پیرامون آن گفتگو صورت گیرد.
همچنین، برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح طی سخنانی هشدار داده است که گفت وگوها درباره آینده افغانستان از سوی خارجیان، نمی تواند کشور را به صلح و ثبات پایدار برساند و چنین تلاش ها همواره با بن بست روبرو شده اند.
برهان الدین ربانی افزوده است که دفتر طالبان در قطر نیز بر خلاف تعهدات پیشین، به گونه ای گشوده شد که درآن بجای تلاش برای تامین صلح در کشور، بیشتر برنامه های جنگ طلبانه، گروه طالبان اعلام شدند.
به گفته، رئیس شورای عالی صلح، این دفتر برخلاف تعهدات قبلی به گونه ای برای برهم زدن گفت و گوهای صلح باز شد و درآغازین ساعات باز شدن آن بجای تلاش برای گفت و گو برنامه های جنگ طلبانه اعلام شد.
صلاح الدین ربانی افزود: ما به مردم افغانستان اطمینان می دهیم که اگر گفت وگو های مستقیم آغاز شود، دست آوردهای مردم افغانستان در بخش های مدنی، سیاسی و فرهنگی نباید آسیب ببیند و باید آنها حفظ شوند.
اضافه براین، امرالله صالح رئیس سابق امنیت ملی افغانستان اظهارداشت که نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان صلاحیت آن را ندارد تا از طرف مردم افغانستان با طالبان مذاکره کند.
وی تاکید کرد که گفت‌وگوهای صلح با طالبان باید با مالکیت دولت و مردم افغانستان باشد.
وی اظهارداشت: مردم افغانستان هیچ معامله پنهانی را نمی‌پذیرند. حتی اشرف غنی رئیس جمهور این کشور نیز از چگونگی گفت‌وگوهای خلیلزاد با طالبان خشنود نیست.
رئیس سابق امنیت ملی افغانستان ادامه داد: باید نماینده‌‌ای از این ملت در جریان مذاکره وجود داشته باشد تا بار دیگر فریب نخوریم و بار دیگر آن بدعت تاریخی را مرتکب نشویم؛ جنگ را می‌بریم و مذاکره را می‌بازیم.
صالح پیش‌بینی کرد که با وجود برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان به صورت بیومتریک باز هم تقلب در این انتخابات گسترده خواهد شد.
خلیلزاد اخیرا در سفر به قطر با اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد اما جزئیات مذاکرات آن‌ها منتشر نشده است.
آساق**9473**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات افغانستان آمريكا طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۹۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در کابل

باشندگان کابل از وقوع انفجار در این شهر خبر می‌دهند.

منابع می‌گویند که این انفجار حوالی ساعت ۷:۵۰ امشب در نزدیکی شهرک آریا از مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

از تلفات و خسارات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست نیست و طالبان نیز تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفتنی است که وزارت امور داخله طالبان نیز در نزدیکی این ساحه موقعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • تأسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان
  • تاسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان
  • جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس غزه
  • طالبان خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه