Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: دهم آذرماه سال ۹۶ بود که بعد از زمین لرزه کرمانشاه زلزله ای به شدت ۶.۱ ریشتر منطقه هجدک در راور را لرزاند و صدها نفر را بی خانمان کرد. خوشبختانه در این زمین لرزه خسارت جانی روی نداد اما اکثرخانه های مردم در مناطق روستایی آسیب دید.

دلیل عدم بروز خسارت جانی مقاوم سازی بود که در زمین لرزه سال ۸۳ در این منطقه انجام شد اما زمین لرزه سال گذشته خانه ها را چنان تکان داد که غیر قابل سکونت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال همزمان با زمین لرزه سال گذشته گسلهای هجدک بار دیگر فعال شده اند و زمین لرزه هایی با شدت کم اما مداوم در منطقه روی می دهد.

اما این بار در هجدک ۲۰۰ خانه تخریب شده باز سازی شده است و حداقل اینکه مردم دیگر در کانکس ها ساکن نیستند و در هر خانه اتاقی برای فرار از سرمای کوهستان منطقه وجود دارد.

زلزله زده های هجدک در خانه هایشان ساکن شدند

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز در خصوص وضعیت خانه های منطقه هجدک می گوید همه واحدهایی که تشکیل پرونده داده بودند بازسازی و در اختیار مردم قرار گرفته اند.

سلطان نژاد از مستحکم بودن این خانه ها در مقابل زمین لرزه های حتمالی گسل فعال هجدک خبرمی دهد و می گوید: برای ساخت این واحدها از تکنیکهای ساخت و ساز پیشرفته و سبک سازی استفاده شده و خانه ها مقاوم هستند.

وی می گوید علاوه بر ۲۰۰ خانه باز سازی شده ۶۰۰ خانه هم مقاوم سازی شده اند.

زمین لرزه سال گذشته در اوج سرمای کوهستان های مرتفع منطقه روی داد و مردم ماهها در چادر و کانکس زندگی را سپری کردند و هنوز هم برخی دل از کانکس نشینی نمی کنند و آنها را جزیی از خانه هایشان کرده اند.

در آستانه زمین لرزه کوهبنان اگر سری به این منطقه بزنید هنوز هم خانه های نیمه ساخته را می بینید که مردم به دلیل افزایش قیمت مصالح توان اتمام آنها را ندارند

اما ۳۰ آذر ماه همان سال زمین لرزه ای دیگر به شدت ۵.۲ ریشتر کوهبنان را هم لرزاند در این زمین لرزه دو هزار خانه آسیب دیدند که از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت به این سازه ها وارد شد.

خوشبختانه در این زمین لرزه هم خسارت جانی به جای نماند اما به دلیل اینکه مقاوم سازی در منطقه انجام نشده بود اکثر خانه های خشت و گلی مردم فرو ریخت.

حالا در آستانه زمین لرزه کوهبنان اگر سری به این منطقه بزنید هنوز هم خانه های نیمه ساخته را می بینید که مردم به دلیل افزایش قیمت مصالح توان اتمام آنها را ندارند.

هنوز هم در برخی از خانه ها می توان چادر دید و بازار کانکس نشینی هم داغ است.

مردم آرزو می کنند برف و باران نبارد

سرمای منطقه کوهبنان آنقدر جان سوز است که به سادگی نمی توان شب را در محیط باز سپری کرد. شاید اولین پاییز و زمستانی باشد که مردم آرزو می کنند نه باران بیایید و نه برف بر سرشان ببارد چون اکثر خانه ها نیمه ساز هستند و کار به کندی پیش می رود.

بنیاد مسکن به تعهدات خود عمل کرده و وامهای وعده داده شده هم به مردم پرداخت شده است، حتی وامی که در ماههای اخیر برای جبران افزایش قیمتها وعده داده شده بود تا سقف ۵ میلیون به افرادی که خانه هایشان در حال ساخت بود واگذار شده اما اکثر خانه ها در مرحله سیمان کاری داخل ساختمان متوقف شده است.

وقتی قیمت مصالح سر به فلک می کشد

قیمت آهن، لوله، پکیج، برق کشی و درب و پنجره ها سر به فلک می کشد و اگر پای درد دل مردم بنشینید به جز آه و ناله از گرانی مصالح چیزی نمی شنوید.

مردم به خبرنگار مهر می گویند بر قیمت مصالح نظارتی نیست و هر کس هر چقدر بتواند مصالح را می فروشد. آهن کیلویی ۷ هزار تومان، و پکیج یک میلیونی ۸ میلیون شده است، قیمت سیمان و آجر و میلگرد هم سر به فلک می کشد.

اگر چرخی در شهر بزنید حدود ۲۵ درصد از خانه ها به صورت کامل تکمیل شده است.

یاد صحبتهای اوایل تابستان سال جاری رئیس جمهور در هجدک می افتم که وعده داد که تا تیرماه سال جاری زلزله زده ها باید در خانه های خود ساکن شوند.

جهش ناگهانی قیمتها دردسر ساز شد

اما جهش ناگهانی قیمتها معادلات را به هم ریخته است، افرادی که کار ساخت و ساز را شروع کرده اند می گویند مسئولان تلاش خود را انجام داده اند اما قیمتها نمی گذارد با این مبالغ وام کار ساخت و ساز تمام شود.

هنوز خیلی ها سوز سرما را از دیوارهای فلزی کانکس ها احساس می کنند.

نکته اینکه این روزها نه از خیران خبری است نه سلبریتی ها همه رفته اند و کوهبنانی ها به حال خود رها شده اند.

این روزها نه از خیران خبری است نه سلبریتی ها همه رفته اند و کوهبنانی ها به حال خود رها شده اند

اینها که بیان شد در خصوص مردمی بود که توان بازسازی خانه ها را داشتند، وقتی به کوچه های شهر بروید خانه های خشت و گلی را می بینید که ساکنانشان بخشی از خانه را که زلزله تخریب کرده بود آوار برداری کردند و در حال زندگی در بخش دیگر خانه ها هستند. از یکی از این افراد که زنی سالخورده بود گفتگو کردم. پیرزن که زهرا نام داشت گفت: توان مالی دریافت وام را ندارم و نمی توانم قسط ها را پرداخت کنم تعداد خانه هایی مثل خانه من زیاد است اما ما نمی توانیم وام بگیریم چون امکان بازپرداخت وام برای ما وجود ندارد، کشاورز هستیم و پولی که در طول یک سال در می آوریم کفاف هزینه های عادی ما رو هم نمی دهد و به خدا توکل کردیم در خانه ها ساکن شدیم.

پیرزن می گوید: آنها که توانستند کانکس بگیرند هنوز هم در حیاط خانه ها خشت و گلی زندگی می کنند و من هم به همسایه ها سپرده ام وقتی خانه هایشان ساخته شد کانکسشان را به من بدهند.

سید محمد تقی روح الامینی عضو شورای شهر کوهبنان خودش جزو زلزله زده ها محسوب می شود و در حال ساخت خانه مسکونی است و در جریان مشکلات مردم و وضعیت شهر قرار دارد.

در بهترین حالت ۲۵ درصد از خانه های کوهبنان بازسازی شده اند

وی می گوید: حجم کار با توجه به اینکه حدود دو هزار خانوار در کوهبنان زلزله زده هستند بالاست و با وجود اقداماتی که دولت و بنیاد مسکن انجام دادند اما رشد قیمتها آنقدر بالاست که نمیتوانیم خانه ها را تکمیل کنیم این اواخر وامی ۵ میلیونی به مردم داده شد اما قیمت یک پکیج یا لوله کشی گاز بسیار بیشتر از این ۵ میلیون است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: قیمتها سر سام آور شده است و کسی هم نیست روی این افزایش قیمتها نظارت و با گران فروشان برخورد کند.

وی می گوید: خانه ها در مرحله نازک کاری درون سازه اکثرا متوقف شده اند و امکان زندگی در این خانه ها وجود ندارد به همین دلیل هنوز هم شاهد کانکس نشینی و حتی چادر نشینی در شهر هستیم.

وی می گوید: ۲۰ تا ۲۵ درصد افرادی که کار ساخت و ساز را شروع کردند خانه هایشان به اتمام رسیده و بقیه نمی دانند چه کنند.

روح الامینی می گوید: بخشی از مردم هم از ابتدا به دلیل اینکه نمی توانستند خانه ها را تکمیل کنند آوار برداری نکردند و در همان خانه های خسارت دیده و خشت و گلی زندگی می کنند.

در آستانه زمستان حالا مردم کوهبنان در انتظار چاره اندیشی هستند و انتظار دارند با کنترل قیمت های مصالح بتوانند خانه های خود را برای زمستان جان سوز بام کرمان آماده کنند.

کد خبر 4473870

منبع: مهر

کلیدواژه: زلزله کرمان شورای شهر کوهبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه ای با قدرت اولیه ۶.۹ ریشتر امروز (شنبه) جزایر اوگاساوارا در این کشور را لرزاند. به گزارش شینهوا، این زمین لرزه در مرکز توکیو نیز احساس شده و هیچ هشدار سونامی در پی آن صادر نشده است.

همچنین تاکنون گزارشی در مورد خسارات و تلفات ناشی از این حادثه منتشر نشده است.

کد خبر 847469 منبع: ایسنا برچسب‌ها زلزله خبر مهم ژاپن حوادث جهان

دیگر خبرها

  • قلعه خواجه لرزید
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • فیلم رقص شدید خودرو و منازل ژاپنی‌ها در زمین‌لرزه وحشتناک امروز!
  • وقوع زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتر در جنوب ژاپن+ فیلم
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته