Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

8 آذر 1290، سفارت روسیه اولتیماتومی بر مبنای سه اصل به دولت ایران داد و برای اجرای آن ۴۸ ساعت مهلت تعیین کرد. اصول سه‌گانه عبارت بودند از: ۱- اخراج مورگان شوستر آمریکایی ۲- استخدام اتباع خارجی با اجازه روس و انگلیس ۳- پرداخت خسارت لشگرکشی روسیه به ایران.

8 آذر 1311، کارخانه قند کرج با ظرفیت سالانه سه هزار خروار افتتاح شد. همچنین در این روز، دولت ايران رسماً امتياز شركت نفت ايران و انگليس را لغو كرد.

8 آذر 1317، مجید آهی وزیر راه مورد بی‌ مهری قرار گرفت و از کار برکنار شد و به زندان افتاد. همچنین در این روز، دکتر محمد سجادی به کفالت وزارت راه رسید.

8 آذر 1334، شرکت کشتیرانی ملی ایران با سرمایه حدود شصت میلیون ریال برای حمل نفت تشکیل شد.

8 آذر 1356، هوشنگ انصاري وزير امور اقتصادي و دارائي به جاي منوچهر اقبال به رياست شركت ملي نفت ايران منصوب شد.

8 آذر 1389، دوهفته پس از مصوبه جنجالی مجلس شورای اسلامی برای استقلال بانک مرکزی، رییس ‌جمهور اعلام کرد که مصوبه مجلس به دلیل تذکر قانون اساسی به کمیسیون تلفیق برگشت خورده است. احمدی ‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود با زیرسوال بردن اصل «استقلال بانک مرکزی» ضمن اشاره به قانون اساسی تاکید کرد که طبق این قانون، سه قوه داریم و استقلال بانک مرکزی جز به مفهوم سپردن اختیار سیاست‌ های پولی به بخش‌ خصوصی یا سرمایه ‌داران نخواهد بود.

8 آذر 1390، پس از یک سال سکوت، مرکز آمار ایران سرانجام اقدام به انتشار رسمی آمار مربوط به نرخ بیکاری کرد. مرکز آمار در گزارشی که تحت عنوان «چکیده طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۹۰» منتشر شد، از کاهش ۵/۲ درصدی نرخ بیکاری در پایان تابستان ۹۰، ‌در مقایسه با تابستان ۸۹ خبر داد و این نرخ را ۱/۱۱ درصد اعلام کرد.

8 آبان 1393، اولین جلسه هیات مقررات ‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌و‌کار با حضور معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل دفتر پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار و نمایندگان دستگاه‌ های اجرایی در محل وزارت اقتصاد برگزار شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تاریخ اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، چهل و نهمین اجلاس سالانه ۲۰۲۴ گروه بانک توسعه اسلامی از امروز نهم اردیبهشت ماه مصادف با ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی و به مدت دو روز در ریاض عربستان سعودی برگزار می‌شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پس از ورود به ریاض، جلسات دوجانبه‌ای با نمایندگان کشور‌های مختلف عضو برگزار می‌کند و سپس در جشن طلایی سالگرد تأسیس بانک در سطح وزرای اقتصاد کشور‌های عضو حضور خواهد یافت.

خاندوزی سپس روز دوشنبه در جلسه مجمع عمومی (اعضای هیئت عامل) شرکت خواهد کرد که در این جلسه علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز وی را همراهی خواهند کرد.

وزیر اقتصاد سپس با همراهان خود در جلسه دوجانبه با فیصل ابراهیم وزیر اقتصاد عربستان حضور می‌یابد.

این نشست همچنین با حضور رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور در جلسه شتابدهی در تأمین مالی اقلیمی از طریق صکوک سبز و پایداری (شامل ارائه راهنمایی در خصوص صکوک پایدار) ادامه می‌یابد و سپس نشست میزگرد اعضای هیئت عامل (جلسه غیرعلنی) با حضور وزیر امور اقتصادی ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برگزار خواهد شد.

در نهایت عصر روز دوم و پایانی این اجلاس، کنفرانس مطبوعاتی اجلاس سالانه با حضور  خاندوزی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین جلسه هیات مدیره استقلال با مالکان جدید
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر