Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@06:45:28 GMT

«امین فقیری»، بخشی از تاریخ فرهنگی شیراز است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۸۱۴۴

«امین فقیری»، بخشی از تاریخ فرهنگی شیراز است

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در آیین نکوداشت امین فقیری نویسنده شیرازی گفت: شیراز مدیون امین فقیری است چرا که از سویی او با آثارش فرهنگ، تاریخ و خاطره هایمان را ماندگار ساخته و از دیگر سوی، خود بخشی از تاریخ فرهنگی شیراز می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، کوروش کمالی سروستانی ظهر امروز (۲۴ آبان ماه) در آیین نکوداشت استاد امین فقیری در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در مورد شخصیت این چهره ادبی استان اظهار کرد: با توده ای سفید از موهایی که روزگارانی به رنگ شبقی رخشان می نمود و با پشتی خمیده از دانسته های بسیاری که نشان از روزگار سپری شده عمری گرانبهاست؛ با لبخندی که دیرآشنای چهره همیشه مهربان و آرام اوست؛ و نگاهی نافذ و اندیشه ای مصمم بر خوان دست نگاشته هایی می نشیند که تاریخ روزگارانش را و آمال مردمانش را به تصویر  کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه فقیری به گواه سخنانش آن قدر کتاب خوانده  که همه  مفاهیم کتاب ها در ذهنش به هم ریخته است، تصریح کرد: اما از میان همه آن ها «جنگ و صلح» لئو تولستوی،  «گور به گور» ویلیام فاکنر، «خوشه های خشم» جان اشتاین بک، «تراژدی آمریکا» تئودور درایزر، «اتحادیه ابلهان» جان کندی تول، «ناتور دشت» جی دی سالینجر و «کافکا در ساحل» موراکامی را بیش تر می پسندد؛ به«جای خالی سلوچ محمود دولت آبادی و «رود راوی» ابوتراب خسروی عشق می ورزد و «ارکستر شبانه چوب ها»ی رضا قاسمی و «سنگ صبور» صادق چوبک را در خور تامل می داند.

 

کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: تامل در پسندهایش حکایتگر آن است که او پایبند به حماسه سمبلیک حرکت و کوششی است که در تقابل با خواسته های نوع انسانی و هویت شکل یافته جامعه روی می دهد؛ رنج ها و ناملایماتی که مردمان روزگارانش را به ستوه می آورد ، او را به تامل؛ تدبر و اندوه فرو می برد.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه فقیری هگل داستان را حماسه بورژوايی و جانشين حماسه عصر قهرمانی می داند و هدف آن را همانند هنر حماسی، باز كردن جهان در تماميت آن می خواند، افزود: با این باور در حقيقت داستان و روایات داستانی، نوعی از نثر زندگی است و راویان آن، همانانی هستند که تار و پود و ژرفای زندگی را در امتداد بیکرانه هاش، بازشناخته و به سهم خویش، به تصویر آن می نشینند، از این روست که هنگامی که امین فقیری داستان های دهکده پرملال را پی می ریزد؛ این داستان ها نمودار درد و رنج روستاییانی می شود که به سبب فقر فرهنگی و ناداری در رنج بودند، توصیف تنهایی و ملال روحی معلمان روستا و دشواری زندگی دهقانان به داستان هایش حال و هوایی شاعرانه و دقتی جامعه شناسانه می بخشد.

 

وی با بیان اینکه گویی داستان های حقیری بر اساس تقليدي از واقعيت آدمي و عادات و حالات بشري نوشته شده اند و به نحوي از آنها شالوده جامعه را در خود تصوير و منعكس می كنند، ابراز کرد: با چیره دستی و ظرافت خاصی به بیان داستان هایش می پردازد؛  گویی که در تمام صحنه های داستان حضور دارد و از آنجا که با مردمان روزگارانش همدردی می کند؛ گونه ای مرثیه و مویه را در قلم خویش پدیدار می سازد و این همه را با بهره بردن از اصطلاحات و کنایات و واژگان محلی رنگ و بویی خاص می بخشد چونان که در پهنایی ممتد از واژگان و کلمات و عبارات در شمار ادبیات اقلیمی این سرزمین خوش می نشیند.

 

کمالی سروستانی با بیان اینکه این نویسنده شیرازی با باور بدین امر که رسالت راستين ادبيات، برانگيختن مردم به آگاه شدن از خويشتن خويش است، تأکید کرد: ناگزیر از مردمی کردن ادبیاتیم؛ اين همگان پسندي اما توامان با تراش خوردگي لفظ و زبان و عبارت و فکر و معناست. بدان گونه که پندارهای اصيل، در برترين سطح، با زبانی دلنشین و خلق تصاویری ملموس و دریافت شدنی بر لوح کاغذین سطور هم کیشی پیشه کنند و به عميق ترين ريشه هاي احساس و انديشه آدمي راه يابند تا مرهمی باشند بر آنچه که در وانفسای عزلت و تلخی، آدمیان را پدیدار می شود.

 

وی بیان کرد: امین اما از جمله راویانی است که به شایستگی توانسته است معيارهاي ويژه خود را به جهان داستان ارائه دهد؛ معيارهایی که در قوسی صعودی از درون جامعه و محيط پیرامونی اش برخاسته است همگام با تكنيك هایي رئالیستی که خاص اوست، تنوع و تعدد شاخصه های زبانی و ادبی او با مضامینی از جمله فقر و گرسنگی، مناسبات زندگی در شرایط نابسامان اجتماعی، مصائب پایان ناپذیر مردم ستم دیده و رنج کشیده روستایی و تقابل سنت و تجدد، درونمایه آثار اوست و او با پناه جستن به این همه و چنگ زدن به آرزوی دیرینه بشر مبنی بر رستگاری مدام، در خلق آثارش خوش درخشیده است.

 

مدیر مرکز استاد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه فقیری در جهان معنایی اش، پدیده ها رنگ و لعاب زندگی پیدا می کنند، سبز می شوند و می رویند چرا که در تجربه زیستی او، حرکت، شوق و امید، رودی است جوشان که پایان نمی پذیرد و انکار نمی شناسد، گفت: امین فقیری شادمانگی را برای همگان به آرزو می نشیند، کوشش بسیار او با خامة جان بر طومار کتاب هایش، گواه این مدعاست. با او تجربه زیستن را از لونی دیگر می توان رقم زد، می توان با او تا فراسوی آمال ها و دغدغه های انسانی بال گشود و با درک رنج تا اوج شادمانگی پیش تاخت... . گویی آرزوهای مردمانش را زیسته است. اندوهشان را و بافه رنجشان را برنمی تابد و در پرند رنگ رنگ مهربانی هایش، زلال عشق را و محبت را، برای همگان به آرزو می نشیند. چنین است که در کوله بار عمرش، ره توشه عشق می یابیم و جاری مهر.

 

وی متذکر شد: شیراز مدیون امین فقیری است چرا که از سویی او با آثارش فرهنگ، تاریخ و خاطره هایمان را ماندگار ساخته  و از دیگر سوی، خود بخشی از تاریخ فرهنگی شیراز می شود؛ بر ماست که جایگاه ارجمندش را قدر نهیم و به قدر همّت و وسع خویش در پاسداشتش بکوشیم.

 

 

پایان پیام/588

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته کتاب و کتابخوانی تبریز ۲۰۱۸ اردبیل خوزستان شیراز استان همدان مهدویت نهم ربیع الاول زعفران فرهنگ و ادبیات تجلیل از نویسندگان کتاب امین فقیری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۸۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود

ایسنا/هرمزگان مدیر سابق مرکز اسلامی استان هرمزگان گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید تمام ارکان جامعه اسلامی مشارکت کنند. نه شیعه و نه اهل سنت به تنهایی نمی‌توانند به این مهم دست پیدا کنند؛ بلکه باید با اتحاد برای تحقق این تمدن تلاش کرد.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه خود که در سالن جلسات حوزه علمیه بانوان برگزار شد، با ذکر این نکته که مسلمان باید بلند بیندیشد، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید حامی و پشتیبان یکدیگر باشند؛ اما متاسفانه امروز در مسئله غزه شاهد رفتاری غیر از این هستیم.

مدیر اسبق مرکز اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: هموارسازی مسیر برای عینت‌بخشی به وحدت موجود در استان هرمزگان از جمله اصول اساسی برنامه‌هایم در مرکز اسلامی بود.

در استان هرمزگان بیش از ۲۰ حوزه علمیه شیعه و حدود ۵۰ مدرسه دینی اهل سنت داریم که در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و خدماتی فعالیت‌ می‌کنند.

وی، با اشاره به گستردگی فعالیت مرکز اسلامی، عنوان کرد:این مرکز در حوزه مساجد مانند مرکز رسیدکی به امور مساجد و در حوزه مدارس دینی مانند حوزه علمیه و مرکز خدمات فعالیت می‌کند که نشان دهنده حجم فعالیت‌ها است.

حجت‌الاسلام باوقار منشاء اختلاف را جهل دانست و اظهار کرد: اختلاف باعث عدم تحقق اهداف جامعه اسلامی خواهد شد و همین امر باعث شکست جبهه اسلام می‌شود به همین جهت باید وحدت اسلامی را عینیت بخشید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی ایفای نقش می‌کند
  • امیر جدیدی بازیگر فیلم فرانسوی شد
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • سیمینی که دانشور بود
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود