Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- عبدالله دوم شاه اردن با تاکید بر اتمام مدت اجاره اراضی 'الباقوره' و 'الغمر' که بر اساس معاهده صلح با رژیم صهیونیستی به اسرائیل اجاره داده شده بود، اعلام کرد که تل آویو باید این اراضی را به اردن بازگرداند.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه اردنی 'الغد'، شاه اردن در کاخ پادشاهی در میان شماری از شخصیت های سیاسی این کشور اعلام کرد: معاهده صلحی که در سال 1994 میلادی با رژیم صهیونیستی برای اجاره دو منطقه الباقوره و الغمر امضاء شده بود، به پایان رسیده و اسرائیل باید این اراضی را به اردن بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبد الله دوم گفت: اولویت ما در چنین شرایط دشوار منطقه ای، حفاظت از منافع خود و تلاش برای حفظ حق اردن و اردنی ها است.
روز پنجشنبه هفته گذشته مدت 25 ساله قرارداد اجاره اراضی الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی به پایان رسید.
شاه اردن با تاکید بر اینکه پس گرفتن الباقوره و الغمر مدت ها بود که در راس اولویت های ما قرار داشت، تصریح کرد: این اراضی، اردنی هستند و اردنی نیز باقی خواهند ماند. ما همه تلاش خود را برای حفظ حاکمیت خود بر این اراضی به کار می گیریم.
دولت اردن در سال 1994 با رژیم صهیونیستی معاهده صلح (وادی عربه) امضا کرد که با وجود عقب ‌نشینی صهیونیست‌ ها از مناطق مورد منازعه، با گذشت بیست و پنج سال، هنوز حاکمیت اردن بر تمامی خاک خود ناقص مانده است.
پس از امضای معاهده یاد شده، هنوز منطقه الباقوره در شمال اردن تحت سیطره رژیم صهیونیستی باقی مانده و این رژیم مدعی مالکیت بر این منطقه و منطقه الغمر واقع در جنوب بحرالمیت است.
در این توافق حق بهره‌ برداری از الغمر با موافقت اردن به مدت 25 سال به رژیم صهیونیستی داده شد که در صورت اتمام این مدت، چنانچه هیچ یک از طرفین خواستار اتمام آن نشود، قرارداد به صورت خودکار تمدید خواهد شد.
اردن به عنوان دومین کشور عربی پس از مصر، پس از امضای معاهده موسوم به وادی عربه با رژیم صهیونیستی، مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با اسرائیل آغاز کرد. همچنین در جنگ 1967 بین اردن و اسرائیل، رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی کرانه باختری و قدس شرقی را که تا آن دوره در اختیار اردن بود، به تصرف خود در آورد.
اردن که اکثریت جمعیت 9 میلیونی آن را فلسطینیان مهاجر تشکیل می دهند، طولانی ترین مرز را با سرزمین اشغالی دارد.
خاورم**9329**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اردن اسرائيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفو بین‌الملل خواستار ورود بازرسان به نوار غزه شد

دوناتلا روورا، مشاور ارشد عفو بین‌الملل می‌گوید کمبود منابع از یک سو و حملات هوایی مداوم ارتش اشغالگر از سوی دیگر مانع از تلاش‌ها برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در نوار غزه می‌شود.

به گزارش الجزیره، این مقام ارشد عفو بین‌الملل تاکید کرد: «جایی که شواهدی از جنایتی که دیروز انجام شده وجود دارد، ممکن است با بمباران امروز از بین برود». 

افزون بر این، روورا خاطرنشان کرد که سال‌هاست به بازرسان حقوق بشر اجازه ورود به غزه داده نشده است. وی تصریح کرد: «می‌توان فوراً کاری انجام داد. این برای مقامات اسرائیلی است که بلافاصله به بازرسان مستقل اجازه ورود دهند. اگر آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند، نباید دلیلی برای جلوگیری از ورود بازرسان به غزه داشته باشند».

درخواست عفو بین‌الملل برای تحقیقات در غزه در حالی مطرح می‌شود که این هفته کشف یک گور دسته‌جمعی با ۳۲۴ جسد در بیمارستان «ناصر» در جنوب غزه ابعاد جدیدی از جنایات رژیم صهیونیستی را آشکار ساخته است. سازمان ملل خواستار تحقیق «مستقل، موثر و شفاف» پیرامون این موضوع شده است.

گفتنی است، رژیم صهیونیستی که سراسر نوار غزه را بمباران کرده، در روز‌های اخیر حملات خود را به شهر رفح در جنوب نوار غزه افزایش داده است. پزشکان در اوایل امروز (پنجشنبه) از ۵ حمله هوایی به این شهر خبر دادند که دست کم ۳ خانه را هدف گرفته و حداقل ۶ نفر از جمله یک خبرنگار را به شهادت رسانده است. 

با این حال، اعمال محاصره شدید بر این منطقه همچنان ادامه دارد و حتی کامیون‌های حامل تجهیزات پزشکی و مواد غذایی نیز با موانع زیادی مواجه می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات
  • هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد
  • عفو بین‌الملل خواستار ورود بازرسان به نوار غزه شد
  • در هیچ کجای جهان فجیع‌تر از جنایات تل‌آویو در غزه سراغ نداریم
  • تظاهرات علیه سیاست‌های نتانیاهو در قلب تل‌آویو
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • فیلم| تظاهرات اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی
  • حمایت مردم اردن از فلسطین
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین