Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - کره جنوبی که برای مقابله با کره شمالی، سال ها به آمریکا تکیه می کرد، امروزه برای نیل به هدفی بزرگتر یعنی وحدت دو کره، خود را برای آینده ای بدون آمریکا آماده می کند.

اهداف بلند مدت کره جنوبی برای تامین آینده ای فرحبخش برای شهروندان دو کره با آنچه که آمریکا در شرق آسیا به دنبال آن است سازگاری ندارد؛ بنابر این خواهی نخواهی باید در آینده، راه خود را از آمریکا جدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمریکا و کره جنوبی بی تردید قادر نخواهند بود بازی را در ارتباط با کره شمالی مدیریت کنند که هدف این بازی از همه جهات با هم تطبیق ندارد.
مثلا اگر چه شاید دیدارهای رهبران دو کره با هماهنگی واشنگتن شکل می گیرد، اما این دو رهبر بی تردید اهدافی را پی می گیرند که با هدف مقامات واشنگتن برای کره شمالی یا حتی کره جنوبی مطابقت ندارد؛ بنابراین رهبران دو کره صرف نظر از اهداف بلند مدت یا میان مدت آسیایی آمریکا در منطقه، سعی می کنند اهداف مشترک خودشان را پی بگیرند.
چون در اواسط شهریور بود که کره جنوبی سعی کرد به کمک کره شمالی یک دفتر حافظ منافع در پایتخت های یکدیگر راه اندازی کند، اقدامی بدون هماهنگی با واشنگتن که با مخالفت آمریکایی ها رو به رو شده بود.
به همین دلیل بود که کانگ کیونگ وا وزیر خارخه کره جنوبی بطور علنی به سرزنش واشنگتن پرداخت از اینکه چرا در قبال خواسته های کره شمالی انعطاف به خرج نمی دهد.
یک هفته بعد از آن بود که وی در اقدامی غیرمترقبه اعلام کرد سئول قصد دارد در ارتباط با موضوع کشتی غرق شده کره جنوبی در سال 2010، تحریم ها علیه پیونگ یانگ را بردارد.
همان روز یک مقام عالی رتبه دیگر کره جنوبی نیز ادعای مشابهی کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مجبور شد اعلام کند 'کره جنوبی هیچ اقدامی را در این خصوص نباید بدون هماهنگی با واشنگتن انجام دهد' اظهار نظری که موجب ناراحتی سئول شده بود.
در 20 مهر ماه بود که یک فرمانده جدید ارتش کره جنوبی متعهد شد نیروهای کنترل عملیات کشورش (موسوم به 'اوپکون') را که دهه ها است در واشنگتن مستقر هستند، به کشورش باز می گرداند.
اما چند روز بعد از این موضع گیری کره ای ها، وزارت خارجه آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داد و ابراز نگرانی کرد از اینکه دو کره تصمیم گرفتند از یک ماه دیگر میان دو پایتخت (سئول و پیونگ یانگ) خط آهن و جاده بکشند.
در 26 مهر ماه بود که رویترز گزارش داد واشنگتن به سئول فشار می آورد تا از طرح مشترک خود با پیونگ یانگ برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در منطقه خلاع سلاح شده در کره شمالی دست بر دارد.
در واقع این موارد اختلاف به تدریج می رود ائتلاف قدیمی واشنگتن و سئول را تضعیف کند و مشارکت های دوجانبه در مدیریت امور شبه جزیره کره را با برخی سوالات جدی مواجهه سازد، به ویژه در حالی که یکی از کشورها در کشور مقابل نیروی نظامی دارد که می تواند زمینه بروز جنگی باشد که دیگری به هیچ وجه خواهان آن نیست. چون تا زمانی که این ائتلاف پا بر جا است، وجود نیروی یک کشور در کشور دیگری مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما وقتی که این ائتلاف به هر نحوی زیر سوال برود، بی تردید وجود چنین نیروهایی در کشور میزبان خطر آفرین خواهد بود و از این پس، این نیروها ابزارهای متفاوتی برای نیل به اهداف متفاوت تر تلقی خواهند شد.
اگرچه هم واشنگتن و هم سئول خواهان خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ بودند اما امروزه دو طرف در نحوه اجرای طرح های خلع سلاح پیونگ یانگ با هم دچار اختلاف هستند، چون هرچه قدر آمریکا در روند خلع سلاح کره شمالی تعجیل به خرج می دهد، اما رهبران کره جنوبی می روند تا وقت بیشتری برای کره شمالی بخرند.
چون روند صلح دو کره امروزه به راحتی توانسته است خطر حمله کره شمالی به کره جنوبی را منتفی کند، اما آمریکا هنوز این حق را برای خود قائل است که از خطر هسته ای و موشکی کره شمالی واهمه داشته باشد.
از طرف دیگر، کره جنوبی نیز برخلاف آمریکا، همچون روسیه و چین تمایل چندانی به ادامه تحریم های شمالی ها ندارد، در حالی که آمریکا همچنان بر طلب ادامه تحریم ها می کوبد.
البته اختلاف کره جنوبی و آمریکا به همین موارد خلاصه نمی شود. در دوم مرداد ماه امسال بود که خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، آمریکا در مذاکرات مربوط به تقسیم هزینه‌های اقدامات دفاعی با کره‌ جنوبی یک دسته‌بندی جدید به نام 'پشتیبانی عملیاتی' به وجود آورده که ظاهرا هدفش افزایش چشمگیر سهم سئول در هزینه‌ها است.
در حالی که دو طرف آماده دور دیگری از چانه‌زنی در سئول در اواخر ماه آینده میلادی بودند این اختلافات در حالی بروز کرد که هدف از مذاکرات تعیین این موضوع است که سئول چقدر برای استقرار نیروهای آمریکایی در کره که در حال حاضر تعدادشان به 28 هزار نیرو بالغ می‌شود، پول پرداخت کند.
در عین حال دولت ترامپ نیز خواستار این است سربازان آمریکایی خارج از شبه جزیره که به صورت پاره وقت ممکن است در این منطقه مستقر شوند یا در صورت لزوم اعزام شوند، در این تقسیم هزینه گنجانده شوند.
برای چندین دهه کره‌ جنوبی در سه بخش در هزینه‌های استقرار نیروهای آمریکایی در کره شامل پرداخت حقوق، ساخت و ساز و لجستیک سهیم بوده است.
آمارها نشان می‌دهند سئول امسال حدود 850 میلیون دلار براساس یک توافق پنج ساله پرداخت می‌کند که یک افزایش چشمگیر نسبت به سهمش در سال 1991 است.
با این حال، این قرارداد پنج ساله نیز در پایان سال جاری میلادی پایان می‌یابد و دولت آمریکا،‌ کره‌ جنوبی را تحت فشار قرار داده تا از این بیشتر هزینه کند. با این حال درخصوص این دسته‌بندی جدید تحت عنوان پشتیبانی عملیاتی دولت کره‌ جنوبی اعلام کرده که این مساله غیرقابل قبول است.
صرف نظر از این اختلافات درونی میان مقامات سئول و واشنگتن، کره جنوبی امروزه به یک کره واحد و قدرتمند می اندیشد که شاید چندان خوش آیند آمریکا نباشد.
با این وجود، سئول از هیچ تلاشی برای نیل به این قدرت بلامنازع منطقه ای دست نخواهد کشید، ولو اینکه با مخالفت آمریکا باشد یا بخواهد سال ها زمان صرف آن کند، همانگونه که سال ها برای وحدت دو کره تلاش کرد.
بنابرای،ن از این پس باید شاهد یک روند واگرایی میان اهداف و برنامه های همیشه همگرا در واشنگتن و سئول باشیم، روند اختلافی که با آغاز گفت گو های رهبران آمریکا و کره شمالی شکل گرفته بود.
---------------------
کارشناس خبر ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دو كره وحدت آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۰۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی

«علی انتظاری» رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حضور گسترده نیروهای نظامی آمریکا در دانشگاه‌های این کشور برای سرکوب اعتراضات در حمایت از مردم فلسطین اظهار کرد: آمریکا دارای یک «نظام رسانه‌ای» است که در دوره‌ای بسیار دقیق و حساس عمل می‌کرد و هیچ شبهه‌ای را بی‌پاسخ باقی نمی‌گذاشت اما در حال حاضر کارآمدی این نظام را از دست داده است.

وی با بیان اینکه این اعتراضات قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که دولت آمریکا از نظر رسانه‌ای دچار شکست شده که این موضوع، مهم‌تر از اتفاقات دیگر است.

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آمریکا توانایی ساماندهی افکار عمومی را ندارد و این مساله بسیار مهم‌تر از اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکاست گفت: این اتفاق نشان‌دهنده شکست رسانه‌ای غرب است؛ افرادی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، در واقع فرزندان سرمایه‌داران این کشور و قشر برگزیده آمریکایی هستند که از نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه، خون‌شان به جوش آمده است.

انتظاری تصریح کرد: علی‌رغم قدرت و گنبد آهنین رسانه‌ای و همچنین نظام کنترل شدید در آمریکا، شاهد بروز چنین اعتراضاتی هستیم که در نوع خود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه واقعیت آزادی در آمریکا، آزادی ذاتی نیست و فقط احساس آزادی وجود دارد گفت: هر زمانی که دولت آمریکا احساس خطر کند، آزادی منتفی می‌شود؛ شعارهای معترضان در آمریکا خیلی ملایم است و حتی معترضان در شعارهاشان موجودیت آمریکا را زیر سوال نمی‌برند اما با این وجود، دولت‌مردان حتی در این سطح را هم برنمی‌تابند.

کد خبر 6090000 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • عکس/چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن!
  • ‌ ۵ کیلومتر از آزادراه زنجان_ قزوین‌ آسفالت شد
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند