Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک- ایرنا- نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می گوید برای نخستین بار در سطح مجمع عمومی این سازمان، قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری را علیه آمریکا تشریح کردیم و از همه خواستیم در برابر عمل ضد انسانی واشنگتن بایستند.

غلامعلی خوشرو روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور 'عبدالقوی احمد یوسف' رئیس دیوان بین المللی دادگستری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ارائه گزارشی از اقدامات این دیوان، این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: رئیس دیوان در مجمع عمومی به نحو مفصلی به مساله قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری پرداخت و صراحتا مطابق همان قراری که صادر شده است، گفت آمریکایی ها چه تعهداتی دارند که باید انجام دهند.
نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در چند مورد مهم همچون سلامتی، دارو و حمل و نقل هوایی از آمریکا خواسته شده است که هیچ گونه محدودیتی برای ایران فراهم نکند؛ باید کانال های انتقال پول هم وجود داشته باشد تا در این زمینه مشکلی برای مردم پیش نیاید.
خوشرو تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که این قرار موقت تا زمان قطعی شدن حکم دیوان، باید رعایت شود و در این قرار موقت همچنین خواسته شده است که از هر اقدامی که باعث وخامت بیشتر اوضاع شود، جدا خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: تهدیدات آمریکا برای تحریم های بیشتر در روزهای آینده، نه تنها ضد پیمان مودت بلکه ضد قرار این دیوان است. می دانید که این دیوان، مهم ترین رکن حقوقی سازمان ملل است که مطابق منشور این سازمان همه کشورها باید احکام این دیوان را رعایت کنند.
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد افزود: آمریکا که سازمان ملل در خاک آن قرار دارد و عضو دائم شورای امنیت هم هست، عملا نسبت به احکام این دیوان بی اعتنایی و حتی تهدید می کند.
خوشرو یادآور شد: بدتر اینکه آمریکا گفته است از هرگونه قراری که دیوان صادر کند یا هرگونه ارجاعی به دیوان در آینده هم مقبول نیست و صلاحیت دیوان را در هیچ دعوایی حتی با کشورهای دیگر هم نخواهد پذیرفت.
وی با بیان اینکه عملا با کشوری روبرو هستیم که هر روز با قانون شکنی، اعمال فراقانونی، ضد انسانی و پا گذاشتن بر قوانین بین المللی به یکجانبه گرایی و یکه تازی ادامه می دهد، به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: من از همه کشورهای جهان خواستم که مقابل این یکجانبه گرایی، ضدیت با قانون و اقدامات غیر انسانی مقاومت کنند.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد افزود: این نخستین باری است که ایران فرصت یافت در سطح مجمع عمومی که همه کشورها حضور دارند، این رای دادگاه را تشریح کنیم و نظر کشورها را نسبت به اهمیت این مساله جلب کنیم.
خوشرو اضافه کرد: ما آنها را تشویق کردیم در مقابل بی قانونی و اعمال ضد انسانی آمریکا بایستند و آمریکا را از ادامه این رفتار برحذر دارند.
قضات دیوان لاهه روز چهارشنبه یازدهم مهرماه امسال به اتفاق نظر با اعلام اینکه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1955بین دو کشور را دارند، رای به لغو تحریم های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران دادند.
اروپام*1429**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نماينده ايران در سازمان ملل مجمع عمومي 73 راي ديوان لاهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیتر استانو روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) تاکید کرد: اتحادیه اروپا به حفاظت از استقلال دیوان بین المللی کیفری و یکپارچگی اساسنامه رم متعهد است.

وی ضمن بازنشر بیانیه دیوان بین‌المللی کیفری درباره «استقلال و بی‌طرفی» این مرجع قضایی افزود: تهدید دادگاه یا مقامات آن غیرقابل قبول است.

دیوان بین‌المللی کیفری دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای، به کسانی که این نهاد قضایی بین‌المللی و کارکنان آن را تهدید می‌کنند هشدار داد که چنین اقداماتی ممکن است «حمله به اجرای عدالت» تلقی شود. در این بیانیه با اشاره به اینکه دادگاه در چارچوب وظایفی دارد، تلاش می‌کند تا با همه طرف‌های ذی‌نفع تعاملی سازنده برقرار کند تصریح کرد که استقلال دادگاه نباید تضعیف شود. دیوان بین‌المللی کیفری بر همین اساس خواستار پایان فوری اقداماتی شد که مانع فعالیت دادگاه و باعث ارعاب کارکنان آن می‌شود.

در این بیانیه اشاره‌ای به منبع تهدیدها و ارتباط آن با پرونده خاصی نشده است؛ اما چندی پیش پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

به گفته این منابع مطلع که نخواستند نام‌ آنها فاش شود، اعضای کنگره آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری هشدار داده‌اند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

به نوشته آکسیوس، اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال کار روی قوانینی هستند که در صورت صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی، آن قوانین را اجرا کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم از سوی دیوان بین المللی کیفری مخفیانه صادر شود.

از سویی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه مخفیانه صادر شود و آنها تنها پس از سفر به خارج از اراضی اشغالی از آن مطلع شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

با وجود اینکه رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی در غزه را رد می‌کند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این رژیم در غزه موافقت کرده و در حال بررسی این پرونده است؛ مساله‌ای که باعث انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی شده است.

دیگر خبرها

  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • غول خفته والیبال جهان علیه معجزه ایران!
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • تشریح جزئیات بررسی پرونده‌های امور اراضی استان تهران/ تعیین تکلیف ۴۵ پرونده
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • ملکه رانیا: نمی‌توان منتظر حکم دیوان لاهه بود زیرا مردم غزه در حال کشته شدن هستند