Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه برخلاف ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه توافقنامه برگزیت به آینده روابط تجاری لندن و واشنگتن آسیب می‌زند تصریح کرد که این سند به انگلیس اجازه خواهد داد تا با سایر کشورها ازجمله آمریکا وارد معامله شود.

به گزارش ایرنا، «ترزا می» که از سوی افکار عمومی انگلیس درباره توافقنامه برگزیت تحت‌فشار زیادی قرار دارد، اینک از سوی رهبر نزدیک‌ترین متحد کشور موردحمله قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز (دوشنبه) در کاخ سفید توافقنامه برگزیت را به نفع اتحادیه اروپا خواند و گفت: باید با جدیت این مساله را بررسی کنیم که آیا انگلیس اجازه تجارت دارد یا خیر.
وی افزود: اگر نگاهی به این توافق بیندازید، آن‌ها احتمالاً قادر نخواهند بود با ما تجارت کنند و این اصلاً چیز خوبی نیست. فکر نمی‌کنم آن‌ها چنین چیزی را بخواهند. این بزرگ‌ترین جنبه منفی این توافق است. امیدوارم ترزا می، بتواند کاری درباره آن انجام دهد.
آمریکا بزرگ‌ترین مقصد صادرات برای محصولات انگلیس است و حجم مبادلات تجاری دو کشور به میلیاردها پوند می‌رسد. از این منظر گسترش همکاری‌های تجاری با آمریکا برای جبران خسارت ناشی از برگزیت، یکی از کلیدی‌ترین مطالبات طرفداران برگزیت به شمار می‌رود.
نخست‌وزیر انگلیس امروز در گفت‌وگو با اسکای نیوز در رابطه با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اگر به بیانیه سیاسی برگزیت که چارچوب آینده همکاری‌های ما با اتحادیه اروپا را ترسیم می‌کند نگاه کنید، مشخص می‌کند که ما از سیاست مستقل تجاری برخوردار و قادر هستیم با سایر کشورهای جهان وارد معامله شویم.
وی در رابطه با آینده همکاری‌های تجاری انگلیس و آمریکا بیان کرد: در این ‌باره با آمریکا مذاکرات متعددی داشتیم، گروه‌های مشترک کاری راه‌اندازی کردیم و به اقدامات در این رابطه ادامه خواهیم داد.
«می» در ادامه اظهاراتش تلاش کرد تا معاملات تجاری با آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دهد. وی گفت در نشستی که با مقام‌های کشورهای آسیایی در بروکسل داشته، درباره آینده همکاری‌ها تجاری دوجانبه رایزنی کرده است.
وی افزود: پس از خروج از اتحادیه اروپا قادر خواهیم بود درباره همکاری‌های تجاری با سایر کشورها تصمیم‌گیری کنیم و بروکسل در این رابطه نقشی نخواهد داشت.
سران 27 کشور اروپایی یکشنبه گذشته پس از 2 سال مذاکرات فشرده میان انگلیس و اتحادیه اروپا، سرانجام در نشست فوق‌العاده بروکسل، توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سند همکاری‌های آینده میان دو طرف را تصویب کردند.
اینک نخست‌وزیر انگلیس دریکی از سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا موافقت نمایندگان پارلمان کشورش را در تصویب توافق به‌دست‌آمده، کسب کند. او دیروز اعلام کرد که توافقنامه برگزیت روز 11 دسامبر (20 آذر) در پارلمان به رأی گذاشته خواهد شد.
اروپام ** هـ ن **شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس ترزا مي برگزيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۴۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله