Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار اراک گفت: متوسط حجم کسری مخزن تجمعی دشت اراک سالیانه ۳۴ میلیون متر مکعب و متوسط افت سالیانه مخزن دشت اراک ۵۴ سانتی متر است.

به گزارش ایسنا، حسین بختیاری در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی گفت: ایران در بین چندین کشور منطقه مقام دوم از نظر کمبود بارندگی را داراست و متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط بارندگی در دنیاست و این در حالی است که تبخیر در این کشور سه برابر دنیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استان مرکزی نیز با بارش ۲۷۴ میلی متر در سال جایگاه ۱۹ در کشور را از لحاظ میزان بارندگی دارد.

فرماندار اراک تصریح کرد: در ۴۰ سال گذشته ۱۰ درصد کاهش بارندگی در استان مرکزی را شاهد بوده ایم، میزان بارندگی در این استان از ۳۱۷ میلی متر به ۲۹۴ میلی متر در سال رسیده و به عبارتی می توان گفت شهرستان اراک پس از شازند رتبه دوم را از لحاظ بارندگی دارد.

بختیاری بیان کرد: متوسط حجم کسری مخزن تجمعی دشت اراک سالیانه ۳۴ میلیون متر مکعب و متوسط افت سالیانه دشت اراک ۵۴ سانتی متر است.

وی در خصوص برداشت از چاه های استان ادامه داد:  ۲۵۰ میلیون مترمکعب از چاه های استان برداشت می شود که ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، ۱۶ درصد در بخش شرب شهری و روستایی، ۲ درصد صنعت و ۴ درصد در بخش خدمات به مصرف می رسد، ۵۰۱ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که باید ساماندهی شود.

فرماندار اراک عنوان کرد: میزان برداشت از منابع آب در شهرستان اراک ۶۹.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۱۴.۴ بخش شرب و ۵۵ درصد صنعت و خدمات است.

وی تاکید کرد:  باید بحث فرونشست را جدی بگیریم که در این راستا شاخص ترین اقدام سال گذشته حفظ مخازن زیرزمینی و هدایت آب ها به سمت تالاب میقان بود .

فرماندار اراک  احداث ۶ سد، ایجاد ۱۲۶ کیلومتر انتقال خطوط انتقال آب، ۲۲۳ مورد نصب کنتور بر روی چاه ها، رفع تصرف رودخانه ۱۲ مورد، پرکردن ۲۲ حلقه چاه غیر مجاز و توقیف ۲۸ دستگاه حفاری را از جمله اقدامات موثر سال جاری عنوان کرد.

وی گفت: ترویج کشت های کم آب طلب، استانداردسازی شیرآلات، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، ساماندهی ساعت کارکرد واحدهای آبزی پروری، ترویج بهره برداری چند منظوره از چاه های مجوزدار، کشاورزی در دوره ساعت کارکرد چاه و بالابردن بهره وری، اصلاح شبکه های آبفا به منظور جلوگیری از هدر رفت، قطع انشعابات غیر شرب از شبکه آبرسانی و توزیع، کاهش فضای سبز شهری بویژه چمن کاری، استفاده از سیستم آبیاری نوین و آب تصفیه خانه ها از جمله اقدامات موثر در راستای اصلاح الگوی مصرف در اراک است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دشت اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۳۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اطلاعات بارشی سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا پایان روز گذشته (۷ اردیبهشت) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۰.۸ درصد مربوط به استان قزوین است. همچنین بارش‌ها در استان سمنان ۴۰.۵ درصد و در تهران ۳۸ درصد کاهش یافته است. در ۲۵ استان کشور بارش‌ها نیز با کاهش بوده که می‌توان به هرمزگان با کاهش ۲۵.۵ درصدی، گیلان با رشد منفی ۲۶.۳ درصد، فارس کاهش ۲۸.۳ درصد، بوشهر با ۲۷.۲ درصد و البرز با کاهش ۲۵.۲ درصد اشاره کرد.

در ۶ استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد بارش‌ها مثبت شده است. میزان کاهش بارندگی‌ها در استان تهران ۸۶.۴ میلیمتر در مقایسه با دوره بلندمدت است. در استان قزوین کاهش بارش‌ها ۱۰۲.۵ میلیمتر بوده است. در مجموع براساس اطلاعات سازمان هواشناسی، از ابتدای سال جاری تا (۷ اردیبهشت) بارندگی در کشور ۱۲.۷ درصد یا به عبارت دیگر ۲۵.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

کد خبر 5999568 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • استخراج سالیانه ۳۰ هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه