Web Analytics Made Easy - Statcounter

میوه به عنوان بخشی مهم از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شود. در حقیقت، یک رژیم غذایی سرشار از میوه با طیف گسترده ای از فواید سلامت، از جمله کاهش خطر بسیاری از بیماری ها پیوند خورده است.

به گزارش صدای ایران به نقل از عصرایران، میوه های تازه گزینه ای خوب برای صبحانه، میان وعده یا دسر هستند. بیشتر میوه ها مزه ای شیرین داشته و بی نیاز از پختن یا تدارک دیگر برای مصرف آماده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با برخی از بهترین میوه ها که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید بیشتر آشنا می شویم.

آناناس
آناناس یک میوه گرمسیری با محتوای چشمگیر مواد مغذی است. یک فنجان آناناس می تواند 131 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین C و 76 درصد از مقدار مصرف توصیه شده برای منگنز را تامین کند.

همچنین، آناناس حاوی بروملین است که این ترکیب آنزیمی به واسطه خواص ضد التهابی و توانایی گوارش پروتئین شناخته شده است.

آزمایش ها و مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده اند که بروملین ممکن است به محافظت در برابر سرطان و رشد تومور نیز کمک کند.

بلوبری
بلوبری سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است. همچنین، این میوه منبع عالی برای آنتی اکسیدان ها محسوب می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری ممکن است خطر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت، و آلزایمر را کاهش دهند.

افزون بر این، بلوبری به واسطه تاثیر مثبت خود بر سیستم ایمنی بدن انسان شناخته شده است. مصرف منظم بلوبری ممکن است به افزایش سلول های قاتل طبیعی در بدن کمک کند که این شرایط به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و عفونت های ویروسی کمک می کند.

همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری ممکن است اثر محافظتی بر مغز انسان داشته باشند. به عنوان مثال، مصرف بلوبری بهبود حافظه در افراد مسن را نشان داده است.

سیب
سیب از محبوب‌ترین میوه ها در جهان است و البته گزینه ای مغذی نیز محسوب می شود. سیب حاوی فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است. همچنین، این میوه منبع خوبی برای ویتامین های B است.

مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در سیب می توانند سلامت قلب را افزایش داده و خطر دیابت نوع 2، سرطان و بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

همچنین، سیب منبع خوبی برای پکتین است. پکتین یک فیبر پروبیوتیک است که باکتری های خوب در روده را تغذیه کرده و به بهبود سلامت گوارش و متابولیک کمک می کند.

توت فرنگی
توت فرنگی سرشار از ویتامین C، منگنز، فولات و پتاسیم است. در مقایسه با میوه های دیگر، توت فرنگی از شاخص گلیسمی نسبتا پایین برخوردار است، از این رو، مصرف آن به افزایش ناگهانی قند خون منجر نمی شود.

توت فرنگی از ظرفیت آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی سود می برد که خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهد و همچنین به بهبود شرایط پوست و پیشگیری از بروز چین و چرک زودرس کمک می کند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف توت فرنگی ممکن است به پیشگیری از سرطان و تشکیل تومور کمک کند.

هندوانه
هندوانه سرشار از ویتامین های A و C است. همچنین، این میوه منبع خوبی برای آنتی اکسیدان های مهم، از جمله لیکوپن، کاروتنوئیدها و کوکوربیتاسین E است. برخی از آنتی اکسیدان های هندوانه به واسطه آثار ضد سرطان خود مورد مطالعه قرار گرفته اند.

مصرف لیکوپن با کاهش خطر سرطان های دستگاه گوارش پیوند خورده است، در شرایطی که کوکوربیتاسین E ممکن است رشد تومور را مهار کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از لیکوپن به واسطه توانایی آنها در کاهش کلسترول و فشار خون می تواند سلامت قلب را نیز بهبود ببخشد.

هندوانه گزینه ای عالی برای آبرسانی به بدن نیز محسوب می شود زیرا 92 درصد این میوه از آب تشکیل شده است که به همراه فیبر موجود در این میوه می تواند فواید سلامت مختلف، از جمله کمک به کاهش وزن را ارائه کند.

پرتقال
مصرف یک پرتقال اندازه متوسط مقدار قابل توجهی ویتامین C و پتاسیم را در اختیار بدن شما قرار می دهد. این میوه منبع خوبی برای ویتامین های B، از جمله تیامین و فولات نیز است.

ترکیب های گیاهی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسید سیتریک که در پرتقال وجود دارند، مسئول بسیاری از فواید سلامت این میوه هستند.

به عنوان مثال، اسید سیتریک ممکن است خطر تشکیل سنگ های کلیه را کاهش دهد.

محتوای ویتامین C و اسید سیتریک پرتقال می تواند به افزایش جذب آهن و پیشگیری از کم خونی (آنمی) کمک کند.

موز
موز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و فواید سلامت شگفت انگیزی را ارائه می کند. موز از محتوای بالای پتاسیم سود می برد. یک موز اندازه متوسط می تواند 12 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده معدنی را تامین کند.

آرایش کربوهیدارتی موز نیز منحصر به فرد است. کربوهیدارت های موجود در موزهای سبز و نارس بیشتر از نشاسته مقاوم تشکیل شده که ممکن است به کنترل قند خون و احساس سیری کمک کنند.

همچنین، موز حاوی پکتین است که ممکن است کنترل قند خون و سلامت گوارش را بهبود ببخشد.

محتوای کربوهیدارت و مواد معدنی بالای موز، آن را به گزینه ای عالی برای مصرف و تامین انرژی پیش از ورزش تبدیل می کند.

انگور قرمز و بنفش
انگور سرشار از آنتی اکسیدان هاست که این میوه را به انتخابی سالم تبدیل می کنند.

آنتوسیانین ها و رزوراترول موجود در انگور توانایی کاهش التهاب را دارند.

مطالعات انجام شده روی حیوانات نیز نشان داده اند که ترکیب های گیاهی موجود در انگورها ممکن است به محافظت از قلب، چشم ها، مفاصل و مغز کمک کنند.

گیلاس
گیلاس سرشار از مواد مغذی به ویژه پتاسیم، فیبر و ویتامین C است.

این میوه حاوی آنتی اکسیدان ها، از جمله آنتوسیانین ها و کاروتنوئیدهاست که التهاب را کاهش می دهند و ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری ها کمک کنند.

ملاتونین یکی دیگر از مواد مفید موجود در گیلاس است که می تواند فواید سلامت جالب توجهی را ارائه کند. ملاتونین هورمونی است که در خواب نقش دارد و ممکن است به درمان بی خوابی و اختلالات خواب دیگر کمک کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که محتوای ملاتونین در آب گیلاس ترش می تواند مدت زمان و کیفیت خواب را بهبود ببخشد.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: میوه رژیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی را با نوشابه نخورید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگر شما از طرفداران بزرگ نوشابه‌هاهستید، احتمالاً می‌دانید که این نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما مفید نیستند. اما، اگر نمی‌توانید از نوشیدنی مورد علاقه‌تان دست بردارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که باید آن را با برخی مواد غذایی مصرف نکنید. چون ممکن است این ترکیب باعث سوء هاضمه یا برخی اختلالات داخلی خطرناک شود، حتی اگر اثرات منفی آن را به سرعت مشاهده نکرده باشید.

نوشابه با میوه‌های اسیدی
میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و آناناس اسیدی هستند. در صورت مصرف همزمان با نوشابه، می‌تواند باعث سوء هاضمه، درد شکم، تحریک روده و سایر اختلالات دستگاه گوارش شود.

نوشابه با شیر
بدون شک، منظور ما از ترکیب شیر و نوشابه در یک لیوان مخلوط کردن آنها نیست. بلکه، برخی از غذا‌هایی که ما برای ناهار یا شام می‌خوریم، حاوی شیر هستند؛ مانند برخی از سوپ‌ها، دسر‌ها و غیره. به عنوان مثال، پاستا با خامه یا کیک‌های تولد حاوی شیر هستند. زمانی که شما این غذا‌ها یا شیرینی‌جات را می‌خورید و در عین حال نوشابه هم می‌نوشید، این دوتا در معده شما باعث ایجاد حالت اسیدی وسیعی می‌شوند که ممکن است باعث درد معده شدید، ریفلاکس و سوء هاضمه شوند.

نوشابه با غذا‌های چرب
مصرف نوشابه با غذا‌های چرب مانند برگر، ناگت، کیک و پیتزا باعث ایجاد سوء هاضمه، کاهش جذب مواد مغذی و افزایش وزن می‌شود.

نوشابه با غذا‌های حاوی کافئین
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی کافئین هستند مانند قهوه، چای سیاه و شکلات باعث ایجاد اضطراب، بی خوابی و سردرد می‌شود.

نوشابه با غذا‌های قندی
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی قند زیادی هستند مانند کیک، شیرینی و شکلات باعث افزایش سطح قند خون و اختلالات متابولیکی می‌شود.

نوشابه با قهوه
یک ساعت پس از مصرف نوشابه، دفع کلسیم از طریق ادرار کلید می‌خورد که می‌تواند در طولانی مدت باعث پوکی استخوان، پوسیدگی دندان یا شکنندگی استخوان‌ها شود. این مشکل خطرناک در اثر ترکیب نوشابه با غذا و یا نوشیدن آن با دسر و قهوه نیز وجود دارد. زمانی که این دوتا در داخل دستگاه گوارش ترکیب می‌شوند، نوعی کف فرار تشکیل می‌شود که اسیدیته زیادی تولید می‌کند. اگر به اشتباه این ترکیب را میل کنید، ممکن است با علائمی مانند تندمزاجی، عصبانیت، درد معده و سوء هاضمه مواجه شوید. لذا، بهتر است نوشابه را به تنهایی و بدون ترکیب با دیگر مواد مصرف کنید.

نوشابه با غذا‌های شور
مصرف نوشابه با غذا‌های شور مانند چیپس، تاکو و پفک باعث ایجاد خشکی دهان، تحریک روده و فشار خون بالا می‌شود.

نوشابه با غذا‌های تند و پرادویه
درست است که ادویه‌های تند به غذا‌ها طعمی خوشمزه می‌دهند، اما مصرف زیاد غذا‌های پرادویه می‌تواند برای بدن مضر باشد. این غذا‌ها معمولاً حاوی چربی و نمک بالا هستند که مصرف آنها به مشکلات قلبی، فشار خون بالا، چاقی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط می‌شود. همچنین، ادویه‌های تند ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برسانند و مشکلات هضمی را افزایش دهند.

نوشابه با غذا‌های سرد
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌های سرد مانند بستنی، کیک یخی و شیرینی یخی باعث تحریک دهنده دستگاه گوارش و درد شکم می‌شود.

آب نبات‌های نعنایی
شاید در ویدیو‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده اند، با فیلمی از یک بطری نوشابه که حاوی آبنبات نعنایی است، روبرو شده باشید. در این فیلم، یک انفجار کوچک و خطرناک را مشاهده می‌کنید که ناشی از ترکیب قدرتمند آبنبات‌های نعنایی با گاز موجود در نوشابه است. بهتر است حتی به فکر ترکیب این دو در معده خود نیز نیفتید، زیرا واکنش شیمیایی بین این دو ماده برای سلامتی بسیار خطرناک است. بهترین راهکار این است که از ترکیب این دو ماده خودداری کنید.

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟