Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نخستین بار در کشور به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی در مجتمع پتروشیمی تبریز انجام شد.  سیاوش درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز در  مراسم افتتاح پروژه زیست محیطی به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی در واحد ABS شرکت پتروشیمی تبریز که با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد،  اظهار کرد: واحد ABS به روش RTO  برای نخستین بار در کشور،  امروز در مجتمع پتروشیمی تبریز به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  واحد ABS پتروشیمی تبریز، تحت لیسانس شرکت Cheil-Samsung کره‌جنوبی، پلیمر ABS ( آکریلو نیتریل بوتادین استایرن مونومر ) تولید می‌کند و ظرفیت تولید این واحد ۳۰ هزار تن در سال است.

درفشی گفت: شرکت پتروشیمی تبریز با هدف جامه عمل پوشانیدن به تعهدات زیست محیطی خود در قبال کارکنان و جامعه و به موازات اجرای پروژه‌های متعدد زیست محیطی در کل مجتمع، اجرای پروژه فوق در واحد ABS را از سال ۱۳۹۵ در دستور کار خود قرار داد.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز اظهار داشت: در روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی گازهای فرآیندی اکسید شده و پس از سوختن کامل به CO2 و H2O تبدیل می‌شوند، برای ایجاد دمای اولیه مورد نیاز اکسیداسیون، انرژی لازم از طریق احتراق گاز طبیعی تامین می‌شود انرژی حاصل از اکسیداسیون گازهای فرآیندی به حدی است که واکنش با انرژی آزاد شده ادامه می­‌یابد.

وی گفت: این سیستم شامل چندین محفظه احتراق بوده که در داخل آنها سرامیک‌های خاص متخلخل به شکل لانه زنبوری به منظور جذب حداکثری انرژی نصب شده‌اند، محفظه‌های مذکور مجهز به دو دستگاه مشعل پیش گرمکن سرامیک‌ها هستند پس از رسیدن دمای سرامیک‌ها به ۸۵۰ درجه سانتیگراد، با ورود ترکیبات آلی فرار به محفظه‌های احتراق، مشعل‌های مذکور از سرویس خارج شده و عملیات اکسیداسیون ترکیبات آلی فرار در تماس با سرامیک‌های داغ و در دمای ۸۵۰ درجه سانتیگراد ادامه می‌یابد.

درفشی ادامه داد: بخارات ترکیبات آلی فرار با عبور از محفظه های احتراق که به صورت سری در کنار هم قرار گرفته‌اند باعث انجام واکنش خود اشتعالی در اثر بر خورد با سرامیک­‌های داغ می­‌شود.
 
مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: در این روش سه فاکتور اساسی دما، زمان اقامت و توربولانس تعیین کننده بوده و نقشی اساسی دارند و ترکیبات مذکور در اثر برخورد با سرامیک‌های داغ در آن دما اکسیده شده و تجزیه می‌شوند، انرژی گرمایی ذخیره شده در این سرامیک‌ها تا حدی است که اولا می‌تواند مصرف گاز طبیعی برای احتراق در این کوره‌ها را بسیار کاهش دهد و ثانیا باعث حفظ دمای ثابت ۱۰۰۰ – ۷۰۰ درجه سانتی گراد جهت امحا ترکیبات آلی فرار، مخصوصا ترکیبات هیدروکربنی آروماتیکی شود.

درفشی گفت: با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از گازهای آلاینده (ترکیبات آلی فرار VOC) موجود در واحد ABS از سطح  این واحد از طریق یک شبکه کانال­ کشی به کمک سیستم دمنده جمع‌آوری شده و به یک کوره مخصوص ارسال و در دمای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد به صورت صحیح و اصولی امحا می‌شود.

وی اضافه کرد: این سیستم دفع آلاینده با همکاری شرکت ایتالیایی که قرار بود در مدت ۱۲ ماه اجرا شود، در مدت ۱۰ ماه انجام شده است.

درفشی خاطرنشان کرد: برای بخش نصب  و اجرای سیستم RTO  و ساخت دودکش مربوطه و همچنین طراحی و اجرای لوله‌کشی سایت ABS در قالب قردادهای جداگانه به شرکت های ایرانی واجد شرایط واگذار و اجرا شد.

درفشی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز براساس استانداردهای بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و در حفاظت از محیط زیست پیشرو است تصریح کرد: آلایندگی پتروشیمی تبریز به صفر رسیده و بین صنایع پتروشیمی کشور به عنوان صنعت سبز شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز به فرآیند مدیریت زیست محیطی، تصفیه خانه متمرکز و سیستم زباله‌سوز پیشرفته اشاره کرد و اینکه پتروشیمی تبریز اولین شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که در سال ۱۳۷۹ مدیریت زیست محیطی را شروع کرده است.

۳۵ کشور دنیا از محصولات پتروشیمی تبریز استفاده می‌کنند.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: ۳۵ کشور دنیا از محصولات پتروشیمی تبریز استفاده می‌کنند که البته مشتریان ثابت قدم و پایدار وجود دارد به طوریکه ۸۰ درصد از طیف مشتریان اروپایی پایدار بوده و همواره از محصولات ما خریداری می‌کنند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۸۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مجید رستگاری در این خصوص گفت: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی گردید.

وی افزود در این فاز ۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب رها سازی می‌گردد و در فاز دوم و در ادامه تکمیل رها سازی میزان ۵ متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه گردید. 

رستگاری اظهار داشت در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال بین حوضه‌ای از حوضه زاب به سمت حوضه دریاچه ارومیه در حال رها سازی می‌باشد. 

وی خاطر نشان کرد: در مرحله اول رها سازی در سال آبی جاری میزان ۱۲ میلیون متر مکعب آب از محل حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه رها سازی شده بود.

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران