Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - افزایش قیمت ها، روند آهسته رشد اقتصادی و کاهش ارزش پول باعث شده است تا محبوبیت 'رودریگو دوترته' رئیس جمهور فیلیپین بین مردم این کشور کاهش یابد و این موضوع باعث تزلزل موقعیت او در انتخابات میان دوره ای سال آینده شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از آسیا تایمز، با وجود 18 هزار موقعیت محلی، نزدیک به 300 کرسی در کنگره و گرفتن نیمی از کرسی های مجلس سنا، انتخابات میان دوره ای سال آینده فیلیپین به عنوان یک رفراندوم واقعی در دولت 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری این کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته تحلیلگران، اقتصاد ضعیف، تورم رو به رشد و کاهش میزان محبوبیت در نظر سنجی ها حاکی از این است که نامزدهای انتخاباتی مستقل و مخالف می توانند زمینه های قابل توجهی در انتخابات بعدی به دست آورده قدرت کنونی دولت دوترته را تضعیف کنند.
مقامات دولت دوترته بر این باورند که نامزدهای انتخاباتی دولت فعلی از جمله چند اعضای اصلی کابینه، در این نظرسنجی ها پیروز خواهند شد. اما اگر فیلیپینی ها در رای گیری شرکت کنند ، در بهترین حالت بسیاری از این نمایندگان شغل خود را از دست خواهند داد.
به نوشته آسیا نیوز، 'بونگ گو' دستیار ویژه و دست راست دوترته که درتلاش و رقابت برای پیروزی در انتخابات مجلس سنا است نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و بسته به نتایج انتخابات ممکن است سرنوشت بسیاری از سیاست های کلیدی دولت را تعیین کند. دوترته برای افزایش اعتبار و اعتماد دفترش، شخصا ' گو' را در مراحل نام نویسی و کاندید شدن برای حضور در مجلس سنا حمایت و همراهی کرده است.
«در دو سال اول ریاست جمهوری دوترته تعدادی از نمایندگان قدرتمند مجلس سنا، برخی از پیشنهادات قانونی وی را رد کردند، از جمله بازگردان مجازات اعدام، کاهش سن پذیرش مسئولیت های کیفری ومهمتر از همه وضع قانون اساسی که طی آن به رئیس جمهور قدرتی نامحدود در راستای انتقال به سیستم فدرال جدید اعطا شود.»
دولت دوترته امیدوار است در دوره بعدی ریاست جمهوری فیلیپین، با تسلط بر مجلس و قوه مقننه بتواند دستور کار قانونی خود را با کمترین مخالفتی پیش ببرد.
به گفته 'سالوادور پنلو' مشاور سابق حقوقی و سخنگوی جدید رئیس جمهوری فیلییپین: 'منطقی است که رای دهندگان، متحدان دوترته را انتخاب کنند.'
پانلو در یک جلسه مطبوعاتی روز 14 اکتبر در کاخ ریاست جمهوری اعلام کرد که با توجه به محبوبیت رئیس جمهور دوترته، منطقی به نظر می رسد که طرفداران وی به کاندیدای مورد تائید دوترته رای دهند.
منتقدان دولت دوترته بر این باورند رئیس جمهور به دلیل اقتصاد رو به زوال و خشم عمیق مردم از دیدگاه تمسخرآمیز او نسبت به عوام گرایی، با فشارهای غیرمنتظره ای رو به رو خواهد شد.
طبق آمار، اقتصاد فیلیپین بیشترین نرخ تورم در یک دهه گذشته را تجربه می کند؛ این نرخ در ماه سپتامبر به 6.7 درصد رسید که به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از محدوده چهار درصدی بود که توسط بانک مرکزی تایین شده است؛ این موضوع باعث کاهش محبوبیت دوترته در نظرسنجی ها شده است، بر طبق آمار در سه ماهه سوم سال جاری میلادی این رقم 13 درصد کاهش داشته است.
آسیا تایمز در این باره نوشت، افزایش نرخ تورم که با افزایش بهای جهانی نفت، سقوط ارزش پولی که در 13 سال گذشته به دلیل تضعیف تعادلات تجاری بی سابقه بوده است، همچنین افزایش قیمت غذا و کالا همراه بوده است باعث مدیریت نادرست گسترده ای در عرضه برنج توسط دولت شده است. در پی افزایش دو رقمی بهای کالاهای اولیه در سال گذشته، دوترته رئیس اداره ملی مواد غذایی فیلیپین را برکنار و رئیس جدید این سازمان را تهدید کرد که اگر وضعیت به سرعت بهبود نیابد، فعالیت های سازمان را لغو خواهد کرد.
به گفته دوترته: 'اگر همه چیز با توجه به محسابات کنونی پیش برود، موقعیت های سخت تری پیش رو خواهیم داشت. اگر می خواهید اوضاع آشفته شود بگذارید برای همه اینطور شود زیرا من هم تحت تاثیر این آشفتگی قرار خواهم گرفت، مشکل دقیقا همین جاست.'
به گفته تحلیلگران، مشکل بعدی دوترته می تواند در جعبه های رای گیری باشد چرا که عجز دولت از حل پیچیدگی های اقتصادی کشور تهدیدی برای کاندیدای مورد علاقه او در نظر سنجی ها محسوب خواهد شد.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رودريگو دوترته فيليپين انتخابات ميان دوره اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبر نگار مهر در خصوص کاهش قیمت ارز و بازگشت دلار به نزدیکی دامنه ۵۰ هزار تومان گفت: آن بخشی از بحث نوسانات ارز که مربوط به هیجانات ناشی از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای است، فروکش کرده و به نوعی با سپری شدن این دوره، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. طبیعتاً بعد از بازگشت آرامش به بازار ارز می‌شد انتظار کاهش و اصلاح قیمت‌ها را هم داشت که این اتفاق افتاد.

وی ادامه: در بخش بعدی و نگاه بلندمدت به بازار، باید به افزایش قیمت ارز ناشی از تورم اشاره کرد که همچنان لازم است نرخ ارز متناسب با شرایط تورمی یا نزدیک به‌آن تعدیل شود، در غیر این صورت باید انتظار افت صادرات و رونق واردات را داشت که ناخواسته ما را دوباره به سمت افزایش قیمت ارز هدایت می‌کند. در واقع نرخ ارز باید خود را با توجه به شرایط اقتصادی کشور با تورم تطبیق دهد تا صادرات هم از توجیه و رونق لازم برخوردار شود.

این فعال اقتصادی به تاثیر مثبت سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان در کنترل نوسانات اخیر بازار اشاره کرد و گفت: سفر محمدرضا فرزین به عربستان را هم می توان شوک مثبتی به بازار ارز محسوب کرد، چراکه هر چقدر ما روابط بین‌المللی خود را با کشورهای منطقه و جهان توسعه دهیم و به نوعی دیپلماسی فعالی در این خصوص داشته باشیم، قطعاً شاهد تاثیرات مثبت آن خواهیم بود. در نتیجه سفر فرزین به عربستان نیز توانست در کنترل و مهار انتظارات تورمی ناشی از تنش‌های منطقه ای تاثیر گذار باشد و نرخ دلار را کاهش دهد.

آرگون به لزوم حفظ ثبات و آرامش در بازار ارز تاکید کرد و افزود: بی تردید آرامش سیاسی و منطقه ای می‌تواند جلوی افزایش قیمت ها و التهاب بازار را بگیرد و در مساله انتظارات تورمی هم تاثیرگذار باشد. به هر حال رسیدن به این شرایط نیازمند تدوین و اجرای برنامه‌هایی با توجه به واقعیت‌هاست که یکی از آنها تعدیل نرخ ارز با نرخ تورم است. ضمن اینکه تصمیمات کارشناسی شده و منطقی در روند حمایت و تسهیل افزایش صادرات نیز می تواند در ایجاد ثبات بازار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 6093848 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • شاه کلید مهار تورم
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد