Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید حقیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی شکارچیان خاطی به خاطر ترس از دستگیری و به منظور فرار از صحنه جرم، با سلاح شکاری به سوی محیط بانان شلیک می کنند که اگر مجهز به جلیقه ضدگلوله باشند تا حد زیادی جانشان مصون می ماند.
وی با بیان اینکه استفاده نکردن محیط بانان از جلیقه ضدگلوله به عنوان سرپیچی از قانون و مقررات تلقی می شود و در صورت بی توجهی به این امر مهم به حتم برابر با قانون با آنان رفتار خواهد شد، اظهار داشت: البته شکارچیان زنجان در تیراندازی به سوی محیط بانان به شدت محتاط هستند و تاکنون نیز دست به چنین کار خطرناک نزده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حقیقی، افزود: محیط بانان برای صیانت از طبیعت و حفظ و حراست از حیات وحش که زیبایی های طبیعت با وجود این جانوران و پرندگان دو چندان می شود، به صورت شبانه روز در تلاش هستند و لازم است تخریب کنندگان طبیعت و شکارچیان نیز دست از کارهای غیرقانونی خود دست بردارند و به یاری آنان بشتابند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: محیط بانان این استان، نخستین استان کشور بود که مجهز به جلیقه ضدگلوله شدند و آنان پوشیدن جلیقه را جزو وظایف اصلی خود می دانند.
حقیقی تصریح کرد: با توجه به اینکه محیط بانان در حفاظت از گونه های جانوری، گیاهی و اراضی تحت پوشش فعالیت دارند و بیم درگیری و تیراندازی از سوی متخلفان به آنها وجود دارد بنابراین نباید بدون جلیقه در ماموریت ها و عملیات ها حضور یابند.
وی با اشاره به اینکه محیط بانان این استان به منظور ایمنی بیشتر در برابر شکارچیان خاطی و سودجو، به تجهیزاتی چون آرنج بند، زانو بند و وسایل دفاعی مجهز بوده و علاوه بر تسلط به فنون دفاع شخصی با قانون بکارگیری سلاح نیز آشنا هستند.
حقیقی با بیان اینکه این اداره کل اجازه نمی دهد حیات وحش استان مورد تهدید قرار گیرد، افزود: شکارچیان خاطی یقین بدانند که مناطق تحت مدیریت و اراضی آزاد نیز به صورت شبانه روز به دقت مورد پایش قرار می گیرد و محیط بانان در صورت مشاهده بدون هیچ اغماضی با خاطیان برخورد قانونی خواهند کرد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر منطقه دشت سهرین زنجان و منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان به دوربین های مداربسته با برد بیش از پنج کیلومتر، مجهز هستند.
حقیقی افزود: با استفاده از دوربین های نصب شده از تخلفات شکارچیان خاطی و غیرمجاز، تصویربرداری شده و دستگیرشدگان به همراه ادله و مستندات به مراجع قضایی معرفی می شوند پس بهتر است خود را دام قانون گرفتار نسازند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: امسال، تعداد گشت های محیط بانی زنجان افزایش یافته است و شکارچیان یقین بدانند که این مناطق به صورت محسوس و نامحسوس و با استفاده از انواع خودروها، رصد می شود.
به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده 'سرخ آباد و انگوران، مناطق شکار ممنوع 'فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو' و 'پناهگاه حیات وحش انگوران'، محل امنی برای حیات وحش استان است و با توجه به حضور مستمر محیط بانان جمعیت وحوش نیز سیر صعودی به خود گرفته است.
6084/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استان زنجان استان کشور دوربین طبیعت محیط زیست راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۲۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • جلیقه ضدگلوله بایرن آماده برای متوقف کردن رئال!‏
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است