بابک حمیدیان و سونامی نسل جوان فیلمساز
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۱۴۸۶
بابک حمیدیان، بازیگر سینما و تئاتر، در حاشیه حضور سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، این رویداد را مثبت ارزیابی کرد و در اینباره گفت: «جشنواره فیلم کوتاه تهران، معاصرترین رویداد این عرصه است که بسیار مهم و ارزشمند است. البته منظور من از معاصر این است که احتمالاً ۱۵ سال پیش مدیران مسئول و برنامه ریزان فرهنگی این سرزمین پیشبینی نمیکردند که بعد از مدیریت آنها، شاهد یک سونامی مهیب و پرانرژی برای بقاء باشیم و نسلی ظهور کند که اتفاقاً این جشنواره را به این شکل گسترده و قدرتمند پیش ببرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: «من از نزدیک با این نسل آشنا هستم، زیرا در سینما با آنها کار میکنم، اما به نظر من اینکه بخواهیم، تأثیرگذاری جشنواره را با هیجان و صرفاً بر مبنای بالا بودن تعداد فیلمها قضاوت کنیم، درست نیست. به نظر من صرفاً تعداد آثار و استقبال مخاطبان، دلیل بر آینده روشنی برای عرصه فیلم کوتاه نیست، زیرا ازدحام الزاماً مرا به هیجان نمیآورد.»
بازیگر فیلم «مصادره»، تأثیرگذاری انجمن سینمای جوان را غیرقابل انکار خواند و اظهار کرد: «در سال ۱۳۷۵ از انجمن سینمای جوان، مدرک فیلمبرداری دریافت کردم. در آن زمان و آن سالها، این انجمن بسیار منزوی و در خلوت و خفا فعالیت میکرد، زیرا اواخر دهه ۷۰ امکان چنین ازدحام و فعالیتی نبود. البته همه میدانیم که دلیل این امر چیست و بسیار متأسف هستیم، اما با این اوصاف روند رو به رشد ادامه یافت و امروز نسل جوان ما جای نسل قبلی را گرفتهاند و این عرصه هنوز فعال است.»
حمیدیان تصریح کرد: «در این نسل افراد خلاق، رؤیاپرداز و با ذوق و انرژی بسیاری دیده میشود، اما امیدوارم برای قضاوت سطح جشنواره، سال بعد نیز صرفاً بر شلوغی این رویداد تأکید نکنیم. مدیران نباید صرفاً به این مباحث افتخار کنند و بگویند که مثلاً در دوره مسئولیت من ۵ فیلمساز کشف شده است. سؤال من از مسئولان این است که چرا نباید ۵۰ فیلمساز کشف شوند؟»
او چراغ سینماها را روشن خواند و گفت: «من در این بخش از استاد بزرگ عباس کیارستمی و مجید مجیدی صرف نظر میکنم. جدای از این اساتید، به نظر من بخش مهمی از خون و هیجانی که به سینمای حرفهای ما در دنیای معاصر وارد شده، مستقیماً مدیون اصغر فرهادی است.»
بازیگر فیلم «به وقت شام» ادامه داد: «اصغر فرهادی، خون تازهای به فرهنگ سینما رفتن این سرزمین تزریق کرد. امیدارم ایشان بدانند که چقدر مردم مدیون شخص مستقیم ایشان، برای تپیده شدن قلب سینمای ایران و ایجاد مناسبتی به نام سینما رفتن، هستند. این یعنی چراغ سینماها روشن شده است.»
حمیدیان تأکید کرد: «خوشبختانه شاهد رشد پردیسهای سینمایی هستیم که البته دیر نیز هست، اما من معتقدم که باید پردیسها به جای اتفاقات بحرانی مانند قارچ در این سرزمین رشد کنند و سر برآورند.»
او روند طی شده توسط انجمن سینمای جوان را رو به رشد خواند و گفت: «انجمن سینمای جوان تا امروز تپیده است و مدیران دست به دست این دو ماراتن را طی کردهاند. امروز به واسطه اصغر فرهادی شور و نشاط شده که بسیاری از جوانان با شعار، «من هم از یک شهر کوچک دور میآیم؛ چرا که نه؟» وارد میدان شدهاند و این اتفاق بسیار خوب و خجستهای است.»
این بازیگر تصریح کرد: «به عنوان یک بزرگتر توصیه میکنم، فیلمسازان و هنرمندان جوان، با آرامش و بدون هیجان به سمت مقصد حرکت کنند و نظیر اصغر فرهادی با احساس عمیق ایرانی فعالیت کنند.»
حمیدیان، فیلم کوتاه را از جمله علایق خود خواند و گفت: «من فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم و از سال ۷۷ تا امروز در فیلمهای کوتاه بسیاری بودهام. امسال نیز با خانم فرنوش صمدی کاری اجرا کردم و همواره با آغوش باز کار فیلم کوتاه را میپذیرم.»
او از ورود خود به عرصه فیلمسازی خبر داد و گفت: «هدف نخست من فیلم کوتاه، مستند و در نهایت فیلم بلند است. امیدوارم با آرامش و احترام، روزی برسد که از بین فیلمسازان جوان دو دوست را مطرح و به سینمای حرفهای وارد کنم.»
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان در پردیس ملت ادامه دارد.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: بابک حمیدیان سینمای حرفه ای اصغر فرهادی معاصر سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916