Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - راهپيمايي اربعين حالا تقريبا به يکي از آيين‌ها و سنت‌هاي مردم ايران هم تبديل شده است. هر سال بخش زيادي از هموطنان ما بلافاصله بعد از تاسوعا و عاشورا مي‌روند دنبال رتق و فتق کردن کارهايشان براي شرکت در راهپيمايي روز اربعين در عراق. اين وسط اما اين موضوع فقط محدود به ما و شما و ميليون‌ها نفر ديگر از مردم عادي نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعضي از هنرمندان هم همپاي مردم مي‌روند و گذرنامه و رواديدشان را رديف و در اين مراسم شرکت کرده‌اند. فريبا نادري، بازيگر سينما و تلويزيون هم از افرادي است که چند سال قبل فرصت يافتم شرکت در اين مراسم را هم در کوله‌بار تجربيات خود داشته است. نمي‌شود که صفحات فرهنگي ما در جام‌جم به مناسبت ويژه اربعين توليد شود و يادي از اين افراد نکنيم. مشروح گفت‌وگوي ما با فريبا نادري را در ادامه بخوانيد که سفر به کربلا و حضور در مراسم پياده‌روي اربعين را از تجربيات منحصربه‌فرد زندگي‌اش مي‌داند.
تجربه سفر کربلا آن هم در مراسم اربعين يک تجربه منحصر به فرد است. از همين تجربه شروع کنيم.
به نظرم براي هر شيعه‌اي که اعتقاد و ارادتي به ائمه اطهار(ع) داشته باشد، رفتن به کربلا يک آرزو محسوب مي‌شود و طبعا ما هم از اين قاعده مستثنا نيستيم. نکته مهم اين است که تا وقتي فرد به اين سفر نرفته باشد، حس و حال آنجا را بدرستي درک نمي‌کند و متوجه نمي‌شود. من البته يک بار به اين سفر مشرف شده‌ام، ولي اين‌قدر حس و حال خوبي داشتم که دوست دارم دوباره به اين سفر بروم. البته از اين نکته هم نبايد غافل شد که هرچند سفر به کربلا آن هم در آستانه اربعين حسيني حس و حال بسيار عجيب و غريبي دارد اما اگر بخواهم دوباره اين تجربه خوشايند را تکرار کنم، اين مرتبه ترجيح مي‌دهم در ايامي غير از محرم و صفر کربلا بروم که بتوانم در سکوت و آرامش زيارت و راز و نياز کنم. در ايام اربعين به‌قدري زائر زياد است که نمي‌تواند آن‌طور که آدم دلش مي‌خواهد زيارت و يک دل سير با ائمه(ع) صحبت کند.
با توجه به تجربه حضورتان در عراق در ايام اربعين، چه روحيه‌اي از مردم عراق نظر شما را جلب کرد؟
سفر من مربوط به چند سال قبل است و طبعا اين نظر و نگاهم هم مربوط به همان زمان است و احتمالا در اين سال‌ها قدري اوضاع متفاوت شده باشد. من که به عراق رفتم، مردم آنجا را بشدت مظلوم ديدم. عراق طي سال‌ها و تجربه جنگ و ناامني بشدت آسيب ديده بود اما در نقطه مقابل، مردم مهمان‌نوازي هم دارد. اصلا از صحنه‌هاي عجيب اين سفر، پذيرايي گرم مردم عراق از زائران ايراني است. همه چيزشان را سخاوتمندانه تقديم زائران امام‌حسين(ع) مي‌کنند.
حضور بين ميليون‌ها نفر راهپيمايي‌کننده اربعين هم در نوع خودش تجربه دل‌نشيني است.
بله! شيعيان در اين روزها از مناطق مختلف به کربلا مي‌آيند. تا چشم کار مي‌کرد در آنجا ايراني بود. ايراني‌ها عاشقانه براي زيارت امام حسين(ع) و برادر بزرگوارشان مي‌آيند. کربلا و عاشورا، واقعه‌اي بي‌همتا و حرکت امام‌حسين(ع) حرکتي بزرگ و بي مثال در تاريخ اسلام است که هميشه براي تمام مردم در هر زمانه‌اي الهام‌بخش است.
بدون شک انديشيدن در عظمت اين حادثه و تأمل کردن در تبعات آن مي‌تواند زواياي بيشتري از اين عظمت را براي زائران آشکار کند. داستان مظلوميت و مردانگي امام‌حسين(ع) از 1400 سال پيش تا امروز و تا هميشه در ذهن تک‌تک شيعيان به يادگار خواهد ماند. من براستي در اين روزگار مردي را به شجاعت، جسارت و ايستادگي امام حسين(ع) نمي‌شناسم و همين است که آن بزرگوار و يارانشان و واقعه عاشورا تا هميشه زنده خواهد ماند.
زيارت عتبات عاليات بويژه در ايام اربعين چه تفاوتي با ديگر سفرها دارد؟
سفر کربلا در اين ايام و دور شدن از دغدغه‌هاي زندگي و کاري، فرصت مناسبي براي انديشيدن در وضعيت و حالات خود آدم پديد مي‌آورد. من در طول زندگي‌ام سفرهاي زيادي رفتم و کمابيش خاطرات زيادي هم از آن سفرها دارم، ولي به مرور در ذهنم کمرنگ مي‌شود، اما سفر کربلا بعد از گذشت چند سال خيلي برايم زنده، پويا و اصطلاحا رنگي است. انگار همين ديروز به اين سفر رفتم. اين سفر گرچه سخت و پرزحمت است، ولي عشق به سرور و سالار شهيدان همه سختي‌ها را هموار کرد و ما را به ديار عشق، محبت و دلدادگي رساند. هر چه شناخت و معرفت زائر نسبت به امام حسين عليه السلام و حادثه کربلا بيشتر باشد جنبه ولايي او در اين سفر قوي‌تر و در نتيجه بهره معنوي او از سفر اربعين بيشتر است.
اين سفر تاثير محسوسي هم روي خودتان گذاشت؟
شايد اگر بخواهم در رابطه با تغيير فردي که بعد از اين سفر کردم، توضيحي دهم اين باشد از وقتي از سفر کربلا برگشته‌ام، سعي مي‌کنم زندگي‌ام را با اعتقاد محکم‌تر و بيشتري جلو ببرم.
يعني چه؟
يعني يادآوري اين سفر و حال و هواي نجف، کربلا و کاظمين باعث مي‌شود خيلي کارها را انجام ندهم؛ يعني آن سفر باعث شده يادآوري‌اش برايم در زندگي مانع انجام بعضي کارها شود.
از بين فيلم‌ها و آثار سينمايي و تلويزيوني که مرتبط با ايــــن موضوع ســـــــــــاخته شــــده کـــــدام يک را بيشتر مي‌پسنديد؟
از بين تمام فيلم‌هايي که در سينما و تلويزيون راجع به واقعه کربلا ساخته شده، فيلم سفر خودم را از همه بيشتر مي‌پسندم. چون ديدن از نزديک تمام جاها و صحنه‌هايي که هميشه از آنها در کتاب‌ها و فيلم‌ها ياد مي‌کنيم بسيار لذت‌بخش است. دنيايي بود که فقط با چشمان خود مي‌توان ديد. دنيايي که براي ديدنش بايد به خويشتن خويش بازگشت.
کدام نقطه از مکان‌هاي تاريخي که بازديد کرديد، برايتان جالب‌تر بود؟
تاثيرگذارترين جايي که ديدم نقطه‌اي بود منسوب به آن بخش از حادثه کربلا که دست حضرت عباس(ع) ضربت خورده و از بدنش جدا شده است. مکان مظلومانه‌اي بود. برايم انرژي عجيبي داشت و هميشه در ذهنم خواهد ماند. هروقت که نام و ياد امام حسين(ع) مي‌افتم و ايشان را صدا مي‌زنم، به وضوح آن مکان جلوي چشمانم مي‌آيد.
تجربه سفر حج يا زيارت مرقد حضرت زينب(س) در سوريه را هم داريد؟
نه! غير از کربلا به هيچ کشور ديگري براي زيارت نرفته‌ام البته مشهد زياد مي‌روم. عاشق امام رضا(ع) هستم. در اطراف و نزديک خودم هم تا دل‌تان بخواهد به امامزاده صالح(ع) مي‌روم. خوشبختانه نزديک منزلم است و هر وقت که دلم بگيرد آنجا مي‌روم.
ساناز قنبري
سينما

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۰۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جلال‌مآب در حاشیه بازدید شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین (ع) از مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم که با همت مهندسان، استادکاران و هنرمندان ایرانی در حال ساخت است، گفت: فاز نخست طرح جامع توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن و شبستان حضرت زینب (س) بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: براساس طرح صحن حضرت زینب (س)، ساخت ۴ شبستان در تراز رو و زیرسطحی به‌نام‌های شبستان حضرت علی اکبر (ع)، شبستان امام حسین (ع)، شبستان باب القبله و شبستان عقیله در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: از این تعداد، شبستان حضرت علی اکبر (ع) در روبروی خیمه‌گاه حسینی و به مساحت حدود ۲هزار و۸۰۰ مترمربع در طبقه همکف قرار دارد و سه شبستان دیگر در تراز زیر سطحی ساخته می‌شود.

به گفته وی، شبستان عقیله به مساحت ۲هزارمترمربع در شمال ساختمان مقام حضرت زینب (س)، شبستان امام حسین (ع) به مساحت ۴هزار و۸۰۰ مترمربع در جنوب ساختمان مقام و شبستان باب القبله به مساحت ۲هزار و۵۰۰ مترمربع در جنوب در باب القبله حرم مطهر همگی در تراز زیر سطح در حال ساخت است.

وی درباره سایر طرح‌ها و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: این تشکل مردم نهاد با پشتیبانی خیران و نذر دوستداران اهل بیت علیهم السلام، بیش از ۱۸۰ طرح مرمت، بازسازی، خدماتی – رفاهی و توسعه‌ای را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بلد، مسیب عراق و سوریه به اتمام رسانده یا در دست اجرا دارد.

وی یادآور شد: حدود یک سال است که طرح توسعه حرم امام علی (ع) در نجف اشرف مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی‌گفت: در کاظمین نیز طرح توسعه زیرسطحی مزین بنام شبستان حضرت امام محمد باقر (ع) به متراژ پنج هزار متر مربع طراحی شده و در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: پروژه استحکام بنای حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا نیز براساس دانش فنی روز و مهندسی پیشرفته در حال انجام است.

براساس این گزارش، علاقه‌مندان به مشارکت در طرح توسعه حرم‌های مطهر در عتبات می‌توانند به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form مراجعه کرده و کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهداء کنند.

کد خبر 6092947 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • سرانجام ساخت فاز تکمیلی بزرگراه یادگار امام
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • آخرین وضعیت ترافیکی معابر و بزرگراه‌های تهران
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد