چه شد که تتلو و کلاه مخملی ها و اهالی موسیقی زیرزمینی وارد انتخابات شدند؟
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۶۶۷۷
ساعت24-عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: تعارضی در وضعیت سیاسی ایران به وضوح دیده میشود و بر وضع فرهنگ عمومی جامعه اثرگذار است. تعارضی که نطفه آن از ابتدای انقلاب وجود داشت ولی به عللی ظهور و بروز پیدا نمیکرد زیرا دو سوی تعارض امروز در آن زمان با یکدیگر همسو بودند ولی با گذشت زمان میان دوسویه ماجرا یعنی فرهنگ عمومی و خواست رسمی شکاف افتاد و اکنون به وضع ناپایداری رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ریشه این تعارض در مفهوم جمهوریت و اتکای به آرای عمومی و همزمان پذیرش نقش هدایتگری برای حکومت است. در واقع از یک سو مردم را نیازمند هدایت دانسته و متولیان حکومت خود را مقام هدایتگر این مردم میدانند و از سوی دیگر حداقل بخشی از این متولیان از طریق رأیگیری و انتخابات عهدهدار این وظیفه میشوند. این یک تعارض آشکار است. هیچ مجموعه هدایتگری براساس رای کسانی که نیازمند هدایت شدن هستند در مصدر کار قرار نمیگیرد. ولی اوایل انقلاب این تعارض خود را نشان نمیداد چراکه اکثریت قاطع مردم از فرهنگ و آموزههایی طرفداری میکردند که ساختار رسمی نیز آنها را میپذیرفت به رسمیت میشناخت ولی از هنگامی که میان اینها فاصله افتاد، این تناقض خود را آشکار کرد. چگونه؟
در مرحله اول شورای نگهبان سعی کرد با نظارت استصوابی اجازه ندهد که افرادی مغایر با گزارههای فرهنگ رسمی وارد انتخابات شوند ولی این شورا در عمل با مشکل مواجه شد. زیرا به وضوح دید که نمیتوان دایره را آن قدر تنگ کرد که نامزدهای نهایی آن قدر محدود باشند که عملا مفهوم انتخابات و رقابت را بلاموضوع کنند. به همین علت همواره و برخلاف خواست اولیهاش مجبور میشد که فیلتر را کمی گشادتر بگیرد. پیش از 1376 و شاید پیش از 1372 این مشکل نبود لذا انتخابات عموما یک سویه بود چون نامزد مورد حمایت ساخت رسمی از سوی مردم هم پذیرفته میشد. ولی از سال 1376 به بعد قضیه فرق کرد و حتی تا حدی معکوس شد و کسانی وارد این عرصه شدند که مطابق میل شورای نگهبان و ساخت رسمی نبودند ولی گریزی هم از حضورشان نداشتند چون میخواستند انتخاباتی برگزار شود که حداقلی از استانداردهای یک انتخابات را داشته باشد. در نتیجه آنان به چیزی تن میدادند که در عمل آن را نمیپذیرفتند و این اولین نتیجه منفی از این واقعیت و اشکال ساختاری بود.
مشکل دوم از جای دیگری شروع شد. نامزدها برای کسب رأی مردم میکوشیدند و این کوشش امری طبیعی است و خلاف آن نامعقول است. بنابراین هر نامزدی باید دست به اقداماتی بزند که مردم به او رای بدهند و حکومت نیز باید مردم را به پای صندوق رای بیاورد زیرا اساس مشروعیت یا اعتبار حکومتهای امروز مبتنی بر میزان مشارکت و آرای مردم است. در این مرحله فضای رسانهای و صداوسیما باز میشود. قدری مناظره و گفتوگو و برنامههای فیلتر نشده، میگذارند. زنان به قول خودشان بدحجاب که همیشه در صداوسیما غایب هستند در اخبار و گزارشها به صف میشوند و... نامزدها نیز مطابق میل و فرهنگ مردم نظر میدهند. همان فرهنگی که از منظر ساخت رسمی به رسمیت شناخته نمیشود. از آنجا که در روز انتخابات به رای آنان نیاز جدی هست. این نیاز در حدی است که حتی برای کسب چند رای به سود نامزد اصولگرا که معمم هم هست با فردی مثل تتلو دیدار میکند یا جلسات انتخاباتی با کلاهمخملیها میگذارند. اولین سابقه این ماجرا نیز به انتخابات مجلس چهارم برمیگردد که در سال 1370 برگزار شد و اصولگرایان که اسب خود را برای قدرت زین کرده بودند، دست به دامن ورزشکاران شدند. ورزشکارانی که پس از انقلاب به کلی به حاشیه رفته بودند این بار به عنوان گروه مرجع سیاسی! وارد میدان شدند و رییس وقت سازمان تربیتبدنی از موقعیت خود استفاده کرد و آنان را به حمایت از لیست اصولگرایان واداشت. البته این معامله یکسویه نبود متقابلا آنان هم یک یا چند پله بالاتر رفتند.
در سال 1376 اصلاحطلبان پاتک زدند و این بار هنرمندان وارد میدان شدند. البته این ورود ابزاری نبود چون آنان در حمایت از آقای خاتمی صادق بودند. از اینجا به بعد است گروههایی که به لحاظ ساختار رسمی به رسمیت شناخته نمیشوند و حتی حاشیهای محسوب میشوند مثل گروههای موسیقی زیرزمینی نیز هنگام انتخابات وارد عرصه و مشغول اثرگذاری سیاسی میشوند و اوج آن دیدار با تتلو بود.
اکنون مشکلی که وجود دارد این است که فرهنگ رسمی در برابر فرهنگ غیررسمی به شدت ضعیف و حتی به لحاظ کمیت و کیفیت حاشیهای شده است. در حالی که متولیان حکومتی که باید رای بگیرند از مردمی میخواهند، رای بگیرند که اکثریت آنان نسبتی با فرهنگ رسمی ندارند لذا این متولیان در زمان انتخابات خود را با مردمی تطبیق میدهند که طرفدار فرهنگ غیررسمی و از نظر حکومت فرهنگ حاشیهای هستند. این فرآیند به علل گوناگون شدت گرفته و در حال اوجگیری است. فرهنگ عمومی جامعه در حال تسخیر شدن به دست فرهنگ غیررسمی و حاشیهای است و تقریبا فرهنگ رسمی را به حاشیه رانده است و در عین حال هنوز میخواهند براساس انتخابات؛ متولیان خود را از میان کسانی گزینش کنند که خواهان کسب رای از مردمی با این فرهنگ هستند. متولیانی که باید بیایند و این مردم را در جهت فرهنگ رسمی هدایت کنند! تداوم این تعارض غیرممکن است. به جایی میرسد که یا مردم هنگام انتخابات نامزد مطلوب خود را در جهت بازتاب دادن این فرهنگ پیدا نمیکنند یا آنکه آن قدر فیلتر شورای نگهبان باز میشود که نامزدهای بازتابدهنده این فرهنگ نیز میان نامزدها باشد. در این صورت دیگر خبری از متولیان هدایتگر نخواهد بود. آنچه قطعی است غیرممکن بودن تداوم این مسیر با چنین تضاد بزرگی است.
منبع: ساعت24
کلیدواژه: احمدی نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۶۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.
وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.
آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استانهای هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.
این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته میشود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویدادهای مختلف است.
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد