Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:27:40 GMT

ابتلای 7 درصد همدانی‌ها به بیماری خاموش

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۳۲۸۳

ابتلای 7 درصد همدانی‌ها به بیماری خاموش

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: حدود 7 درصد جمعیت شهری کل استان همدان دیابت دارند.

دکتر راضیه‌سادات میرمعینی در گفت‌و گو با ایسنا، در رابطه با اهمیت تشخیص دیابت در مراحل ابتدایی بیماری، بیان کرد: هدف مسئولان بهداشت، تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی و کنترل آن است چرا که دیابت هنگام بروز عوارض خود، همانند کاهش عملکرد کلیه و ضعیف شدن چشم، خود را نشان می‌دهد و به همین علت به آن بیماری خاموش می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در سیستم بهداشتی، بیماران دیابتی به تناسب سن خود تحت مراقبت هستند، اظهار کرد: در مراکز خدمات جامع پزشکی مراجعان براساس  سن مورد آزمایش و غربالگری قرار می‌گیرند؛ آزمایش‌های تشخیص بیماری دیابت در صورتی‌که قند خون بالای 125 باشد در 2 مرحله و اگر بالای 200 باشد در یک مرحله انجام می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با الزامی دانستن انجام آزمایش‌های سالیانه برای افراد بالای 30 سال، مطرح کرد: مصرف دخانیات، دیابت بارداردی، ژن خانوادگی و عادت‌های نامناسب غذایی از جمله موارد موثر در بروز و تشدید بیماری دیابت است این درحالیست که بروز دیابت از نوع 2 آن در سنین بالای 30 سال، بیشتر پدیدار می‌شود.

میرمعینی با اشاره به شیوع دیابت نوع دوم در سطح جهان، تشریح کرد: شیوه زندگی و زمینه خانوادگی فرد در این نوع از دیابت بسیار مهم است؛ همچنین چاقی مفرط از جمله عوارض این نوع از دیابت است، دیابت نوع اول نیز در سنین پایین‌تر به‌علت ناتوانی سلول‌ها در ترشح انسولین رخ می‌دهد و از جمله عوارض قابل مشاهده آن، لاغری با وجود خوراک مناسب است.

وی با اشاره به مهمترین عوارض دیابت برای افراد، گفت: قطع و زخم شدن پا از مهمترین عوارض دیابت است که متأسفانه بالاترین عوامل قطع پزشکی پا، مربوط به دیابت است.

میرمعینی با بیان اینکه تنها 3.4 درصد از جمعیت روستایی درگیر بیماری خاموش هستند، عنوان کرد: روستائیان به علت مراجعه منظم و مرتبشان به مراکز بهداشت اطراف زندگی خود، در وقت مناسبی متوجه بیماریشان می‌شوند و اقدام به درمان آن می‌کنند، ارتباط خوب روستائیان با مراکز بهداشت نتیجه برنامه‌ریزی و اجرایی کردن برنامه‌های مناسب بهداشتی، به‌ویژه غربالگری در روستا است.

وی نبود ارتباط مناسب جمعیت شهری با مراکز بهداشت را غفلت مردم دانست و گفت: به علت به اتمام نرسیدن جمعیت‌شناسی و شناسایی افراد دیابتی در استان نمی‌توان آمار دقیقی ارئه کرد اما با وجود آمارهای کنونی، تا کنون حدود 7 درصد جمعیت شهری کل استان دیابت دارند و همدان در مصرف دخانیات، قلیان و بالا بودن فشارخون جزء 3 استان نخست در کشور است.

میرمعینی با بیان اینکه دیابت بارداری از جمله انواعی است که می‌تواند برای مادران و جنین بسیار خطرناک باشد، اظهار کرد: جمعیت روستایی به علت مراجعه مرتب و تغذیه مناسب کمتر درگیر دیابت بارداری می‌شوند و یا به هنگام تشخیص این نوع از دیابت، فورا اقدام به درمان و کنترل آن می‌کنند این در حالیست که در جمعیت شهری وضع به این شکل نیست چرا که در شهر مادران به پزشکان متفرقه مراجعه می‌کنند و برخی از این پزشکان مادران را به انجام آزمایش‌های مربوطه راهنمایی نمی‌کنند.

وی با اشاره به نبود اتوبوس دیابت در استان همدان، بیان کرد: انجمن دیابت به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد، اقدام به راه‌اندازی اتوبوس دیابت کرده اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در تشریح عملکرد اتوبوس دیابت، تصریح کرد: اتوبوس دیابت، با شعار و توصیه‌های نوشته شده بر بدنه اتوبوس، نمادی از تبلیغات برای کاهش و توجه مردم به بیماری خاموش است تا مردم را متوجه خطر و الزام بر کنترل بیماری دیابت کند.

وی با اشاره به عملکرد مرکز دیابت بیمارستان بعثت گفت: در این مرکز مراجعه به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد مگر بنا بر معرفی مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی افراد، این مرکز با کمک کارشناسان تغذیه، پرستار و پزشک متخصص داخلی یا غدد خود، به درمان و کنترل افراد دیابتی می‌پردازد.

میرمعینی با اشاره به نزدیک بودن روز جهانی دیابت، خاطرنشان کرد: 23 آبان روز جهانی دیابت نامگذاری شده و در این روز تأکید مسئولان بهداشت بر آموزش عوامل خطر، اصلاح تغذیه، ترک مصرف دخانیان و کاهش فعالیت بدنی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیماری خاموش دیابت منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۳۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در پنجمین روز از هفته سلامت،مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد.

به گفته  دکتر گلفیروزی بیماری دیابت باید جدی گرفته شودو بیماریهای غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری ها در دنیا  و کشور هستند و در این بین ، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

دکتر گلفیروزی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی ، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می شود که در راستای کاهش هزینه ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای  تشخیص به هنگام بیماریهای دیابت و فشار خون ، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم  برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر برنامه ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اجرا گردید اشاره کرد و گفت :در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه های  بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

دکتر گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در  بسیاری از بیماران دیابتی حداقل ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار  حداقل یکی از چشمی ،عصبی،قلبی  یا کلیوی شده باشد ،لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید افزود :در این مرکز جامع ، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت ،مشاوره روان و تغذیه می باشد ،ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان:این مرکز مجهز به دستگاه های ازون تراپی ،پلاسما تراپی ،وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان های نوین می باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه ها  و مردم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم .

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • درمانگاه تخصصی دیابت، طب کار و رادیولوژی دیجیتال همدان افتتاح شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • امکانات حوزه سلامت خوشاب فقط برای ۲۵ درصد جمعیت کفایت می‌کند