Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:30:01 GMT

چرا همه بیماری‌ها واکسن ندارند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۸۳۸۶

چرا همه بیماری‌ها واکسن ندارند؟

واکسن‌ از جمله بدیع‌ترین ابداعات بشر است که اگرچه برای سرکوب شماری از بیماری‌ها مفید بوده اما برخی از عوامل بیماری‌زا همچون H.I.V تاکنون موفق‌تر از سیستم ایمنی بدن انسان و حتی ترفندهای درمانیِ پیشرفته دانشمندان عمل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، برخی از بیماری‌های کشنده در جهان همچون فلج اطفال و آبله کاملا ریشه‌کن شده‌اند یا در مرحله نزدیک به ریشه‌کن شدن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند، برخی از انواع بیماری‌ها از قبیل مالاریا و H.I.V از جمله مواردی هستند که به رغم وجود فناوری‌های جدید همچون اصلاح ژنتیکی، محققان را سردرگم کرده‌اند.

همچنین اکنون بشر برای مقابله با بیماری‌هایی همچون سرخک، اوریون، سیاه سرفه و آبله مرغان به واکسن‌هایی مجهز است که تصورات را نسبت به آمار مرگ و میر تغییر داده‌ است. در قرن ۱۷ میلادی یک سوم از کودکان زیر پنج سال بر اثر بیماری جان خود را از دست می‌دادند که در حال حاضر و با وجود تولید واکسن این رقم در انگلیس به کمتر از یک درصد رسیده‌ است.

در کشورهای مناطق استوایی واکسن‌هایی تولید شده که با بیماری‌هایی همچون تب زرد، وبا، مننژیت و تب دنگی مقابله می‌کنند.

با این حال همچنان و به رغم تلاش‌های محققان در طول ۳۰ سال گذشته تولید واکسنی برای مقابله با بیماری ایدز موفقیت آمیز نبوده‌ است. همچنین واکسنی با کارآیی صددرصدی برای بیماری آنفلوآنزا تولید نشده‌ است و واکسنی برای مصونیت طولانی‌مدت در مقابل بیماری‌های سل و مالاریا نیز وجود ندارد.

واکسن‌ از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌های بشر در حوزه پزشکی است که همچون برخورداری از آب سالم، صابون، مواد ضد عفونی کننده و آنتی‌بیوتیک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در جهانی که بر پایه منطق استوار باشد هزینه کردن برای انجام تحقیقات به منظور تولید واکسن با تحقیقات دفاعی برابری می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، متخصصان در این مقاله تاکید دارند که در روند پیشرفت سریع در زمینه تولید واکسن، "کمبود سرمایه‌" مانعی جدی است. برای تولید یک واکسن به ۱۰ سال زمان و بیش از یک میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

علاوه بر این، موانع علمی نیز بر سر راه تولید واکسن وجود دارد. بیشتر واکسن‌ها از طریق تولید آنتی‌بادی‌هایی عمل می‌کنند که پروتئین‌های عامل بیماری را متوقف می‌سازند. درحالیکه ویروس‌ها دارای تعداد اندکی از پروتئین‌های هدف هستند در باکتری‌ها بیش از ۶۰۰۰ پروتئین و انگل وجود دارد و حتی برخی از ویروس‌های نسبتا کوچک از جمله H.I.V، آنفلوآنزا و هپاتیت C  به سرعت و پیش از آنکه آنتی‌بادی‌ها بتوانند آن‌ها را ردیابی کنند جهش پیدا می‌کند.     

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باکتری بيماري واکسن ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت مسلمین از مهمترین رهاوردهای اجتماعی حج است

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر سلیمی در مراسم طرح مودت مدیران کاروان های حج وزیارت قزوین که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزارشد گفت: مهمترین دستاورد حج برای حاجیان، آمرزش گناهان و تحول و دگرگونی برای آنها است.

مدیر حج وزیارت استان قزوین تصریح کرد: حج لبیک به دعوت و ندای حضرت ابراهیم (ع) است که پس از بنای بیت‌الله الحرام، هر سوار و پیاده‌ای را از هر گوشه عالم به ادای مناسک حج و زیارت کعبه فرا می‌خواند.

سلیمی خاطرنشان کرد: حج فریضه‌‏ای ویژه و منحصر به‌فرد و جامع در معارف الهی و در برگیرنده تمامی عبادات است.

وی خاطرنشان کرد: حج مانند زکات و خمس، عبادتی مالی، همچون نماز عبادتی بدنی و قولی، همچون جهاد عبادتی عملی و وجودی و همچون روزه عبادتی امساکی است

مدیر حج وزیارت استان قزوین عنوان کرد: نشانه عبودیت محض و خضوع و خشوع خالص در پیشگاه حضرت حق است، از این‌رو این عمل برآورنده مهم‌ترین آرزوی بشر، یعنی فلاح و رستگاری است.

سلیمی بیان کرد: در حج تمتع همه چیز به نیت افراد بستگی دارد و تمام مناسک حج نشانه‌ای است و رمزی دارد

وی ادامه د اد: هر عبادتی در شرایطی مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار می‌گیرد که انسان به قصد رضای خدا و رسیدن به قرب او انجام بدهد. در حقیقت خلوص نیت است که شرط قبولی عبادت و طاعت ما به حساب می‌آید و سایر اعمال ما را به طبع خود، ناب و خالصانه می‌کند

کد خبر 6092756

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • وحدت مسلمین از مهمترین رهاوردهای اجتماعی حج است
  • دست‌کم گرفته‌ شده همچون آلبرتو جیلاردینو؛ بقای جنوا در سری آ به راحتی تضمین شد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور