Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل دادگستری گفت: ضمانت اجرایی مقررات مربوط به رعایت کرامت انسان‌ها و مراعات منشور و قوانین حقوق شهروندی بسیار ضعیف است، گفت: لازم است با متخلفین و افرادی که حقوق شهروندی را نقض و یا کرامت انسان‌ها را مراعات نمی‌نمایند برخورد قانونی سختگیرانه‌تری به عمل آید.

سید محمد صادق آل محمد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص "ضرورت حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی از سوی ضابطان"، اظهار کرد: با وجود اینکه در دستورات شرعی و موازین اخلاقی و نیز بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوانین مربوط به حقوق شهروندی، برخی از مقررات قانون آیین دادرسی کیفری، حتی در قانون مجازات اسلامی، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظارت بر رفتار قضات، بر رعایت کرامت و منزلت ذاتی انسان‌ها و رعایت کرامت و حرمت ارباب رجوع با در نظر گرفتن موازین اخلاق اسلامی و اداری توصیه موکد شده است، ولی متاسفانه در مورد رعایت حقوق شهروندی به ویژه رعایت کرامت انسان‌ها و حفظ حرمت مردم و تعهد به ایفای آن توفیق چندانی حاصل نگردیده و این موضوعات یعنی رعایت کرامت و حرمت آحاد مردم و مراعات حقوق شهروندی چندان جدی گرفته نشده و تا امروز بیشتر جنبه شعاری و تجملاتی داشته است تا مقررات و قواعد الزام آور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این عدم توفیق و موفق نبودن در اجرای رعایت کرامت انسان‌ها و عدم موفقیت در اجرای قوانین مربوط به حقوق شهروندی به نظر ناشی از این است که ضمانت اجرایی مقررات مربوط به رعایت کرامت انسان‌ها و مراعات منشور و قوانین حقوق شهروندی بسیار ضعیف بوده و هیچگونه تضمین قانونی برای اجرایی شدن آن به طور صریح وجود ندارد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: برخی از مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی کشور و حتی برخی از قضات و کارکنان قوه قضاییه و سایر کارکنانی که به نحوی از انحاء با مردم به عنوان ارباب رجوع مواجه می‌شوند، مراعات مقررات حقوق شهروندی و موازین کرامت انسان‌ها را چندان جدی و الزام آور تلقی نمی‌نمایند و اهمیت چندانی به اجرای قوانین مربوط به حقوق شهروندی و حفظ کرامت ارباب رجوع نمی‌دهند. علت این امر عدم وجود مقررات تضمینی برای اجرای قوانین شهروندی و رعایت کرامت انسانی است.

آل محمد تاکید کرد: لازم است با متخلفین و افرادی که حقوق شهروندی را نقض و یا کرامت انسان‌ها را مراعات نمی‌نمایند برخورد قانونی سختگیرانه‌تری به عمل آید و متخلفین بدانند که با آنها برخورد جدی و موثرتری خواهد شد و حتی جا دارد که برای تضییع کرامت انسان‌ها و رعایت حقوق شهروندی برای کسانی که این موارد را مراعات نمی‌نمایند مجازات قانونی و اداری مشخصی تعیین گردد و نیز ضرورت دارد که در خصوص موضوعات مورد نظر فرهنگ سازی شده و برای کسانی که بیشترین ارباب رجوع را در حوزه کاری خود دارند، کلاس‌هاس آموزشی دائر شود.

وی تصریح کرد: همانطور که بیان شد علاوه بر دستورات مذهبی و دینی مبنی بر تاکید بسیار در رعایت منزلت، حرمت و کرامت انسان‌ها و وجود اصول اخلاقی حاکم بر این موضوع، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، قانون نظارت بر رفتار قضات و مدیریت خدمات کشوری و برخی دیگر از قوانین مرتبط، واجد اوامر قانونی لازم‌الرعایه‌ای است که مراعات حقوق شهروندی و کرامت مردم را ضرورتی قانونی اعلام داشته‌اند. به خصوص که مدیران، کارکنان و کارمندان و تمامی کسانی که در قوای سه‌گانه مملکتی و سایر ارگان‌های نظام فعالیت دارند در واقع خدمتگزاران مردم هستند و باید با رعایت موازین اخلاقی، اسلامی، اداری و قانونی وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با در نظر گرفتن حقوق و خواسته‌های قانونی آنها انجام دهند.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حکومتی به نظر باید مردم را با حقوق و تکالیف خود بیشتر آشنا نمایند و از طریق وسایل ارتباط جمعی سطح آگاهی عمومی را در زمینه حقوق شهروندی و موازین کرامت انسانی و منزلت و شأن انسان‌ها ارتقاء دهند. به خصوص قوه قضاییه و ارگان‌های تابعه آن به خاطر اینکه بیشترین ارتباط را با مردم از حیث رسیدگی‌های قضایی دارند می‌بایست در این موارد کاملاً تلاش نمایند که مورد اعتماد و وثوق بیشتر آحاد مردم قرار گیرند و مقررات قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی را بیش از پیش مراعات نمایند.

آل محمد در پایان گفت: تخلف از رعایت حقوق شهروندی و موازین رعایت شأنی انسان‌ها باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد تا اگر کارمندی برخورد بد با مردم داشت و کرامت و شأن مردم را رعایت نکرد حتماً در وضعیت کاری وی از نظر مقررات انضباطی و حتی کیفری تآثیر بگذارد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حقوق شهروندی ضابطان قضایی كرامت انساني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش «اسب قاتلین» دو اجرایی شد

نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده با توجه به استقبال تماشاگران روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در دو نوبت روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب با کارگردانی سید محمدهادی هاشم‌زاده که از ۱۹ فروردین در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است به دلیل استقبال تماشاگران روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت طی دو نوبت در ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ روی صحنه خواهد رفت.
مریم شکری، امیر خواجه میرکی پور، فرزاد پریدار، امید رهبر، ایمان زارع، محمد حسین نعمتی، ندا محمدیان، محمد ابراهیم جنتی، نازنین ترنگ، زهرا اکبری و علیرضا اصلاحی بازی می‌کنند و گروه فرم و بازی‌سازان این اثر عباردتند از فرناز حیدری، نادیا نوذری، زهرا صادق‌پور، آیدا زارع، روژین رستمی، مبینا رضایی، تینا گندمکار، نعیم فرزام و ماهان حسن‌زاده.


در خلاصه نمایش «اسب قاتلین» آمده است: «ارباب و خانم به همراه نوکر خود به نام «کش» و همسرش «لورا» در عمارتی بزرگ زندگی می‌کنند. داستان از یک شب برفی آغاز می‌شود که در آن شب، نوکر روستای کناری با اسبی که از اربابش دزدیده است به سمت عمارت ارباب و خانم می‌آید تا خبر رسیدن شورشی‌ها را بدهد و..»


علاقه‌مندان می‌توانند بلیت روز‌های آینده این نمایش را با ۲۰ درصد تخفیف عمومی و ۳۰ درصد تخفیف دانشجویی از سایت تیوال تهیه کنند.

دیگر خبرها

  • نمایش «اسب قاتلین» دو اجرایی شد
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد