Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد نهادها و موسسه‌های کتاب کودک و نوجوان، برای نویسندگان آرمان آرین، احمد اکبرپور، عباس جهانگیریان، مهدی رجبی، نوید سیدعلی‌اکبر، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا شمس، آتوسا صالحی، سوسن طاقدیس و فریبا کلهر پرونده بین‌المللی به منظور ارائه به جوایز جهانی تشکیل خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار حمایت و معرفی آثار  ادبیات کودک و نوجوان در سطح بین‌المللی با تدوین  کاتالوگ معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان ایران به زبان‌هایی مثل انگلیسی، اجرای طرح گرنت؛ حمایت از ترجمه و نشر کتاب‌های ایرانی در کشورهای دیگر، عرضه آثار ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند فرانکفورت، بلونیا و شانگ‌های  و... و. در گامی دیگر پس از  مشورت با صاحب‌نظران  ادبیات کودک و نوجوان و نهادهای غیر دولتی پرونده بین‌المللی ۱۰ نویسنده را تدوین می‌کند. انتظار می‌رود در سال بعد شمار نویسندگان دارای پرونده بین‌المللی برای معرفی به جایزه‌های جهانی بیش‌تر شود هم‌چنین برای  مروجان و تصویرگران  کتاب کودک و نوجوان هم تشکیل پرونده می‌شود.

این مقام مسئول در تبیین ضرورت انجام  این کار  توضیح داد: بررسی‌ها و مشورت‌های ما نشان داد، برای معرفی نویسندگان ایران به جوایز معتبر بین‌المللی مثل جایزه آسترید لیندگرن و هانس کریستین آندرسن نیاز به پرونده‌ای وجود دارد که تهیه آن تخصصی، وقت‌گیر و هزینه‌بر است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد در این زمینه به نویسندگان و فعالان ادبیات کودک و نوجوان کمک کنیم.

وی فرایند انتخاب نویسندگان برای تشکل پرونده را مبتنی بر تعامل و مشارکت و هم‌فکری نهادهای فعال کتاب کودک و نوجوان توصیف کرد و گفت: ما برای این‌که در این کار فعالیت خوبی داشته باشیم، اول باید به فهرست مناسبی برسیم؛ اما قبل از آن باید درباره ویژگی‌های پرونده‌های بین‌المللی و شاخص‌ها و معیارهای افراد شایسته معرفی بحث می‌شد، برای همین در چند نشست با حضور نمایندگان نهادهای غیردولتی و تخصصی ادبیات کودک و نوجوان درباره این موضوع بحث شد و قرار شد برای رسیدن به فهرست مناسب از نهادهای دولتی و غیردولتی که امکان معرفی نامزد به نهادهای بین‌المللی را دارند، دعوت به همکاری کنیم.

به گفته حیدری، برای این موضوع با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان مکاتبه و از آنان درخواست کردیم، فهرست ۱۰ نفره از نویسندگان را ارائه کنند. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ضمن استقبال از این حرکت فهرستی ارائه نکرد زیرا موسسه‌ای ترویجی و پژوهشی است و با شورا و انجمن تفاوت دارد. اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فهرست مربیان برگزیده کانون در جوایز مهم داخلی و  هم‌چنین سه نهاد دیگر فهرست‌های‌شان را  ارایه کردند. فصل‌نامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان برای تدوین دقیق پرونده‌ها به همکاری دعوت شد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، تشکیل پرونده برای  نویسندگان فاقد پرونده را در اولویت دانست و متذکر شد: بنا بوده در این فهرست فقط افرادی معرفی شوند که تا کنون پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل نشده  است و  قبلاً به جوایز ادبی جهانی معرفی نشدند. از این‌رو  بزرگانی مثل هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحماندوست، احمدرضا احمدی، جمشیدخانیان، فرهاد حسن‌زاده و ... از جمله  نویسندگان ایرانی راه یافته به جوایزه جهانی هستند و در نهادهایی مانند کانون پرورش فکری، شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک برایشان پرونده تدوین شده است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که برخی از این بزرگان باز هم به عنوان نامزد دریافت جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان معرفی شوند، در این صورت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی تصحیح و تکمیل پرونده‌ آن‌ها را دارد. هم‌چنین به خواست علی‌اصغر سیدآبادی نام ایشان از این فهرست حذف شد؛ به رغم‌ اینکه نام‌شان در میان فهرست‌های مجامع ادبی کودک و نوجوان بود. پرونده متشکل از زندگی‌نامه تحلیلی، فهرست آثار و فعالیت‌ها، کتابش‌ناسی، مرور و نقد آثار و کتاب‌ها است.

بر اساس این گزارش، شورای کتاب کودک امکان معرفی نامزد برای جایزه‌ هانس‌کریستین آندرسن و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک برای جایزه آسترید لیندگرن امکان معرفی نامزد دارند.

کد خبر 4455752 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: انصراف از کاندیداتوری جایزه آسترید لیندگرن کتاب و کتابخوانی ادبیات ترجمه ادبیات جهان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هفته کتاب میراث فرهنگی معرفی کتاب گردشگری رونمایی کتاب ادبیات داستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازار نشر جایزه ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۱۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

پوریا جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط بین نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها ی کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر وشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

گفتنی است این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 6094092

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • بحران ادبیات داریم
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان