Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:34:37 GMT

راه دشوار شهردار تهران

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۵۱۷۸

راه دشوار شهردار تهران

تهران- ایرنا- واقعیت آن است که کار حناچی آسان نیست و او وارث مشکلات تهران و مدیریت شهری آن است که در طول نزدیک به دو سال گذشته به سبب تغییرات مدیریتی و شرایط کشور چندان فرصتی برای رسیدگی، تمشیت و تدبیر آنها فراهم نبوده است.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حسین ایمانی جاجرمی جامعه شناس، آورده است: در روز سه‌شنبه 22 آبان در انتخاب میان دو نفر نامزد نهایی تصدی سمت شهردار تهران، یعنی آقایان آخوندی و حناچی، نصف به علاوه یک نفر از اعضای شورای شهر تهران، با رأی خود صندلی شهرداری تهران را به حناچی دادند تا سکان کشتی نه چندان آرام مدیریت شهری پایتخت را به دست گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شاید اعضای شورای شهر دوست داشتند تا اولین شهردار انتخابی‌شان یعنی آقای نجفی تا پایان دوره 4 ساله شورا به کار خود ادامه می‌داد و شورا و شهر درگیر تنش‌ها و هزینه‌های انتخاب دوباره شهردار نمی‌شد اما دست بر قضا آقای افشانی دومین شهردار انتخابی شورا هم به سبب اجرای قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان به کناره‌گیری اجباری تن در داد و بدین ترتیب کار به سومین انتخاب در کمتر از دو سال کشید. واقعیت آن است که کار حناچی آسان نیست و او وارث مشکلات تهران و مدیریت شهری آن است که در طول نزدیک به دو سال گذشته به سبب تغییرات مدیریتی و شرایط کشور چندان فرصتی برای رسیدگی، تمشیت و تدبیر آنها فراهم نبوده است.

از سوی دیگر با توجه به سقف زمانی 4 ساله فعالیت شورای شهر فرصت کافی برای تغییرات گسترده و استقرار نظام مطلوب مدیریتی شهردار جدید وجود ندارد. اما از همه این‌ها گذشته به نظر می‌رسد مهترین چالش پیش رو برای شهردار و شورای شهر، مسأله کارآمدی مدیریت شهری و ظرفیت و توان آن برای ارائه خدمات مؤثر به شهروندان است. تهران گرفتاری کم ندارد، تأمین درآمدهای پایدار، مدیریت منطقه‌ای کلانشهر تهران، رعایت حق به شهر شهروندان، کیفیت پایین محیط زیست، سهم اندک حمل و نقل عمومی، تصور عمومی از فساد سازمانی و...تهرانی‌ها انتظار داشته و دارند که نمایندگان‌شان در شورای شهر و شهردار انتخابی شان، عملکردی شفاف، کارآ، عادلانه و عاری از فساد برای تأمین خدمات و مدیریت خردمندانه شهر داشته باشند تا آنها نیز متقابلاً بر موجودی اعتماد به مدیریت شهری بیفزایند و یاور آن باشند.

در شرایط کنونی با توجه به مشکلات پیش آمده، از اعتماد کلانی که مردم در انتخابات سال 96 به لیست اصلاح‌طلبان نامزد عضویت در شورای شهر نشان دادند، به میزان قابل توجهی کاسته شده است. این در حالی است که سازمان‌های عمومی بویژه شهرداری بشدت نیازمند اعتماد عمومی برای موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌های خود هستند و بدون همراهی و مشارکت مردم، گره بسیاری از مشکلات شهر و شهرداری گشوده نخواهد شد.

برای مثال پرداخت عوارض شهری از سوی شهروندان بخش عمده‌ای از مسأله تأمین مالی شهرداری را حل خواهد کرد اما مردم زمانی با رضایت و میل این عوارض را به طور کامل و داوطلبانه پرداخت خواهند کرد که به مدیریت شهری اعتماد داشته باشند. دکتر حناچی به‌عنوان یک استاد دانشگاه و یک تکنوکرات با تجربه، که تخصص اصلی‌اش شهر و شهرسازی است و به مشارکت مردم باور دارد، از معدود چهره‌هایی است که می‌تواند در صورت هدایت شهرداری به سمت حل مشکلات واقعی شهر و کاستن از بار مشکلات شهروندان برود و اعتماد از دست رفته را جبران کند و مشوق مشارکت پرشور مردم در ششمین دوره انتخابات شورای شهر برای رأی دوباره به شورای حاضر باشد.

*منبع: روزنامه ایران،1397،8،23
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران شهرداري تهران اعتماد عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج گفت: شوراها از ارکان مهم تصمیم‌سازی و یکی از بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و نماد تجلی خرد جمعی هستند.

عمار ایزدیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز، اظهار کرد: بی‌تردید خدمتگزاری به همشهریان فرصت مغتنمی است، امیدوارم با نگاه مدبرانه اسباب رضایت خاطر آحاد مردم را فراهم کرده باشیم.

وی با بیان اینکه همراهی با شورا و شهرداری همراهی با مردم است، افزود: موظف هستیم در شورا برای رفاه حال عموم شهروندان از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: شورای شهر ناظر بر عملکرد شهرداری است و برای اجرای مصوبات خود باید در مقابل شورای شهر پاسخگو باشد تا انتظار شهروندان، مبنی بر ایجاد تحول در ساختار مدیریت شهری و بهبود عملکرد شهرداری در خدمت به مردم را محقق کند.

ایزدیار تصریح کرد: امید دارم در سایه همراهی مردم، مدیریت شورای دوره ششم شهر، مدیریت شهری و همراهی دستگاه‌های اجرایی، بتوانیم در تحقق شعار سال که با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید و مشارکت مردم» نامیده شده است گام‌های اجرایی برداریم؛ بنابراین هر دستگاهی باید وظایف خود را برای تحقق شعار سال به‌درستی انجام دهد.

کد خبر 748688

دیگر خبرها

  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز