Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهری با بیان اینکه پاشیدن سبوس روی خمیر قبل از انتقال به تنور هیچ ارزش غذایی ندارد گفت:ضمن اینکه آلودگی هایی هم به خود جذب می کند لذا این مسایل از جمله مباحثی است که دانشگاه های علوم پزشکی تهران باید آنها را مورد بررسی قرار دهند.

«آرش طاهری »در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شاخص های کیفیت نان در دو مولفه سلامت و مولفه حسی مورد ارزیابی قرار می گیرد، گفت: متولی اصلی ارزیابی مولفه سلامت نان در کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که می طلبد به طور مرتب مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد و شرکت بازرگانی دولتی نیز ماهانه شاخص های حسی نان را ارزیابی کرده و فعالیت های گسترده ای را بر روی آن انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس گروه صنایع و پخت مرکز پژوهش های غلات کشور بیان کرد: در ارزیابی ویژگی های رئولوژیکی نان، شاخص هایی مانند شکل، رنگ‌، بافت، عطر، طعم، قابلیت جویدن و ویژگی های سطح رویی و زیری نان مدنظر است که مصرف کننده از طریق این ویژگی ها متوجه خوب یا بد بودن کیفیت نان می شود.

 

طاهری در ادامه افزود:مطابق استاندارد 26 و 28 ویژگی و روش های پخت نان سنتی، مسئولان کنترل کیفی شرکت های غله و خدمات بازرگانی مناطق 14گانه فعال در 31 استان کشور ماهانه با توجه به تراکنش، جغرافیا و نوع نان ،نمونه برداری کرده و به صورت کارشناسی ویژگی های کیفی نان را ارزیابی و نتایج مربوطه را به مرکز پژوهش های غلات ارسال می کنند.

 

ویژگی های کیفی نان کشور مرز بین متوسط و خوب است

وی با بیان اینکه به طور متوسط یک هزار نمونه نان از سراسر نانوایی های کشور مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: نتایج به صورت ماهانه مورد ارزیابی قرار می گیرد و طبق آخرین نتایج ویژگی های کیفی نان کشور در ابتدای دامنه خوب یعنی مرز بین متوسط و خوب قرار دارد.

 

رییس گروه صنایع و پخت مرکز پژوهش های غلات کشور با بیان اینکه کیفیت نان متاثر از سه عامل مواد اولیه، نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین آلات است، خاطرنشان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته 51 درصد از کیفیت نان سنتی متاثر از مواد اولیه (آرد، حجم، آب، نمک)، 32 درصد نیروی انسانی و 17 درصد تجهیزات و ماشین آلات است.

 

طاهری با بیان اینکه آرد مهمترین عامل در مواد اولیه محسوب می شود، بیان کرد: در صورتی که نانوایی نیروی انسانی آموزش دیده، ماهر و دارای گواهی سلامت باشد در 32 درصد کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار است لذا مقوله نظارت و کارت سلامت کارگران هم بر عهده وزارت بهداشت است. علاوه بر موارد فوق ،مهارت کارگران نیز از همه مهمتر است که باید ساختاری برای آموزش آنها فراهم شود، چون بعضا نیروی انسانی شاغل در نانوایی ها نیروهای فصلی (متغیر بودن کارگران) هستند که در برخی فصول به مشاغل دیگری از جمله کشاورزی می پردازند لذا مقوله آموزش یکی از نیازهای نانوایی های سنتی کشور است.

 

آموزش 100 هزار نانوایی طی یک دوره پنج ساله

وی گفت: در سال 89 تفاهم نامه ای بین وزارت بازرگانی و وزارت کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که پیرو آن شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان نماینده وزارت بازرگانی و سازمان فنی و حرفه ای به عنوان نماینده وزارت کار،موظف به آموزش نانوایی ها طی یک دوره پنج ساله شدند که این اقدام از سال 89 تا 94 انجام شد و طی آن 100 هزار نانوایی در این دوره ها تحت آموزش درآمدند ولی از سال 94 به بعد هیچ نانوایی تحت آموزش قرار نگرفته است، بنابراین نیازمند طراحی مجدد ساختاری جهت آموزش نانوایی ها هستیم.وی با بیان اینکه ما نباید کیفیت نان را با خوب یا بد بودن یک نانوایی بسنجیم، اظهار کرد: با توجه به اصول نمونه برداری انجام شده،کیفیت نان ما خوب است.

 

پاشیدن سبوس روی خمیر قبل از انتقال به تنور فاقد ارزش غذایی  است

طاهری گفت: پاشیدن سبوس روی خمیر قبل از انتقال به تنور هیچ ارزش غذایی ندارد ضمن اینکه آلودگی هایی هم به همراه خود جذب می کنند لذا این مسایل از جمله مباحثی است که دانشگاه های علوم پزشکی تهران باید آنها را مورد بررسی قرار دهند.

 

رییس گروه صنایع و پخت مرکز پژوهش های غلات کشور اظهار کرد: در مورد ریختن سبوس بر روی نان مکاتبات زیادی با سازمان غذا و دارو داشتیم لذا متذکر شدیم، سبوس زمانی می تواند ارزش غذایی داشته باشد که داخل خود آرد وجود داشته باشد، یعنی نان سبوس دار نانی است که از آرد سبوس دار تهیه شده باشد و این آرد در داخل کارخانه تولید شده باشد.

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین اربعین حسینی پیاده روی اربعین موکب موکب اربعین پیاده روی اربعین حسینی اینفوگرافی سازمان اوقاف و امور خیریه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور کانون های فرهنگی هنری مساجد نان سبوس دار سازمان غذا و دارو طاهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۵۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از وفور کالاهای اساسی همچون شکر، روغن و برنج در بازار خبر داد و گفت: برخی به بهانه تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده دست به تخلف می‌زنند و سلیقه‌ای عمل می کنند.

به گزارش مشرق، «رضا کنگری» درباره وضعیت بازار مواد غذایی، افزود: در پی تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده کالاهایی همچون چای و حبوبات و ماکارونی برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و کسبه دست به تخلفاتی می‌زنند که باعث به هم ریختگی بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: پیش از این مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی یک درصد و سایر کالاهای مواد غذایی ۹ درصد بوده است که اکنون برخی کالاها از ۹ درصد به ۱۰ درصد و برخی از یک درصد به ۱۰ درصد تغییر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اخیراً مالیات ارزش افزوده چای از یک درصد به ۱۰ درصد تغییر کرده، بنابراین در این کالا شاهد افزایش قیمت خواهیم شد؛ زیرا علاوه بر تغییر نرخ ارزش افزوده با تورم سال جدید نیز روبرو هستیم.

کنگری با بیان اینکه چای محصول پرمصرف در سبد خانوار ایرانی است گفت: با وجود تغییر قیمت چای، این محصول به‌وفور در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: در بازار شکر نیز برخی تولیدکنندگان و تجار به بهانه مالیات ارزش افزوده، قیمت را افزایش داده‌اند، به طوری که تولیدکنندگان به دلیل شفاف نبودن موضوع ارزش افزوده برای کالاهای اساسی چک ۱۰ درصدی دو ماهه از خریداران دریافت می‌کنند تا جایی که قیمت شکر در بازار به ۴۰ هزارتومان نیز رسید.

وی از آرامش در بازار برنج خبر داد و بیان کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی در بنکداری‌ها به ۱۱۶ هزار تومان، برنج فجر به ۷۰ هزارتومان و شیرودی به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

کنگری درباره قیمت حبوبات نیز گفت: همچنان حبوبات در بازار بلاتکلیف است؛ زیرا برخی تجار حبوبات را با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌کنند و در سامانه جامع تجارت با نرخ کیلویی ۵۲ هزار تومان به ثبت می‌رساند، اما در نهایت با نرخ کیلویی ۷۷ هزارتومان به شکل غیررسمی در بازار عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: اکنون لوبیا چیتی با قیمت ۵۲ هزار تومان در سامانه جامع تجارت توسط تجار ثبت می‌شود، اما با نرخ ۷۷ هزار تومان به بنکداری و در بازار مصرف ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ همچنین هر کیلوگرم عدس نیز با قیمت ۴۹ هزار تومان ثبت می‌شود به بنکداران ۶۹ هزار تومان فروخته می‌شود و در بازار کیلویی ۹۰ هزار تومان است.

وی بر این باور است که حبوبات با ارز دولتی تامین و وارد می‌شود؛ اما در نهایت با سندسازی با نرخ‌های بالا در بازار به فروش می‌رسد که تخلف است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • آنتونی: رقم انتقالم به منچستریونایتد تاثیری روی عملکرد من ندارد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند