Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@20:40:24 GMT

آیا غذا و دارو از بسته تحریمی حذف شد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۳۹۶۸

آیا غذا و دارو از بسته تحریمی حذف شد؟

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بدون تردید آمریکایی‌ها از تحریم ایران، فقط یک هدف عمده را دنبال می‌کنند و آن هم، آزار رساندن به مردم ایران و نهایتا درهم شکستن روحیه مقاومت آنهاست.

بیشتربخوانید :علاقه ترامپ به تحریم‌ در نهایت همچون پُتک بر سر آمریکا کوبیده خواهد شد

این ادعای آمریکایی‌ها مانند همه مواضع و رفتار آن‌ها سرشار از گزافه گویی و ناراستی است و مصادیق و شواهد فراوانی وجود دارد که آمریکایی‌ها، در تحریم علیه ایران، علاوه بر موارد پرشمول بانکی و مالی و نفتی و تجاری، با هدف آسیب رساندن به مردم ایران، اقلام پزشکی و دارویی و غذایی را هم در فهرست تحریم‌های ظالمانه خود قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توهین وقیحانه وزیر خارجه آمریکا به مردم ایران

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکایی‌ها که روز دوشنبه ۵ نوامبر (۱۴ آبان) طی توئیتی مدعی شده بود، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شامل فروش غذا، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌شود، به فاصله ۷۲ ساعت بعد، در روز پنجشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در مصاحبه با شبکه ضدایرانی بی بی سی فارسی، صریحا اعلام کرد که «اگر مقامات ایران می‌خواهند مردم این کشور، غذا برای خوردن داشته باشند، باید دست از فعالیت‌های منطقه‌ای بردارند». ولی توضیح نداد رژیم آمریکا هزاران کیلومتر آنطرف‌تر از مرزهایش در منطقه ما یعنی غرب آسیا چه می کند!

تحریم بانکی که در زمینه واردات غذا و دارو فعالیت دارد

اما مصداق دیگر دروغ گویی سردمداران آمریکا مبنی بر اینکه اقلام دارویی و غذایی را از تحریم علیه ایران مستثنی کرده‌اند، به اقدام روز ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) آمریکایی‌ها بازمی‌گردد. در این روز، وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۲۰ شرکت و بانک بزرگ ایرانی را در فهرست تحریم‌های یکجانبه و جدید خود قرار داد. در این میان یک بانک خصوصی ایرانی نیز که نقش عمده‌ای در واردات غذا و دارو به کشور داشت، تحریم شد.

اعتیاد آمریکا به تحریم

محمد جواد ظریف در همین رابطه، روز چهارشنبه ۲۵ مهر، در صفحه شخصی‌اش نوشت: «اعتیاد آمریکا به تحریم از کنترل خارج شده است. یک بانک خصوصی ایرانی که نقش عمده‌ای در واردات غذا و دارو داشته به دلیل ادعای ارتباط آن‌هم با هشت واسطه با یک هدف غیرقانونی دیگر تحریم شده است. در مقایسه، تمام انسان‌های روی زمین با ۶ واسطه با یکدیگر ارتباط دارند! خودتان حساب کنید».

سختگیری آمریکایی‌ها پیرامون واردات مواد اولیه ساخت دارو به ایران

روز یکشنبه ۲۹ مهر نیز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همایش سالروز ملی صادرات، اظهار داشت: هدف آمریکایی‌ها ایران و ملت ایران است و دروغ می‌گویند که در تحریم‌های خود واردات کالا‌های بشردوستانه، غذا و دارو را به ایران مدنظر قرار می‌دهند. بیشترین سختگیری‌های آن‌ها در چند ماه اخیر برای واردات مواد اولیه ساخت دارو و انتقال پول برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری مردم بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی، روز شنبه ۱۹ آبان، در حاشیه نشست سران قوا، با اشاره به دروغگویی آمریکایی‌ها در زمینه مستثنی کردن اقلام دارویی و غذایی از تحریم ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها به سبب هجمه افکار عمومی دنیا اعلام کردند اقلام غذایی و دارویی را از تحریم‌ها علیه ایران مستثنی کرده‌اند؛ اما این حرف آن‌ها ناصحیح است چرا که وقتی سیستم بانکی را تحریم می‌کنند، همه امور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سابقه آمریکایی‌ها در تحریم دارو و تجهیزات پزشکی

البته تحریم واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران توسط آمریکا، امری مسبوق به سابقه است؛ اواخر بهمن سال ۹۵ در شرایطی که چند روزی بیشتر از به روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید نمی‌گذشت، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به OFAC در اطلاعیه‌ای، ۴۰ قلم دیگر از تجهیزات پزشکی را به لیست ممنوعیت فروش به ایران اضافه کرد.

در آن فهرست، آمریکایی‌ها حتی فروش «اتوکلاو» را هم به ایران ممنوع کرده بودند. «اتوکلاو» ابزاری ساده برای استریل کردن تجهیزات پزشکی است.

البته در همان زمان نیز اعلام شد که بسیاری از این اقلام پزشکی که آمریکایی‌ها فروش آن‌ها را به ایران ممنوع کرده‌اند، در داخل تولید می‌شوند؛ اما به هر ترتیب آن فهرست تحریمی، بیانگر عمق دشمنی و عداوت سردمداران آمریکایی با مردم ایران بود.

اعتراف مسئول شماره یک تحریم در آمریکا

بدون تردید آمریکایی‌ها از تحریم ایران، فقط یک هدف عمده را دنبال می‌کنند و آن هم، آزار رساندن به مردم ایران و نهایتا درهم شکستن روحیه مقاومت آنهاست. «ریچارد نفیو» که از او به عنوان معمار تحریم‌ها علیه ایران در هیئت حاکمه آمریکا یاد می‌شود در کتاب «هنر تحریم‌ها» صریحا اعلام می‌کند که «هدف نهایی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فشار به مردم این کشور و ناراضی ساختن آن‌ها از اوضاع است».

البته بدون شک، آمریکایی‌ها نه تنها در تحریم اقلام غذایی و دارویی که در تحریم سایر اقلام نیز شکست خواهند خورد و همانطور که مقامات کشورمان اعلام کردند، مردم و نظام ایران از این مرحله از تحریم‌ها نیز با عزت عبور خواهند کرد.

البته نباید از فرصتی که بواسطه تحریم‌ها نیز برای کشور ما فراهم می‌آید غافل شد؛ فرصتی که خود را در اتکاء به تولید داخل و خودکفایی در فراهم آوردن محصولات و مصنوعات مختلف و کاهش اتکاء به نفت نشان خواهد داد.

مقام معظم رهبری در همین رابطه در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، فرمودند: آمریکا هدفش از تحریم، فلج کردن و عقب نگه داشتن کشور بود. تحریم را برای این انجام داد که بلکه اقتصاد را فلج کند، کشور را فلج کند و عقب نگه دارد؛ نتیجه چه شده؟ نتیجه این شده که حرکت به سمت خودکفایی در کشور سرعت گرفته. ما عادت کرده بودیم، ملّت ایران در طول سال‌های متمادی عادت کرده بود که همه‌چیز را وارد کند. ما حالا به برکت تحریم‌هایی که کردند، عادت کردیم که همه‌چیز را اوّل خودمان برویم به سراغ ساختن و تولید کردنش...

منبع: میزان

انتهای پیام/

آیا دارو و غذا از تحریم‌های آمریکا مستثنی شده‌اند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی تحریم دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۳۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود

ایسنا/ایلام استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور ایلام گفت: قابلیت‌های فرماندهی و موشکی ایران در عملیات «وعده صادق» درسطحی بسیار وسیع و از نظر نظم بی‌نظیر بود.

دکتر علیرضا شیخ‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تحولاتی که اخیرا اتفاق افتاد عملیات نظامی و موشکی ایران تحت عنوان وعده صادق بود و این عملیات یکسری اثرگذاری هایی داشته است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه این عملیات از ابعاد مختلفی مهم محسوب می‌شود، گفت: این عملیات در سطح بسیار وسیع و مختلفی انجام شد و باعث شد که قابلیت‌های فرماندهی و توان عملیاتی ایران را به خوبی نشان دهد و در نوع خود در دنیا کم نظیر است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه این عملیات از چند حیث مهم و قابل بررسی است، تصریح کرد: در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد گفته شده است که هر کشوری که خاک آن مورد تجاوز قرار بگیرد، حق دفاع مشروع از سرزمین خود را دارد. طبق اصول سرزمینی و اصول دیپلماتیک، اماکن دیپلماتیک و کنسولی جزء خاک یک کشور محسوب می‌شوند و این در چهارچوب اصلی است به نام اصل سرزمینی کشورها است.

شیخ‌محمدی ادامه داد: رژیم غاصب بدون توجه به چهارچوب‌ها و مقررات اصول بین‌الملل، مکان دیپلماتیک ما را موشک باران کرد و چندین نفر از عزیزان ما را به شهادت رساند، این باعث شد معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در این قضیه نقض شوند. این قضیه باعث شد که ایران در چهارچوب مشروع دفاع بین المللی، از کیان خود حفاظت کند. عملیات وعده صادق در چهارچوب دفاع بود نه در چارچوب تهاجم.

وی افزود: از زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است، هیچ وقت ما قصد تهاجم نداشته‌ایم، ولی اگر مورد هجمه قرار بگیریم طبق مقررات مشروع می‌توانیم از سرزمین خود دفاع کنیم. در دوران دفاع مقدس هم این اتفاق رخ داد و ما تنها از خود دفاع کردیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دومین عاملی که در بحث وعده صادق بسیار مهم بود این بود که باید یک جایی جلوی حرکات رژیم صهیونیستی گرفته شود و این رژیم نیاز داشت یک گوشمالی ببیند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در این عملیات اصل بازدارندگی بوده است، گفت: نیاز بود ما یک بار توان خودمان را به دنیا ثابت کنیم و بگوییم که ما به لحاظ نظامی کشور اول منطقه هستیم. عملیات وعده صادق نشان داد که اگر یک وقتی چهارچوب سرزمینی ما مورد هجمه قرار بگیرد، با یک ضربه سخت به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. این عملیات یک اعلان موضع جدی به تمام دنیا خصوصاً کشورهای همسایه و آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: اثر عملیات وعده صادق هم در بعد جهانی و هم در بعد منطقه‌ای بسیار مهم بود. تا قبل از این عملیات آمریکایی‌ها هر زمانی بحث ایران که می‌شد می‌گفتند تمام گزینه‌ها روی میز است یعنی علیه ایران اقدام نظامی می‌کنیم ولی این عملیات نشان داد که توان نظامی ایران چقدر است و از تنها چیزی که صحبت نشد عملیات نظامی و گزینه روی میز بود.

شیخ‌محمدی گفت: این عملیات باعث شد جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین انرژی مضاعفی بگیرند، در واقع این عملیات باعث دلخوشی آن‌ها شد.

وی افزود: عملیات وعده صادق باعث شد که همبستگی و همگرایی ملی نیز به نحو احسن نمود پیدا کند و دیدیم که اقشار مختلف مردم از این عملیات حمایت کردند. این عملیات، مقابله‌ای بود با تمام فضاسازی‌هایی که در عرصه بین المللی ایجاد شده بود.

شیخ‌محمدی گفت: این عملیات یک ویژگی دیگر نیز داشت و آن این بود که پوچی توان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و آمریکا مشخص شد، شاید دیده باشید که اسرائیل تا قبل از این ماجرا همیشه عنوان می‌کرد که از قدرت بالایی برخوردار است و هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را از لحاظ اطلاعاتی و نظامی به چالش بکشد. سیستم اطلاعاتی، عملیاتی و گنبد آهنین آن‌ها در حملات موشکی ایران به درستی جواب نداد. این عملیات یک ضربه جبران‌ناپذیر هم از لحاظ نظامی و حیثیتی به آمریکا وارد کرد و اثرات آن را در حال حاضر شاهد هستیم که در حمایت از این قضیه دانشگاه‌های آمریکا پای کار آمدند و انزجار خود را از ژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا اعلام کردند.

وی افزود: مطمئناً افکار عمومی دنیا بیش از پیش پای کار خواهد آمد و وعده راستین قرآن هست که باطل رفتنی است و هیچ جایی  نخواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران