Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@20:35:42 GMT

بازار مسکن آباده در يک نگاه

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۰۳۸۳۳

بازار مسکن آباده در يک نگاه

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- بازار پر فراز و نشيب زمين و افزايش بي قاعده قيمت مِلک در استان فارس موجب شده است تا بازار خريد و فروش مسکن در شمالي ترين شهرستان فارس يعني آباده با رکود بيشتري مواجه شود طوري که اکثر مشاورين املاک يا در حال تعطيلي هستند و يا کسب و کارشان کساد است.

بازار مسکن از حدود پنج سال پيش و پس از افزايش قيمت ها با رکود شديدي مواجه شد و کاهش قدرت خريد متقاضيان منجر به اين شد که تقاضا در بازار مسکن به شدت کاهش و بازار رهن و اجاره افزايش يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سوي ديگر ، با وجود در پيش گرفته شدن سياست هايي همچون تقويت تقاضاي مسکن، کاهش سود تسهيلات بانکي، افزايش رقم تسهيلات به ويژه براي خانه اولي ها، تاکنون انتظارها براي خروج مسکن از رکود خريد و فروش محقق نشده است.
**نبود مقررات لازم الاجرا در قيمت گذاري واحدهاي مسکوني
در محله هايي از آباده که تعداد ساختمان هاي نوساز و حجم ساخت وساز در آنها قابل توجه است، عموما ديده مي شود که کشش قيمت هاي نوساز موجب شده تا سطح قيمت فروش در آن محل بالا برود، البته افزايش تعداد فروش در اين چنين محله هايي نيز به نوعي در تعديل قيمت موثر است.
تراکم بالاي واحد مسکوني در يک مجتمع، نماي ساختمان ها، دکوراسيون داخلي نيز از جمله پارامترهايي هستند که باعث مي شود دو آپارتمان مشابه در يک محله، با قيمت هاي متفاوت فروخته شوند.
يکي از بنگاه داران آباده در گفت و گو با ايرنا گفت: در بازار مسکن مقررات لازم الاجرا، تکاليف دستوري يا قاعده مشخصي براي قيمت گذاري واحدهاي مسکوني فروشي وجود ندارد، اما بنگاه داران املاک در اعلام اولين قيمت به هر دو طرف خريدار و فروشنده نقش کليدي دارند.
علي اکبر عرب شيباني افزود: نبود منطق در بازار کارشناسي مسکن نيز از جمله دلايلي است که عموما موجب شده تا مثلا قيمت يک خانه در شرق آباده به متري 400هزار تومان و قيمت خانه اي ديگر با همان ويژگي در غرب اين شهر به مرز يک ميليون تومان در هر متر مربع برسد.
**متراژ خانه ها، محله و نماي ساختمان در تعيين قيمت مسکن تاثيرگذار است
هرچند ويژگي هايي که يک ملک را براي فروش جذاب مي کند تقريبا در تمام نقاط آباده يکسان است اما برخي از کارشناسان املاک در اين شهرستان همچنان معتقدند که داشتن موقعيت جغرافيايي مناسب، استفاده از مصالح مرغوب، داشتن پارکينگ و آسانسور از جمله مواردي است که قيمت يک مِلک را تعيين مي کند.
محمد رضانيا که فعال بازار مسکن در آباده است مي گويد: متراژ خانه ها، محله و نماي ساختمان در تعيين قيمت از سوي فروشندگان، تاثيرگذار است به طور مثال خانه اي که نماي سنگ دارد، گرانتر از خانه اي است که نماي قديمي يا آجر سه سانتي دارد،يا تجهيزات درون آپارتمان نيز مي تواند مترمربعي 200 هزار تا 500 هزار تومان بر ارزان يا گران بودن ملک تاثيرگذار باشد.
خانه اي که داراي سراميک درجه يک يا پارکت است و سرويس هاي بهداشتي اش اروپايي است، گران نتر از خانه هايي است که از مصالح ايراني استفاده کرده اند.
همچنين يکي ديگر از انبوه سازان مسکن در آباده معتقد است که داشتن پارکينگ در مسکن هاي آباده، سبب افزايش قيمت ملک به ميزان 10 تا 20 ميليون تومان مي شود و خانه هاي بدون پارکينگ عمدتا ارزان تر از خانه هاي داراي پارکينگ هستند.
**نمي توان يک فرمول ثابت براي تعيين قيمت مسکن ارائه کرد
به گفته يکي از مشاوران املاک در آباده ويژگي ديگري که در قيمت گذاري مسکن تاثير گذار است، فرهنگ منطقه محسوب مي شود. او مي گويد: برخي از مناطق در آباده به دليل آنکه داراي فرهنگ بالاتري تلقي مي شوند، قيمت آن متري حدود 500 تا يک ميليون تومان نيز از ساير محله ها بالاتر است. البته اين موضوع به جز ويژگي هاي عمومي مانند مصالح ساخت، نقشه خوب،پارکينگ، موقعيت ملت،نورگير بودن و رفتار مالکين است.
تجربه برخي مشاوران املاک از خريد و فروش در اين شهر نشان مي دهد که نمي توان بدليل تنوع سليقه، يک فرمول ثابت براي تعيين قيمت مسکن ارائه کرد و معمولا در هر منطقه نوسان قيمت وجود دارد حتي برخي از خانه ها مشتريان خاص خود را دارند و بر اساس ويژگي هايي مانند جنس مصالح ساختماني، دکوراسيون خانه و دارا بودن چند پارکينگ بر اساس محله اي که در آن واقع هستند، قيمت گذاري مي شود.
**عمده خريد و فروش مسکن در آباده به صورت کالا به کالا است
محمدرضا اکبري يکي از انبوه سازان در استان فارس اذعان دارد که رکود خريد و فروش باعث شده سازندگان تازه کار و حتي با تجربه ديگر رغبتي از خود براي دست گرفتن کار جديد نداشته باشند و در حال حاضر چون خريد و فروش راکد است بهتر است سرمايه خود را در بانکها سپرده گذاري کنند تا علاوه بر اينکه سود مناسبي ازاين بابت به دست مي آورند در زمان رونق بتوانند مجددا ساخت و ساز کنند.
تغيير رفتار متقاضيان مسکن که هنوز منتظرند قيمتها پايينتر بيايد به سازنده ها نيز سرايت کرده به طوري که اين روزها بساز بفروش ها را نيز به اين فکر انداخته است که به جاي اينکه ساخت و ساز کنند و يا حتي سرمايه خود را در بانکها سپرده گذاري کنند اقدام به پيش خريد مسکن از افرادي که تمايل به ساخت و ساز داشته و پول لازم هستند، کنند.
بسياري از مردم به خريد نقدي آپارتمان هاي نوساز تمايلي نشان نمي دهند و اين روزها در شمالي ترين شهرستان استان فارس، خريد فروش بيشتر به صورت کالا به کالا صورت مي گيرد يعني مِلک در ازاي مسکن، اتومبيل،باغ و يا زمين معاوضه مي شود.
*1400 واحد مسکن مهر در آباده
رئيس اداره راه و شهرسازي آباده در گفت و گو با ايرنا گفت: از سال 88 تا 92 در شهرستان آباده، يک هزار و 400 واحد مسکن مهر ساخته و تحويل متقاضيان شده است.
جابر اميني اظهار کرد: 2 هزار واحد ديگر نيز به صورت وام خود مالک به افرادي داده شده است که خودشان پيش از اين زمين در تملک داشته و براي خود مسکن ساخته اند.
وي يکي از علل رکود بازار مسکن در آباده را عدم عرضه و تقاضا دانست و گفت: متاسفانه در چندسال گذشته سرمايه گذاري اضافه بر نياز در آباده ديده نمي شود و اين امر موجب شده که افراد براي خريد، فروش و يا ساخت مسکن در آباده تمايلي نداشته باشند.
رئيس اداره راه و شهرسازي آباده با بيان اينکه اين موضوع تنها به شهر آباده ختم نمي شود و در شهرهاي تابعه همچون صغاد، بهمن، سورمق و ايزدخواست نيز اين موضوع ديده مي شود، اضافه کرد: برخي معتقدند که اگر در بحث مسکن در آباده سرمايه گذاري کنند و آزادراه راه اندازي شود، اين شهرستان با رکود جدي مواجه خواهد شد و به قول معروف ضرر مي کنند که اين فرهنگ و تفکر غلطي است!
اميني با بيان اينکه با ثبت جهاني منبت آباده و معرفي اين شهر در حوزه گردشگري به دنيا، شاهد رشد اين شهرستان خواهيم بود، اظهار کرد: شهر آباده در مسائلي به جهش نيازمند است و اگر در حوزه گردشگري دقت نظر شود قطعا اين رونق اقتصادي بر حوزه اقتصاد، مسکن و شهرسازي تاثير جدي خواهد گذاشت.
وي عملکرد شهرداري در تفکيک اراضي را موجب ايجاد تنوع در انتخاب و خريد زمين براي متقاضيان در آباده دانست.
به هر حال با رونق اقتصادي در کشور و کاهش تورم مي توان به خروج بازار مسکن از رکود فعلي اميد داشت اما وقتي قيمت حمل و نقل و مصالح ساختماني روز به روز افزايش مي يابد غير عقلاني است که بگوييم قيمت مسکن نيز پايين خواهد آمد.
شهرستان آباده در 278 کيلومتري شمال شيراز واقع است.
9864/ 2027
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبض قیمت مسکن شمال شهر

دو منطقه ۱ و ۳ تهران، مناطق شمال‌شهر محسوب می‌شوند که همواره قیمت فروش آپارتمان در آنها، اختلاف چشمگیری با قیمت میانگین شهر دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، چند روز پیش در همین صفحه، میانگین قیمت پیشنهادی فایل‌های فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه پایتخت براساس فایل‌های فروردین ۱۴۰۳ را حدود ۸۳ میلیون تومان در مترمربع اعلام کردیم.

در جدول این گزارش، میانگین قیمت پیشنهادی مناطق ۱ و ۳ در حال حاضر ۱۶۴ میلیون تومان برآورد می‌شود. این یعنی، فاصله دو برابری قیمت شمال‌شهر تا سطح میانگین.

در این جدول، فایل‌های فروشی محله‌های مختلف این دو منطقه براساس آپارتمان‌های میان‌متراژ آمده است:

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • نبض قیمت مسکن شمال شهر
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟