«عاشیق» ها، میراث داران موسیقی مردمی ایران
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۵۶۹۱
به گزارش ایرنا، «عاشیق»، عارف و نغمه سرای سیاری است که ساز مینوازد و آواز میخواند؛ عاشیق ها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیفهای خودشان را هم گاهی خود میسازند.
عاشیقهای خطه آذربایجان با نامهای دیگری همچون «عاشوق»، «بامسی»، «باکسی» و «بخشی» مشهور بودهاند؛ «بخشی» ها و «بخشو»های جنوب ایران نیز از آن جملهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استادی در هنر «عاشیقی»، مستلزم توانایی همزمان در سخن، شامل شاعری و به یاد داشتن داستان های عاشیقی، و نواختن ساز است؛ درباره قدمت هنر و موسیقی «عاشیقی» اختلاف نظر وجود دارد و برخی قدمت آن را به قرن هفتم میلادی می رسانند.
متاسفانه به دلیل غفلت از هنر «عاشیقی» در ایران، به عنوان خاستگاه اصلی این نوع موسیقی، در دهه های قبل، برخی کشورهای همسایه در سال های گذشته به دنبال مصادره این هنر اصیل موسیقیایی کشورمان و ثبت آن به نام خود در یونسکو بوده اند.
** تبریز قابلیت تبدیل شدن به مرکز موسیقی عاشیقی را دارد
استاد بنام و چیره دست موسیقی عاشیقی با اشاره به استعدادهای فراوان موسیقی در خطه آذربایجان گفت: شهر تبریز قابلیت تبدیل شدن به مرکز موسیقی عاشیقی را دارد.
چنگیز مهدیپور اظهار داشت: سابقه موسیقی عاشیقی به تاریخ صفوی برمیگردد و میتوان آن را یک صنعت مقدس دانست که در درون یک ملت رشد کرده است.
وی افزود: خوشبختانه این صنعت در اختیار افراد خاص و درباری نبوده است، بلکه با باورهای مردم سروکار داشته و از شیوه زندگی آنان تاثیر پذیرفته و به این نقطه رسیده است.
مهدی پور صنعت عاشیقی را دارای چهار رکن دانست و گفت: این چهار بخش شامل بخشهای عرفانی و مذهبی، حماسی و وطن پرستی، پیوند محبت آمیز مردم با یکدیگر و عروسیها بوده است.
استاد موسیقی عاشیقی اظهار داشت: هم اکنون نگهداری از این هنر اصیل وظیفه عموم مردم است و باید از سالهای پیش تعامل با کشورهای همسایه در زمینه گسترش این نوع موسیقی افزایش مییافت، تا به مرور میتوانستیم شهر تبریز را به عنوان مرکز این هنر مطرح کنیم.
مهدی پور با قدردانی از حوزه هنری آذربایجان شرقی برای ترتیب دادن کنگره بین المللی عاشیقلار در تبریز، گفت: برگزاری این کنگره کار کوچکی نیست و میتواند گامی برای مطرح شدن شهر تبریز به عنوان مرکز این هنر اصیل باشد.
وی موسیقی عاشیقی را بخش مهمی از هویت مردم کشورمان و آذربایجان شرقی دانست و افزود: تعداد زیادی از عاشیقهای مطرح از این استان سر برآوردهاند که باید قدردان این افراد باشیم.
**پیشرفت روزافزون جایگاه موسیقی عاشیقی در ایران
مسئول «خانه عاشیقلار ایران» نیز با بیان اینکه صنعت موسیقی عاشیقی در حال پیشرفت روزافزون در کشور است، گفت: هر صنعتی که در دست مختصصان امر قرار گیرد، پیشرفت کرده و روز به روز به جلو پیش میرود.
سلجوق شهبازی با اشاره به تاسیس خانه عاشیقلار ایران اظهار داشت: چندین سال بود که عاشیقهای ایران در خانه موسیقی بودند که متاسفانه هیچ امکاناتی به آنها داده نمیشد، ولی با تاسیس خانه عاشیقلار ایران، ادبیات عاشیقی روز به روز پیشرفت میکند.
وی با قدردانی از حوزه هنری آذربایجانشرقی در خصوص برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار، گفت: امیدواریم این کنگره ادامه یابد، زیرا مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران است.
شهبازی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ولنگاری فرهنگی، اظهار داشت: هنرهایی چون صنعت موسیقی عاشیقی می تواند در مقابل ولنگاری فرهنگی بایستد و در راستای تعالی فرهنگ گام بلندی بردارد.
**موسیقی عاشیقی، گنجینه ارزشمند فرهنگ و هنر جهان
شاعر و کارشناس ادبی نیز اظهار داشت: موسیقی عاشیقی از گنجینههای ارزشمند هنر و فرهنگ دنیا بوده و سرمایه ای معنوی محسوب میشود.
خسرو سرتیپی افزود: در دنیای اسلام به اندازه موسیقی عاشیقی نمیتوان موسیقی ای را یافت که عشق و محبت به پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) در آن مشهود باشد، همان طور که شعرا همواره در آثار خود این محبت را نمایان ساخته اند.
وی با اشاره به محتوای اصلی موسیقی عاشیقی، گفت: توجه به معنویت، اصالت، مهربانی، دوستی و دعوت انسان به خدا، وطن پرستی و زیبایی محتوای اصیل این موسیقی است.
شاعر تبریزی، موسیقی عاشیقی را موسیقی روح دانست و افزود: این موسیقی پس از چندین هزار سال به موقعیت کنونی رسیده و وظیفه نگهداری از آن به عهده ما گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه گذشتگان با زحمات زیاد از سینهای به سینه دیگر و از شهری به شهر دیگر، این موسیقی را به ما انتقال داده اند،گفت: ما همواره به پیشکسوتان این عرصه احترام ویژهای قائل بوده و در برابر آنان سر تعظیم فرود می آوریم.
**موسیقی عاشیقی، زمینه ساز توجه به داستان و شعر
محقق و پژوهشگر موسیقی عاشیقی نیز گفت: توجه به موسیقی عاشیقی توجه به داستان و شعر عاشیقی را به دنبال دارد.
میرنبی عزیززاده افزود: توجه به موسیقی عاشیقی میتواند ضامن توسعه هنر بوده و زمینه ساز رواج فرهنگ دینی بین خانواده و جامعه باشد؛ به عبارتی میتوان موسیقی عاشیقی را نظام جامعی دانست که در جهان چنین نظام جامع مشابهی سراغ نداریم.
وی ادامه داد: توجه به موسیقی عاشیقی میتواند زمینه ساز توجه به داستان و شعر مخصوص این موسیقی باشد و با توسعه این هنر شاهد پیشرفت تمامی جوانب آن نیز خواهیم بود.
عزیززاده با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان به این بخش از هنر، گفت: تبریز در طول قرنها، کانون شعرا و بزرگان موسیقی بوده و مخزن جامعی از فرهنگ و هنر ایران زمین محسوب میشود.
518
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی ایران خانواده دولت جمهوری اسلامی ایران شعر موسیقی 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام