Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@03:29:31 GMT

آلودگی هوا معلولیت ذهنی را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۴۴۳۷

آلودگی هوا معلولیت ذهنی را افزایش می‌دهد

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدیدی دریافتند امکان ابتلا به معلولیت ذهنی در کودکانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر است.

به گزارش یورک‌الرت، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد کودکان انگلیسی دارای معلولیت ذهنی، بیش از همسالان خود، در نواحی دارای آلودگی هوا ساکن بوده‌اند.

یافته‌های این پژوهش، از تحلیل داده‌های مربوط به بیش از ۱۸ هزار کودک انگلیسی به دست آمد که در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به دنیا آمده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این بررسی نشان داد کودکان مبتلا به معلولیت‌های ذهنی که در این سال‌ها متولد شده‌اند، ۳۳ درصد بیشتر در مناطق آلوده به ذرات دیزلی، ۳۰ درصد بیشتر در مناطق آلوده به اکسید نیتروژن، ۳۰ درصد بیشتر در مناطق آلوده به مونوکسید کربن و ۱۷ درصد بیشتر در نواحی گوگرد دی‌اکسید زندگی کرده‌اند.

به گفته پژوهشگران، معلولیت ذهنی در میان کودکان ساکن در مناطقی که از نظر اقتصادی محروم هستند و سطوح بالاتری از آلودگی هوا دارند، بیشتر است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند مانع رشد شناختی شود و خطر ابتلا به معلولیت ذهنی را افزایش دهد.

دکتر "اریک امرسون" (Eric Emerson)، استاد "دانشگاه سیدنی" (USYD) استرالیا گفت: افراد مبتلا به معلولیت ذهنی، از سلامت کمتری برخوردار هستند و زودتر از موعد از دنیا می‌روند. این پژوهش، به درک ما در مورد این موضوع کمک می‌کند و آنچه باید در این باره بدانیم در اختیارمان می‌گذارد.

این پژوهش، در مجله "Journal of Intellectual Disability Research" به چاپ رسید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری آلودگی هوا معلولیت ذهنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، به گفته محققان، نوع کاری که در طول زندگی انجام می‌دهید بر احتمال ابتلای شما به زوال عقل در آینده تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که مشاغل معمولی یا تکراری‌تری دارند- کارهایی که می‌توان بدون درگیری ذهنی بالایی انجام داد- ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به اختلال شناختی پس از ۷۰ سالگی قرار دارند.

از سوی دیگر، محققان می‌گویند افرادی که شغل‌شان در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان دارای محرک‌های شناختی است، ممکن است بعداً با کاهش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی مواجه باشند.

«ترین هولت ادوین»، محقق ارشد، گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد محرک‌های شناختی شغلی پایین با خطر بالاتر و زودتر اختلال شناختی مرتبط است.»

برای این مطالعه، محققان سلامت شناختی کار و زندگی ۷۰۰۳ نفر در نروژ را بررسی کردند که نشان دهنده ۳۰۵ نوع شغل منحصر به فرد بود.

محققان مشاغل را با استفاده از مقیاس شدت کار معمول (RTI) امتیاز دادند. کارهای روتین آنهایی هستند که از نظر شناختی کمترین چالش را دارند. چنین مشاغلی اغلب به سرعت و دقت نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که این وظایف تکراری هستند، ممکن است به دخالت ذهنی کمتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به کار در کارخانه، بایگانی و حسابداری اشاره کرد.

کارهای غیر معمول - که درجات RTI پایین‌تری به آنها اختصاص داده شد - به دخالت شناختی بیشتری نیاز دارند. آنها شامل چالش‌های جدید منظمی هستند که ممکن است به تحلیل، خلاقیت یا تفسیر استراتژیک اطلاعات خام نیاز داشته باشند.

برخی از این مشاغل ممکن است بین فردی باشند، جایی که کارگر باید دائماً درگیر، مربیگری و تشویق دیگران باشد. نمونه‌هایی از کارهای غیر معمول شامل برنامه نویسی کامپیوتر و روابط عمومی است.

از بین افراد گروه RTI بالا، ۴۲ درصد در سن ۷۰ سالگی با اختلال شناختی تشخیص داده شدند در حالی که ۲۷ درصد در گروه RTI پایین مبتلا به اختلال شناختی تشخیص داده شدند.

ادوین افزود: «یافته‌های این مطالعه با نشان دادن اینکه توانایی‌های شناختی که از طریق تحصیل و شغل در جوانی و میانسالی به دست می‌آیند، به نظر می‌رسد در برابر تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی مرتبط با سن انعطاف‌پذیری دارند، از این فرضیه حمایت می‌کنند».

نورون‌های جدید با درگیر شدن در فعالیت عصبی فیزیولوژیکی مرتبط با تجربیات یادگیری جدید و چالش برانگیز برای زنده ماندن تحریک می‌شوند. رافنسون به MNT گفت: بنابراین، کار محرک شناختی می‌تواند فعالیت عصبی را تقویت کند و به حفظ یک مغز مناسب سالم کند.

کد خبر 6088227

دیگر خبرها

  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است
  • ۹۸ درصد رانندگان تبریز قانونمند هستند
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان