Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@03:09:31 GMT

رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۷۸۰۳

​مجمع جهانی اقتصاد برای چهلمین سال متوالی، شاخص رقابت‌پذیری اقتصادی کشورهای جهان از نظر معیارهایی چون: سرمایه انسانی، مهارت کارکنان، انعطاف‌پذیری، میزان باز بودن اقتصاد و نوآوری را منتشر کرد. در این رده‌بندی ۱۴۰ کشور جهان بر حسب ۹۸ شاخص در ۱۲ دسته، رده‌بندی شده‌اند.

مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که رقابت‌پذیری تنها مرتبط با سطوح درآمدی بالاتر نیست بلکه بیشتر مرتبط با پیامدهای اقتصادی آن مثل میزان رضایت از زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از یافته های کلیدی این گزارش این است که همه کشورها می‌توانند در زمینه‌هایی که در آن مزیت دارند، عملکرد خود را بهبود دهند و رقابت‌پذیری خود را بالاتر ببرند.  

شاخص رقابت پذیری عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که صفر به معنای کمترین میزان رقابت‌پذیری و ۱۰۰ به معنای بیشترین میزان رقابت‌پذیری است.

رتبه ایران

هر چند که امتیاز ایران در مقایسه با سال گذشته ۰.۴ درصد بیشتر شده است و به ۵۴.۹ رسیده است، اما ایران در مقایسه با رتبه سال گذشته خود، با یک رتبه کاهش، بالاتر از کشورهایی چون مصر، تاجیکستان و پاکستان و پایین‌تر از کشورهای اکراین، اکوادور و تونس در رده هشتاد و نهم قرار گرفته است.

رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان

آمریکا با ۸۵.۶ امتیاز موفق شد رقابت پذیرترین اقتصاد جهان لقب گیرد و پس از این کشور، سنگاپور با ۸۳.۵ امتیاز، آلمان با ۸۲.۸ امتیاز، سوئیس با ۸۲.۶ امتیاز، ژاپن با ۸۲.۵ امتیاز، هلند با ۸۲.۴ امتیاز، هنگ کنگ با ۸۲.۳ امتیاز، انگلیس با ۸۲ امتیاز، سوئد با ۸۱.۷ امتیاز و دانمارک با ۸۰.۶ امتیاز، به ترتیب در رده های دوم تا دهم جای گرفته اند.

کمترین میزان رقابت‌پذیری

کشور آفریقایی چاد با تنها ۳۵.۵ امتیاز، در انتهای این جدول جای گرفته است و یمن با ۳۶.۴ امتیاز، هائیتی با ۳۶.۵ امتیاز، آنگولا با ۳۷.۱ امتیاز، بروندی با ۳۷.۵ امتیاز و کنگو با ۳۸.۲ امتیاز، جز کشورهای با کمترین میزان رقابت‌پذیری اقتصادی هستند.

رتبه کشورهای منطقه و دیگر نقاط

در بین کشورهای منطقه، اسرائیل با ۷۶.۶ امتیاز و قرار گرفتن در رده بیستم جهان، رقابت پذیرترین اقتصاد منطقه است و امارات با ۷۳.۴ امتیاز و ایستادن در رده بیست و هفتم، قطر با ۷۱ امتیاز و ایستادن در رده سی‌ام و عربستان با ۶۷.۵ امتیاز و با ایستادن در رده سی و نهم، دیگر کشورهای با رقابت پذیری بالا در منطقه هستند.

در این رده بندی، هند در رتبه پنجاه و هشتم و ترکیه در رده شصت و یکم ایستاده‌اند.

بهترین و بدترین عملکرد سالانه

عمان موفق شد با ۱۴ رتبه صعود در مقایسه با سال قبل و ایستادن در رده چهل و هفتم، موفق‌ترین کشور جهان از نظر بهبود شاخص رقابت پذیری اقتصادی باشد و پس از این کشور، فیلیپین با ۱۲ رتبه صعود و سیشل با ۱۰ رتبه صعود، به ترتیب خود را به رده‌های پنجاه و ششم و هفتاد و چهارم رساندند.

از سوی دیگر بیشترین سقوط در جدول رده بندی متعلق به ونزوئلا بود که با ۱۰ رتبه کاهش نسبت به سال گذشته در رده صد و بیست و هفتم ایستاد و پاناما و موزامبیک نیز با ۹ و ۸ رده کاهش، به ترتیب در رده های شصت و چهارم و صد و سی و سوم قرار گرفتند. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شاخص کشورهای جهان سرمایه جهان رقابت ایران تاجیکستان پاکستان اکوادور آلمان ژاپن هلند انگلیس سوئد جدول یمن هائیتی آنگولا کنگو کشورهای منطقه قطر عربستان ترکیه ونزوئلا رتبه ایران رقابت پذیر اقتصادهای جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود «ناهید کیانی» به رتبه دوم رنکینگ المپیکی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سایت رسمی فدراسیون جهانی تکواندو رنکینگ المپیکی را در ماه می منتشر کرد که ثبت امتیازات مسابقات بین‌المللی موجب صعود تکواندوکاران کشورمان شد و در میان المپین‌ها، ناهید کیانی با یک پله صعود جای «جید جونز» قهرمان پرآوازه جهان را در رده دوم گرفت.

در گروه بانوان و در وزن ۴۹- کیلوگرم،  مبینا نعمت زاده دختر المپین ایران  با ۲۳۱.۷۵ امتیازدر رده نهم ایستاده است. سوگند شیری با کسب ۱۳۱.۱۰ امتیاز در رده سی و دوم قرار دارد؛ غزل سلطانی با کسب ۱۰۱.۴۷ امتیازدر جایگاه ۴۷ قرار گرفت. سعیده نصیری هم با ۵ پله صعود و کسب ۸۴.۶۲ امتیاز در رده ۶۲ قرار دارد.  

در وزن ۵۷- کیلوگرم،  ناهید کیانی دختر المپیکی ایران با کسب  طلای تورنمنت آزاد صربستان و ارتقای امتیازاتش به ۴۲۶.۴۳ امتیاز، با یک پله صعود در جایگاه دوم  جای گرفت.  

 در وزن ۶۷- کیلوگرم ساغر مرادی با کسب ۹۶.۱۶ امتیاز در رتبه ۴۶ ایستاد؛  سیده نرگس میرنوراللهی  با ۹۳.۸۴ امتیاز  در رده ۴۷ و ملیکا میرحسینی با کسب ۹۳.۰۹ یک رده بالاتر از میرنوراللهی در این وزن قرار گرفته است.

در وزن ۶۷+ کیلوگرم، زهرا پوراسماعیل نیز با ۶۳.۱۴ امتیاز در رتبه ۵۱ رنکینگ المپیکی قرار دارد.

در وزن ۵۸- کیلوگرم گروه آقایان، مهدی حاجی موسائی  با جمع امتیازات ۳۲۵.۵۲ امتیاز و بدون تغییر در رده ششم رده بندی ایستاد. در همین وزن  ابوالفضل زندی با کسب ۲۱۵.۳۷ امتیاز و یک پله صعود در جایگاه  سیزدهم جهان قرار گرفت.  

در وزن ۶۸- کیلوگرم، متین رضایی  با ۲۰۰.۴۰ امتیاز  و یک پله صعود در رده شانزدهم ایستاده است.  رضا کلهر با وجود دوری از میادین در جایگاه ۴۸ جهان قرار دارد.

در وزن ۸۰- کیلوگرم،  مهران برخورداری مرد المپیکی ایران با ۲۴۸.۷۵ امتیاز و بدون تغییر در رده نهم ایستاد؛  میرهاشم حسینی با کسب ۱۳۱.۲۵ امتیاز و یک پله صعود در رده بیست و یکم جای دارد.

در وزن ۸۰+ کیلوگرم، آرین سلیمی دیگر المپین ایران با ۱۷۵.۵۶ امتیاز و بدون تغییر در رده بیست و یکم جای دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست گمرک پرویزخان در ترانزیت خارجی
  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • شگفتی در اسنوکر قهرمانی جهان؛ حذف وفایی، سالیوان و ترامپ
  • جهان اسنوکر شوکه شد! اسطوره‌ها حذف شدند، فینال بین دو غافلگیرکننده
  • صعود ناهید کیانی به رتبه دوم رنکینگ المپیکی
  • صعود ناهید کیانی به جایگاه دوم جدیدترین رنکینگ المپیک
  • ناهید کیانی به رتبه دوم رنکینگ المپیکی صعود کرد
  • صعود «ناهید کیانی» به رتبه دوم رنکینگ المپیکی
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد
  • شمس‌آذر و فرصت خلق‌‌شگفتی در سیرجان!