Web Analytics Made Easy - Statcounter

خراسان شمالی- دکتر حمید یعقوبی گفت: اعتیاد از مصرف تفننی آغاز می‌شود که این موضوع باعث نگرانی ما از فراهم شدن زمینه اعتیاد برای جوانان در آینده است.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، دکتر حمید یعقوبی مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنگره پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین گفت: بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیش از سه سال است که در سطح مدیریت نظام جدی تر از قبل مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: برگزاری هر شش ماه یک بار جلسات پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور مقام معظم رهبری و روسای قوا و وزیران مربوطه، نشانگر اهمیت این موضوع در سطح ملیست.

یعقوبی با اشاره به اینکه شیوع اعتیاد در بین دانشجویان دارای خانه های مجردی و استیجاری، بیشتر است، تصریح کرد: دانشجویان مستقر در خوابگاه ها، نیز بیشتر از دانشجویان بومی دچار این پدیده می شوند.

وی با بیان اینکه اعتیاد از مصرف تفننی آغاز می شود، گفت: این موضوع باعث نگرانی ما ازفراهم شدن زمینه اعتیاد برای جوانان در آینده است.

مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور ادامه داد: این نوع مصارف در بین دانشجویان پسر بیشتراز دختران بوده، اما همین درصد کم آمار در بین دختران به دلیل آسیب پذیری بیشتر نسبت به پسران بسیار خطرناک است.

یعقوبی با بیان اینکه رویکرد ترس افزایی و وحشتناک جلوه دادن مصرف مواد در بین دانشجویان یک رویکرد شکست خورده است گفت: اولین مرحله ی اعتیاد ایجاد اثرات مثبت و لذت بخشی به مصرف کننده است و دردها و رنج های ناشی از مصرف مواد بلا فاصله دیده نمی شوند و به عبارت لذت مواد مخدر آنی و رنج مواد مخدر آتی است ؛ واستفاده از جملاتی مانند اینکه اعتیاد بلای خانمان سوز است به هیچ وجه در دانشگاه ها اثربخش نخواهد بود.

مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، همباشی را یکی دیگر از پدیده های خطرناک بعنوان آسیب اجتماعی عنوان کرد و افزود: همباشی به اشتباه ازدواج سفید خوانده می شود، دختر و پسرانی که بدون پیوند شرعی، قانونی و اغلب بدون پیوندعرفی و اطلاع خانواده ها اصطلاحا زیر یک سقف زندگی می کنند و متاسفانه در بین جوانان نگرش مثبتی به این پدیده دیده شده و آن را یک راه حل می دانند.

وی تصریح کرد: امروزه با آشنایی گسترده قبل از خواستگاری و گاها بدون اطلاع والدین روبه رو هستیم که دختر و پسر بدون درنظر گرفتن طبقه اجتماعی و فرهنگی با هم ازدواج کرده و بیشتر این ازدواجها منجر به طلاق می شود.

یعقوبی با اشاره به شیوه های ازدواج در صد سال اخیر افزود: در گذشته ازدواج هایی بدون دخالت زوجین و اختیارات وسیع خانوادها مواجه بودیم اما در سالهای اخیر در موضوع همسرگزینی نقش جوانان بیشتر از خانواده ها شده است.

وی با تاکید بر پذیرفتن این آسیب به عنوان بخشی از الگوهای دنبال شونده توسط جمعی از جوانان گفت: تا زمانی که این پدیده را به رسمیت نشناسیم نمیتوانیم برای پیشگیری و مقابله با آن قدمی برداریم..

این مسئول افزود: مشکلات دختر و پسر به دلیل عدم آموزش نکات برقراری ارتباط با جنس مخالف و همسرگزینی از سوی خانواده ها و جامعه است.

وی در پایان گفت: متولیان مذهبی ،فرهنگی و اجتماعی جامعه باید بدون بحث در درست و غلط بودن آسیب، آن را به عنوان الگو بخشی ار این جامعه بپذیرند تا بتوانند از آن جلو گیری کنند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ازدواج جوانان اعتیاد خانه های مجردی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

به گزارش قدس خراسان، محسن مه آبادی عنوان کرد: حدود ۱۰۰ معتاد متجاهر طی بهمن و اسفند ماه پارسال در این شهرستان جمع‌آوری شد که مردان این گروه به کمپ ماده ۱۶ واقع در شهرستان و زن‌ها نیز به مرکز نگهداری و بازپروری مربوطه در مشهد منتقل شده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به اثرات مثبت این اقدام، جمع‌آوری دیگر معتادان متجاهر شهرستان با افزوده شدن ظرفیت نگهداری از این مددجویان در چناران طی سال جاری ادامه خواهد یافت.
فرماندار چناران گفت: اعتیاد و طلاق عمده آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان بوده که برای کاهش آسیب‌های آن‌ها برنامه‌ریزی و اقداماتی صورت گرفته است.
مه آبادی بر جمع‌آوری و رصد اطلاعات رخدادهای مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در چناران به وسیله دستگاه‌های متولی تأکید کرد و گفت: رصد و توجه به جمعیت دانش‌آموزانی که در سنین کم ازدواج کرده و توانایی زندگی مشترک ندارند از برنامه‌های آموزش و پرورش برای بررسی مسأله آسیب طلاق در خصوص این گونه پیوندهای زناشویی است.
وی با بیان این که شهرستان گلبهار دفترخانه ثبت طلاق ندارد گفت: زوجین این شهرستان برای ثبت طلاق به چناران می‌آیند لذا به نظر می‌رسد آمار طلاق در چناران کمتر از میزان ثبت شده فعلی است و همین موضوع ایجاب می‌کند که مجوز تأسیس دفتر طلاق در گلبهار نیز صادر شود.
فرماندار چناران گفت: نهادهای متولی موضوع ازدواج و مرتبط با مسأله طلاق از جمله ورزش و جوانان، بهزیستی و آموزش و پرورش کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌های زندگی برای جوانان در دوره‌های "قبل از ازدواج"، در دوره عقد و پس از آغاز زندگی مشترک ترتیب می‌دهند.
مه آبادی افزود: تلاش می‌شود سازمان‌های مردم نهاد در حوزه حمایت از خانواده و مشاوره ازدواج در شهرستان فعال شود و حتی از این ظرفیت مردمی در دیگر حوزه‌ها مانند اشتغال جوانان و تسهیلگری در راه‌اندازی کسب و کارها بهره بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی
  • فواید و مضرات سشوار برای مو