Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@05:10:58 GMT

با این روش بر کم فشاری خون غلبه کنید

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۶۰۲۴

با این روش بر کم فشاری خون غلبه کنید

سلامت :توصیه می‌شود افرادی که با نوسانات دائمی فشارخون مواجه هستند، فشارخون خود را تحت کنترل داشته باشند تا با کوچک‌ترین تغییری به پزشک مراجعه کنند. اما در این میان فشارخون پایین نیز همانند فشارخون بالا مشکل‌ساز است.

فشارخون بسیاری از زنان جوان پایین است. بیشینه یا ماکزیموم فشار برخی از آن‌ها بین ده تا ۱۱ و حتی کمتر است؛ البته این موضوع نباید باعث نگرانی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوارض فشارخون پایین را می‌توان در مواردی مانند سرگیجه، منگی، سستی و بی‌حالی دانست. گاهی اوقات عوارض شدیدتر می‌شود که مراجعه به پزشک را ضروری می‌سازد.

فشار پایین چندان نگران‌کننده نیست

فشارخون پایین ممکن است منشأ وراثتی داشته باشد، اما بیشتر زنان جوان بلندقد و لاغر را درگیر می‌کند. از دیگر عواملی که می‌توان برای فشارخون پایین ذکر کرد، استفاده از دارویی خاص است. خستگی و استرس نیز ممکن است بر فشارخون تاثیر داشته باشد.

فشارخون پایین در شرایط و موارد زیر نگران‌کننده نیست

۱ـ در روز‌های مختلف فشارخون تغییر قابل‌توجهی نکند، زیرا بدن ثبات را ترجیح می‌دهد و بالا و پایین‌شدن فشارخون را بسختی تحمل می‌کند.

۲ـ فشارخون دچار سقوط ناگهانی نشود و بیشینه فشارخون (سیستولیک) به پنج یا شش نرسد. در واقع، با این میزان فشارخون، قلب نمی‌تواند بدرستی به تمام بخش‌های بدن خون‌رسانی کند و در چنین وضعی بیشترین آسیب را مغز می‌بیند. این وضع خطرناک اغلب به دنبال خونریزی‌های شدید یا شوک حساسیتی بروز پیدا می‌کند.

سرگیجه و بی‌حالی هنگام فشارخون پایین

از مهم‌ترین عوارض فشارخون پایین سرگیجه، منگی، سستی و بی‌حالی است. هنوز دلیلی قطعی و روشن برای این امر به اثبات نرسیده است. عوامل متعددی از جمله محیط بسیار گرم، ایستادن طولانی، استرس و خستگی باعث بروز چنین وضعی می‌شود.

به همین دلیل گاهی اوقات حضور در یک فروشگاه بزرگ و شلوغ ممکن است به افت فشارخون منجر شود؛ بنابراین هر لحظه و با کوچک‌ترین فعالیتی امکان دارد فشارخون کاهش قابل توجهی یابد.

جدی گرفتن افت فشارخون پس از بیداری

یکی از موارد مهم افت فشارخون هنگام بیداری است. در این موارد تغییر وضع از حالت درازکش به حالت ایستاده ممکن است به افت فشارخون منجر شود که بیشتر خود را با سرگیجه نشان می‌دهد.

این پدیده که در نتیجه تنظیم نامناسب مغزی فشارخون بروز می‌کند، «افت فشارخون وضعیتی» نام دارد.

ماندن طولانی‌مدت در وضع درازکش یا ایستاده و همچنین بازگشت نامناسب خون به عروق، مانند موارد واریس، از عوامل بروز این پدیده است.

گاهی اوقات نیز مصرف برخی دارو‌ها (مانند دارو‌های ضدافسردگی، دارو‌های قلب و …) و در موارد نادری نیز بیماری‌های مغز و اعصاب، افت فشارخون وضعی را موجب می‌شود. در این وضع مشاوره با پزشک ضروری است.

چند توصیه برای موارد افت فشارخون

هنگام سستی و بی‌حالی:

به محض بروز سرگیجه بنشینید یا اگر ممکن است دراز بکشید و پاهایتان را برای حدود ده دقیقه بالا نگه دارید تا خون به مغز فرستاده شود.

هنگام از خواب برخاستن:

برای چند لحظه به رختخواب برگردید. سپس خیلی آهسته از وضع نشسته تغییر حالت دهید و بتدریج بایستید.

برای افزایش فشارخون:

بیشتر آب بنوشید، بویژه آب‌های معدنی که حاوی سدیم باشد. خوردن غذا‌های شور نیز در افزایش فشارخون موثر است.

چنان‌که در موارد پرفشاری خون توصیه می‌شود از خوردن خوراکی‌های شور بپرهیزید؛ بالعکس در موارد پایین بودن فشارخون مصرف نمک بیشتر توصیه می‌شود، زیرا نمک آب را در شریان‌ها نگه می‌دارد و ماندن آب در رگ‌ها به افزایش فشارخون کمک می‌کند.

خوب است بدانید که

بهترین میزان فشارخون ۸‌/‌۱۲ است (فشار سیستولیک‌/‌دیاستولیک.)

فشار ۹‌/‌۱۴ را پرفشاری خون می‌دانند.

به فشار بیشینه (ماکزیمم) ده و کمینه (مینیمم) که قاعدتا عدد کمتری است نیز فشارخون پایین می‌گویند.

منبع: فردا

کلیدواژه: فشارخون سرگیجه سستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، به‌رغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به رغم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک‌ها تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ به دنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، که به رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست، ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت، نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

فرشیدی افزود: این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده‌اند، همانطور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آن سوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 748708

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • اتلتیکو مادرید ۳-۱ اتلتیک بیلبائو؛ تثبیت رتبه چهارم با غلبه بر رقیب مستقیم
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • سپاهان بر استقلال آبی پوشان ملاثانی غلبه کرد