Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران گفت: در ۳۰ سال اخیر تحریم‌ها به شکل پررنگ‌تری جلوه کرده‌اند و ویژگی‌های نام برده سبب شده که نسل جدید تحریم‌ها بسیار موثرتر و هوشمندتر از نسل قبل تحریم‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو احسان خاندوزی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در روز دوم نشست مجمع اقتصاد فناوری نانو که ظهر امروز برگزار شد گفت: ما باید به فناوری ۲ نگاه ارتقاء و بقاء داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
امروزه در دنیا کمتر کشوری به فناوری بقا توجه کرده و همه کشور‌ها در حال شرکت در مسابقه فناوری برای ارتقاء هستند. در شرایط فعلی ایران باید نگاه فناوری برای بقا داشته باشد، زمانی که راجع به فناوری‌های نو صحبت می‌کنیم که نظام اجتماعی و حیاط جمعی اقتصادی ایران در حال تهدید است اگر شناخت ما از جوامع دقیقتر باشد پاسخ‌های بهتری نیز دریافت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: نسل جدید تحریم‌های ما با تحریم‌های گذشته بسیار متفاوت است. در تمام کتب و مقالات گذشته تحریم‌ها به عنوان ابزاری کارآمد برای تغییر سیاسی کشور تحریم شونده معنا شده اند و موفق‌ترین کشور در زمینه تحریم‌ها در نسل قبل کشور عراق بوده همچنین ما نیز در کشور خود شکست‌هایی داشته ایم، نسل جدید تحریم‌ها تکیه داده شده بر عنصر‌های کلیدی مانند اقتصاد جهانی و فناوری‌های جدید ارتباطی (اطلاعاتی و مبادلات اقتصادی) هستند.

خاندوزی همچنین افزود: در ۳۰ سال اخیر تحریم‌ها به شکل پررنگ تری جلوه کرده اند و ویژگی‌های نام برده سبب شده که نسل جدید تحریم‌ها بسیار موثرتر، کارآمدتر و هوشمندتر از نسل قبل تحریم‌ها باشد که اگر یک نظام سیاسی، اقتصادی متوجه این نکته بزرگ نباشند و به بهانه راه برون رفت از مساله تحریم‌ها به فعالیت‌های دیگر مشغول شوند دچار شکست می‌شوند این در حالی است که تحریم‌ها نظام‌های مالی و اطلاعات اقتصادی هستند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در خصوص کتاب هنر تحریم‌ها تصریح کرد: این کتاب به فهم بیشتر افراد در زمینه تحریم‌ها کمک می‌کند و نکته قابل توجه در این کتاب این است که تحریم کردن یک هنر پویا محسوب می‌شود بنابراین پاسخ‌های یکسانی ندارد و مستلزم این است که در نظام حکمرانی هر کشور یک مرجع کاملا متمرکز برای مشاهده بازی بین تحریم کننده و تحریم شونده وجود داشته باشد و رفتار آن‌ها را مدیریت، کنترل و پایش کند و ویژگی مهم تحریم کننده‌ها در این کتاب، انگشت گذاشتن بر نقاط دردناک کشور تحریم شونده است و فعالیت کشور تحریم شونده مقاوم‌تر شدن در مقابل این درد‌ها است. همچنین نکات بسیار خوبی از دوره‌های قبل تحریم‌ها و تاثیرات کشور‌ها و رفتار کشور ایران نیز بیان شده است.

وی همچنین اظهار کرد: نظام حکمرانی ایران به برخی از نکات در زمینه تحریم‌ها توجه نکرده، اما برخی از کشور‌ها که به اهمیت اطلاعات مالی و اقتصادی پی برده اند زمینه‌های اطلاعات مالی و اقتصادی خود را تقویت و مستقل کرده اند که اگر در شرایط تحریم قرار گرفته اند بتوانند از ابزار تحریمی استفاده کنند همچنین توانسته اند حاشیه امن برای کشور خود ایجاد کنند که نشان از این است که متوجه شدند حکمرانی، امپراتوری، نوع نبردها، رنج‌ها در لایه اقتصادی و شبکه‌های اطلاعاتی و مالی متمرکز رخ می‌دهد.

اگر ایران بخواهد در نظام اطلاعات مالی و فناوری نوین اقتصادی، شبکه تبادل اطلاعات، ارتباطات در تحریم‌ها موفق شود باید این امکان را نیز در کشور فراهم کند، اما متاسفانه ما در کشور با ضعف و ناتوانی و حکمرانی داخلی مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت: امروز دنیا برپایه اطلاعات است و هر چه اطلاعات قوی‌تر باشد حکمرانی نیز هدفمندتر انجام می‌شود در حالی که کشور ما در حکمرانی داخلی نیز ضعیف است و نمی‌داند که شهروندان در این زمینه بسیار موثر هستند و باید برای آنهان شفافیت‌هایی را ایجاد کنند که سبب ناکارآمدی در زمینه‌های (یارانه، مالیات و حمایت شده است). حکمرانی که می‌خواهد کشور بهتری داشته باشد باید نظام اطلاعات اقتصادی قوی نیز در کشور داشته باشد.

خاندوزی در خصوص تحریم‌های دوره‌های قبل گفت: دوره گذشته تحریم‌ها به لحاظ حقوق بین الملل با پشتوانه سنگین و با قطعنامه رسمی از سازمان بین الملل اروپا بود، اما تکنولوژی جدید در حوزه تحریم‌ها به رییس جمهور آمریکا اجازه نمی‌دهد که به پشتوانه حقوق بین المللی فشار‌هایی را وارد کند.

وی در ادامه در خصوص ضعف‌های کشور ایران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی کشور ما متاسفانه هنوز فناوری‌های نو (بلاک چین، رمزنگاری جدید) را انکار می‌کند. در صورتی که اروپا در سال ۲۰۱۸ برای بانک مرکزی خود مصوب کرده که باید فناوری‌های نو را به جای مقاومت به رسمیت بشناسد و در حوزه اقتصاد نیز اقتصاددانان ما با تغییر نظام حکمرانی نیز مخالف هستند.

خاندوزی همچنین افزود: ما باید از بازارزدگی دوری و در زمینه سیاستگذاری دقت کنیم. همچنین در حوزه فناوری ایراداتی وجود دارد که طی ۱۲ سال نیز در بخش اقتصاد به مقیاس توجه نشده و خواهش من این است که در حوزه فناوری به مقایس نیز توجه شود. ما باید از اقتصاد مقیاس استفاده کنیم، زیرا که به مسوولین تمرکز می‌دهد.

وی با اشاره به حمایت از فناوری‌ها در کشور تصریح کرد: فناوری برشی از دیگر حوزه‌ها است. اما اینکه نانو نباید به سیاست تبدیل شود باید به سراغ بخش‌های پیشرو و تقویت آن‌ها برویم.

وی در ادامه گفت: اگر ما به ناچار از رانت اقتصادی در کشور استفاده می‌کنیم باید رانت را به صورت مولد بدهیم و از سیاستمدار درخواست کنیم که موضع خود را در زمینه حمایت از این رانت مشخص کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خاندوزی دانشگاه علامه حکمرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور صبح امروز در حسینیه امام خمینی (ره) به مناسبت هفته کار و کارگر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد.

اهم بیانات رهبر معظم انقلاب را در ادامه می خوانید؛

*رکن جهش تولید، کارگر است؛ با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

* تبیین زمینه‌های حضور و مشارکت مردم در تولید وظیفه مهم مسئولین است.

*هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آنها تبعیت کند. معلوم است که نظام اسلامی، غیرت اسلامی و ملت بزرگ و با سابقه اسلامی محال است که تسلیم چنین زورگویی شود.

این خبر تکمیل می شود...

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898997

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!