Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدباقر انصاری؛ مدیر انتشارات بوستان کتاب قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: مدتی است که در حوزه علمیه قم مشغول تدریس فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی برای طلاب هستم و در طول این زمان تمام تلاش من بر این بوده است که این دوستان مشتاق را در زمینه درک درست از فرم فیلمنامه و نمایشنامه‌نویسی هدایت کنم تا با استفاده از این قالب هنری بتوانند نظرات و عقاید و همچنین موارد تبلیغی خود را در موضوعات دینی به بهترین شکل ممکن بیان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای علمای دینی و طلاب حوزه‌های علمیه نیز این امر مسجل شده است که زبان هنر زبانی بسیار لطیف و پرکشش است و یک مبلِغ دینی باید برای تبلیغ درست موضوعات دینی مسلح به مدیوم‌هایی  باشد که جذبه بیشتری از سوی جامعه و قشر مخاطب دارد؛ همچنانکه بارها با این موضوع برخورد داشته‌اید که گفته می‌شود تماشای یک اثر تئاتری و یا یک فیلم خوب تأثیری به مراتب نافذتر از منابری دارد که بعضاً دوستان در کسوت روحانی به آن اقدام می‌کنند.

این فعال فرهنگی و هنری تصریح کرد: مسلح شدن طلاب حوزه‌های علمیه و مبلِغان دینی به ابزار هنر اصلاً با اهداف متعالی دین منافات و تعارضی ندارد چرا که تأکید بر این امر است که آن‌ها ابزار محسوب می‌شوند و اگر استفاده از این ابزار در جهتی مثبت و کارساز صورت گیرد طبعاً نتایج مطلوبی نیز در پی خواهد داشت. در همه‌جای دنیا نیز این مسئله مرسوم است و نام بسیاری از افراد صاحب‌نام در حوزه سینما را می‌توان برشمرد که پیش از آنکه به عالم حرفه‌ای سینما و تئاتر وارد شوند، به عنوان یک کشیش و مبلِغ مذهبی شناخته شده‌اند که البته در میان چهره‌های هنری فعال در ایران نیز به موارد متعددی می‌توان برخورد که هم‌اکنون به ویژه در حوزه سینما و انیمیشن مشغول به کار و خلق آثار هنری هستند و پیشتر طلبه حوزه علمیه بوده‌اند و البته شاید راضی نباشند که من به نام آن‌ها اشاره کنم.

وی با اشاره به اینکه اشتیاق در میان طلاب حوزه علمیه قم به مقولات همچون تئاتر و سینما و هنرهای نمایشی روز‌افزون است گفت: روزگاری حوزه‌های علمیه در رقابت با بدنه آموزش عالی در حوزه‌های هنری از جمله سینما و تئاتر بودند تا بتوانند خود را در این رقابت پررنگ و تأثیرگذار نشان بدهند اما در شرایط کنونی به جرئت می‌توانم بگویم که حوزه‌های علمیه با توجه به اشتیاقی که طلاب به منظور فراگیری بسیاری از علوم هنری و ادبی از خود نشان می‌دهند گوی سبقت را نیز از مراکز آموزش عالی در این زمینه ربوده‌اند و با تجهیز خود به زبانی مورد وثوق و اعتماد مخاطب، سعی در بیان مفاهیم دینی و اسلامی در این قالب‌های جدید دارند.

انصاری افزود: رسیدن به چنین جایگاه و مقام و مرتبه‌ای در گرایش طلاب حوزه‌های علمیه به آموزش و فراگیری فنون فرهنگی و هنری حاصل تلاش دوستانی است که طی سالیان گذشته به ویژه با حضور در شهر مقدس قم سعی در آشتی میان این ساحت قدسی با ساحت فرهنگ و هنر داشتند، افرادی همچون احمد ضابطی جهرمی، بهروز افخمی، مرحوم نادر ابراهیمی و... طی این سال‌ها با حضور در شهر مقدسی همچون قم بنیان چنین تفکری یعنی آشتی میان مقوله دین و هنر را بنا نهادند که ما اکنون ثمره تلاش آن‌ها را شاهدیم.

وی در پاسخ به این پرسش ایکنا که اکنون در چه مراکزی در شهر قم مقولاتی همچون فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی تدریس می‌شود گفت: مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه پیشگام است که اخیراً حتی به حوزه سواد رسانه نیز ورود کرده و مشغول پرورش و تربیت طلاب در حوزه‌های علوم ارتباطات و مواردی از این دست است و البته به غیر از این مرکز می تواند به مدرسه اسلامی هنر وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب در قم اشاره کرد که در حوزه آموزش مقولات مختلف هنری از جمله نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی  سرآمد است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۶۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر با اشاره به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق، گفت: ناترازی در این صنعت به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرعامل توانیر در ادامه تاکید کرد: رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد) در سال گذشته یکی دیگر از چالش‌های صنعت برق عنوان شده که با توجه به رشد یک الی ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است؛ بخشی از رشد، مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نو ظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

وی در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ٣٥٠ مگاوات به کمتر از ٥٠ مگاوات خبر داد و تصریح کرد: به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز و تاکنون ٨٠٠ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های‌سرمایشی در کشور، معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢٠ میلیون نفر جمعیت، نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل، ادامه داد: ٨٠ درصد مناطق کشور معتدل محسوب می‌شود که توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد؛ بنابراین کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

کد خبر 6096106

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • آغاز طرح ملی طوبی در تبریز
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است
  • یادواره شهدای طلاب و روحانی زرین دشت برگزار شد