Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، مرتضوی صفوی در ارتباط با توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران اربعین حسینی اظهار داشت: بهداشت مواد غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد و زائران قبل از مصرف غذا باید نسبت به سالم بودن آن مطمئن شوند چرا که آلودگی مواد غذایی می‌تواند به راحتی سرایت و فرد را گرفتار کند.
 
وی افزود: همچنین زائران باید قبل از مصرف غذا حتماً دست‌های خود را ضدعفونی و با آب و صابون به صورت کامل بشویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که تماس با محیط‌های آلوده همچون دستگیره اتوبوس و یا صندلی هواپیما می‌توانند سبب ایجاد مشکلات میکروبی و عفونی در آنها شود.
 
صفوی به زائران توصیه کرد: دستمال‌های مرطوب‌های حاوی مواد ضدعفونی و یا ژل ضدعفونی را خریداری و همراه خود ببرند و در صورتی که این امکان برای آنها وجود نداشت دستان خود را با آب و صابون کاملاً شست‌شو دهند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:‌شست‌وشوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام داده شود و در صورت امکان افراد حتماً از قاشق‌های یکبار مصرف استفاده کنند.
 
وی بیان داشت: هر چند که اکثر موکب‌ها نسبت به رعایت بهداشت مواد غذایی بسیار اهتمام دارند ولی با این وجود افراد نیز باید مراقب غذاهایی که مورد استفاده قرار می‌دهند باشند چرا که آفتاب و یا وجود حشرات می‌تواند سبب میکروبی شدن غذا به ویژه در افراد مسن و کودکان شود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد حرکت با پای برهنه نیز گفت: برخی از افراد به دلیل خلوص نیت بخشی از مسیر اربعین را پیاده رفته و باید مراقب پاهای خود باشند و از مسیری حرکت کنند که دچار اسیب نشوند چرا که در غیر اینصورت زخم‌های عفونی می‌تواند در پای آنها ایجاد شود همچنین استفاده از کفش‌های یکبار مصرف نیز می‌تواند مدنظر آنها باشد.
 
صفوی گفت:‌زائران نباید غذاهایی که زود فاسد می‌شود را با خود ببرند که سالاد الویه، کباب، ماهی و یا سس مایونز از این دسته مواد است.
 
وی خاطرنشان کرد: زائران نیز بهتر است روزانه تا 6 لیوان آب را بنوشند چرا که به دلیل پیاده‌روی و تعریق املاح بدن آنها کاسته می‌شود و توصیه ما استفاده از آب‌های با بسته‌بندی یکبار مصرف در بطری است در غیر اینصورت باید افراد از آبی که مصرف می‌کنند مطمئن باشند چرا که این موضوع می‌تواند سبب بیماری‌های گوارشی در آنها شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تغذیه زائرین اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است

کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین گفت: عرضه قانونی مکمل های ورزشی تنها از طریق داروخانه ها مجاز بوده و بایستی تحت نظر کارشناس تغذیه نیز مصرف شود.

رامش مهرآیین روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مصرف مکمل های ورزشی و داروهای تزریقی در بین مردان بسیار بیشتر از بانوان است و در بین پسرهای دبیرستانی که خیلی زود می خواهند به شکل و فرم بدنی مورد نظر خود برسند نیز مصرف بالایی دارد.

وی افزود: بعد از آنکه یک ورزشکار از سلامت کامل بدن خود توسط پزشک مطلع شد، تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک، متناسب با رژیم غذایی خود می تواند از مکمل های مجاز ورزشی از جمله انواع پروتئین ها، آمینو اسیدها، اسیدهای چرب مفید، کراتین و انواع کربوهیدرات ها استفاه کند.

مهرآیین با بیان اینکه مکمل های غیرمجاز شامل هر نوع فرآورده غیرمجاز در بدنسازی است که عوارض بسیار شدیدی برای کبد هم دارد، گفت: متاسفانه برخی مربی ها در باشگاه های ورزشی بدون داشتن اطلاع از عوارض دارویی، مشاوره های پزشکی در خصوص نحوه مصرف مکمل و تغذیه ارایه می دهند که این مساله می تواند برای ورزشکاران بسیار خطرآفرین باشد.

به گفته این مسوول، بازدید از باشگاه های ورزشی در خصوص جلوگیری از فروش مکمل های ورزشی در استان بی فایده است، چرا که مشاهده شده برخی مربیان ورزشی این مکمل ها را در خیابان و یا در خودروی شخصی خود به افراد ارایه می دهند.

وی ادامه داد: مصرف دارویی مکمل ها در مردان می تواند عوارضی از جمله ناتوانی جنسی، ناباروری، بزرگ شدن سینه و در زنان نیز رشد موهای زائد، زخیم شدن صدا، پوست چرب و در دوران بلوغ نیز توقف رشد قدی، تیرگی پوست و رشد غیر طبیعی مو را برجای بگذارد.

مهرآیین اضافه کرد: همچنین مصرف مکمل های غیرمجاز نیز اختلال در عملکرد کبد، افزایس آنزیم های کبدی و سرطان را در بر می گیرد و توصیه می کنیم ورزشکارانی که مکمل های غیرمجاز مصرف می کنند هر ۲ ماه آنزیم های کبدی خود را اندازه گیری کنند.

کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین خاطرنشان کرد: این ضرورت وجود دارد که سطح اطلاعات مردم در خصوص مصرف مکمل های هورمونی باید افزایش یابد و کلاس های آموزشی در این خصوص برای سنین مختلف باید برگزار شود، چرا که مصرف مکمل های ورزشی غیرمجاز توسط شخصی که بیماری زمینه ای دارد، می تواند به تشدید بیماری و یا حتی مرگ وی منجر شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مکمل ورزشی استفاده کنیم یا نه ؟ معجزه ای به نام کراتین بدنسازی

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی ‌/ بایدها ‌و نبایدهای حجاج
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • همایش بزرگ زائران حج تمتع منطقه کاشان برگزار شد